A kormányhivatal eltöröltetné a teherautók behajtási díját a budapesti önkormányzattal. A főváros szerint a rendelet 2011-ben született, eddig nem volt vele probléma.
Az elszabadult árfolyamok miatt megemelkedett törlesztőrészlet nem csak lakáshitel esetén lehet probléma. Egyre több az olyan autótulajdonos, akinek a lakáshitel mellett egy finanszírozott autó fenntartása már komoly gondot jelent, sőt nem ritka, hogy a korábbi átmeneti fizetési nehézség mára tartós problémává nőtte ki magát. Magyarországon átlagosan a hitel és lízing konstrukciók 10%-a dől be.
Tévhit, hogy egy ilyen helyzet csak az ügyfél gondja lenne
Domonkos András
"A finanszírozó cég számára a késedelmes törlesztés ugyanúgy probléma és veszteségforrás. A havi törlesztésű hiteleknél a kamatok alakulása miatt az időtényező kiemelt jelentőséggel bír, azonban, ahhoz, hogy a segítség időben érkezzen, a fizetési nehézséget jelezni kell és ezzel az ügyfelek jelentős hányada még mindig nincs tisztában" - mondja Domonkos András, a Lombard Lízing Csoport vezérigazgatója.
A megugrott törlesztőrészlet nem csak a lakáshitelesek problémája; ma a gépjárművek nagyságrendileg 30%-a lízingelt vagy hitelre vásárolt, így az árfolyam-ingadozás a gépjármű-finanszírozásra is hatással van. Az árfolyam-változás miatt átlagosan az ügyfelek törlesztőrészlete svájci frank esetén 30%-kal, euróban történő konstrukciónál 10-15%-kal, míg japán jenben való eladósodásnál akár 45%-kal is megnőhet.
Magyarországon a hitel és lízing konstrukciók átlagosan 10%-a dől be. A 2007-2008-ban kötött szerződések dőltek be a legnagyobb számban, mivel ezekben az években akár 0-10%-os önerővel, 10 év futamidőre is lehetett autóhitelt felvenni. Ráadásul ebben az időszakban a mostanihoz képest nagyon alacsony volt a svájci frank árfolyama, azok a törlesztők kerültek a legrosszabb helyzetbe, akik ezekben az években vettek fel hitelt.
2009-2010-ben folyamatosan szigorították a hitelezés törvényi feltételeit (minimum önerő 20% forint esetében, kötelező eladósodottsági vizsgálat, devizahitelek tiltása), így azok az ügyfelek, akik már megfeleltek ezeknek a szigorúbb szabályoknak sokkal kisebb valószínűséggel kerülnek ilyen nehéz helyzetbe.
Jó tudni, hogy a hitelbedőlés a finanszírozó cégnek sem érdeke, éppen ezért partner az ügyfelek számára a fizetési nehézségek kezelésében és megoldásában. Az ügyfelek azonban csak nagyon ritkán élnek ezekkel a lehetőségekkel.
"Hiába dolgoztunk ki számos megoldást a fizetési nehézségek áthidalására, az eddigi gyakorlat azt mutatja, hogy ügyfeleinknek csupán 6-8%-a jelezte nekünk időben, hogy fizetési problémái vannak és éltek az általunk felkínált könnyítési lehetőségek egyikével. Általános tendencia, hogy az ügyfelek nem kérdeznek, vagy nem időben kérnek segítséget. Pedig a késlekedés nem csak jelentős többletköltséget, de akár az autó elvesztését is eredményezheti" - tette hozzá a vezérigazgató.
Mit tehet az ügyfél átmeneti fizetési nehézség esetén?
Először is a kétségbeesés helyett érdemes megnézni a rendelkezésre álló lehetőségeket, megvizsgálni, hogy a fizetési nehézség átmenetei vagy tartós gondot jelent-e? Átmeneti nehézség esetén a futamidő kitolásával lehetőség van a havidíj csökkentésére, a díjfizetésének átmeneti felfüggesztésére vagy egy adott díj későbbi időpontban történő megfizetésére.
Árfolyam-különbözetből adódó fizetési nehézség esetén megoldás lehet a havi fix konstrukcióra történő áttérés, aminek lényege, hogy az ügyfél a futamidő alatt az árfolyamváltozásnak köszönhető változó nagyságú törlesztőrészlet helyett egyforma összegű részleteket fizet. Az ez alatt az idő alatt felgyülemlő kamat- és árfolyamváltozásból eredő fizetési kötelezettséget a finanszírozó az ügyfél számláján folyamatosan nyilvántartja, és azt a futamidő lejártával érvényesíti úgy, hogy annyi hónappal nő meg a törlesztés ideje, ahány hónap alatt azt az eredetileg megállapított törlesztő részlet mértékében az ügyfél kifizetheti. Ez a konstrukció, azért kedvező, mert előre tervezhető, és mivel a havi részlet állandó, nincs váratlan fizetési kötelezettség a futamidő során.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el, havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%, a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
"Bár sokan menekülnének az árfolyamkockázattól, a devizahitel forintra történő átváltását senkinek sem ajánljuk, hiszen ezzel realizálják az elszenvedett árfolyamveszteséget. Az árfolyamveszteséget pedig az ügyfélnek kell megfizetnie, ami vagy szerződésmódosításkor történik meg, vagy lehet kérni új szerződés megkötését, amelynek kölcsönösszege már az új, forintban számított a szerződésére fennálló tartozás és az árfolyam különbözetből adódó fizetési kötelezettség összegével azonos" - mondja Domonkos.
A szerződés felmondás minden esetben csak a végső megoldás legyen. Ha telefon, sms vagy levél érkezik a finanszírozótól, tanácsos azonnal felvenni velük a kapcsolatot.
Ha már a szerződést felmondták, jobb, ha az ügyfél magától leadja a hitelezett autót és nem várja meg, hogy a banki behajtó menjen érte. Így nem csak a több tízezres behajtási költséget spórolhatjuk meg, de hamarabb is kerül eladásra a gépjármű, ami magasabb vételárat eredményezhet.
Tartós fizetési nehézség esetén
Vannak esetek, amikor az átmeneti fizetési könnyítés már nem jelent megoldást és nincs más lehetőség, mint az autó értékesítése. Ugyanakkor az sem mindegy, hogy ez kinél történik! Egy finanszírozott gépjármű értékesítése történhet a lízingcég engedélyével vagy az autótulajdonos vagy a finanszírozást biztosító cég által. Az ügyfél szempontjából azonban mindenképpen az első megoldás a kedvezőbb, hiszen ez esetben ő maga dönthet az árról és a szerződéséből akár veszteség nélkül is kiszállhat - ha olyan vevőt talál, aki a tulajdonosváltás után továbbfizeti helyette a részleteket.
Ha nincs, aki átvállalná a tartozást, nincs más, mint visszaadni azt a finanszírozónak, aki kényszerértékesíti a járművet. A szakember szerint a kényszerértékesítés az ügyfelek 10%-át érinti, a vesztéségük ilyenkor akár több százezer forint is lehet.
Óriási lehetőséget kaptak a magyarok eladósodott tömegei: akár 6,4 milliót faraghatnak tartozásukból
A KSH április végén közzétett, korábban általunk is ismertetett adatai alapján 2023-ban mind számban, mind összegben jelentősen visszaesett a hitelkiváltások mennyisége.
Súlyos leállások jönnek az OTP-nél: ezek a szolgáltatások egyáltalán nem lesznek elérhetőek ilyenkor
Az OTP közlése szerint májusban több leállásra is készülhetnek a bank ügyfelei. Mutatjuk a pontos menetrendet.
Megvalósul Jocó bácsi nagy álma, színpadra állítják regényét. A Kamaszharc, bár fikció, a tanárként nap, mint nap megtapasztalt élethelyzeteket dolgozza fel.
Egy hazai gyógypedagógus-zeneterapeuta összerakott egy többszörösen díjazott zenei társasjátékot.
Méltó ellenfele lehet a mogyoró-nachos-ropi sörkorcsolya triónak a kézműves sörfőzdék gyártási melléktermékéből készülő újfajta ropogtatnivaló.
A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.
- A munkanélküliek és a foglalkoztatottak száma is nőtt február és április között - a nap hírei
- Két magyar döntős a ritmikus gimnasztika Európa-bajnokságon
- Megverték, kirabolták és magára hagyták az idős férfit - több év fegyház vár rájuk
- Négy év múlva Franciaországban lesz a jégkorong-világbajnokság
- Mártírhalált akartak halni, most börtönbe mennek
- Ungár Péter: átalakulás előtt van a magyar politika