A mai napon jelentették be az ország villamosenergia elosztói, hogy elindítják a Magyar Energia Hivatal felügyelete mellett az okos mérés pilot projektet, melynek célja, hogy gyakorlati tapasztalatokat gyűjtenek az intelligens mérőeszközök magyarországi használhatóságáról. Az Európai Unió előírásai szerint az árampiacon 2020-ra a fogyasztók 80 százalékánál intelligensre kell cserélni a mérőórákat, amennyiben a csere gazdaságilag indokolható. Egy okos mérő ára 100 euróra tehető, ami többszöröse egy ma használatos óráénak, vagyis a pilot eredménye sok tízmilliárd forint sorsáról dönthet majd.
A magyarországi villamosenergia elosztók, az EDF DÉMÁSZ Hálózati Kft, az ELMÛ Hálózati Kft, ÉMÁSZ Hálózati Kft és az E.ON Hálózat cégcsoport - összhangban az Európai Unió, a magyar kormány és a Magyar Energia Hivatal előirányzatával - elkezdték az úgynevezett okos (smart) mérési rendszer bevezetésének előkészületeit jelentő pilot projekt megvalósítását.
Az elosztó engedélyesek közösen egy országos kísérletet indítanak el, melynek célja az okos mérés magyarországi elterjesztésének műszaki, gazdaságossági vizsgálata, a jövő intelligens elosztóhálózatának egyik alapját jelentő okos mérés technológiájának integrálása az egyéb hálózati rendszerekhez.
A pilot projekt keretében - Európában is egyedülálló módon - országos lefedettségű reprezentatív felmérés keretében vizsgálják, hogy mely fogyasztói csoportok milyen energiahatékonysági javulást tudnak realizálni, milyen aktívan alkalmazzák az új technológiát.
A Magyar Energia Hivatal két évvel ezelőtt indította el az okos mérők magyarországi alkalmazhatóságát vizsgáló projektjét, amelynek első fázisaként egy tanulmány készült el a kérdésben. Az elméleti megközelítést követően a projekt most gyakorlati szakaszba lép, és valós körülmények között vizsgálják majd az intelligens eszközöket hazánkban. A projektben a hálózati társaságok, egyetemes szolgáltatók, vízközmű szolgáltatók és fővárosi távhőszolgáltató is részt vesz.
Mitől okos egy mérőóra?
Alapesetben, az okos mérőknek igen egyszerű feltételeknek kell megfelelniük: az energiafogyasztás folyamatos követése, real-time és historikus adatok szolgáltatása a fogyasztók és szolgáltatók számára; távleolvashatóság és a szolgáltatás távkapcsolhatósága (későbbiekben adott esetben szabályozása). Tehát egy gyors és hatékony kommunikációs csatornát nyit az energiaszolgáltatók és fogyasztók között. Miért jó ez?
Az eszköz használója:
- pontos tájékoztatást kap fogyasztásáról
- a pontos fogyasztási adatok ismeretében pontos számlákat kap (nincs többé becsült számla)
- a fogyasztási adatokat ismerve, azokat visszamenőleg elemezve, akár grafikonok segítségével is megismerkedhet, szembesülhet saját fogyasztási szokásaival, ami által egyszerűbbé válik az energiával való takarékoskodás
- az energiafogyasztási adatok ismeretében, és több-zónaidős tarifarendszer megléte esetén optimalizálni lehet az energiafogyasztás költségeit
- előfeltétele az intelligens otthonok kiépítésének
A hálózati társaság, szolgáltató/kereskedő haszna, hogy:
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
- a pontos fogyasztási adatok ismeretében hatékonyabb számlázás valósulhat meg, így csökkenthetők a kintlévőségek
- a távleolvasás segítségével megszűnik/drasztikusan csökken a folyamat humánerőforrás igénye, és az ezzel párhuzamosan járó költségek
- a folyamatos nyomon követés által jobban felderíthetővé válnak a lopások
- a pontosabb fogyasztási adatok ismeretében optimalizálni lehet a beszerzést
- a tudatosabb energiafogyasztói magatartás következményeként csökkenhet a rendszer csúcsigénye, ami értékes forrásokat szabadíthat fel
- a távirányíthatóság által a nem fizető fogyasztókat egyszerűbben és olcsóbban lehet lekapcsolni a rendszerről, illetve a tartozás kiegyenlítését követően hasonlóképpen történhet a visszakapcsolás is
- a pontos fogyasztási adatok ismeretében új termékekkel lehet megjelenni a piacon, dinamikusabb árazás, színesebb termékek jöhetnek létre, ami által versenyelőnybe lehet kerülni
- előfeltétele az intelligens hálózatok kiépítésének
A hazai pilot
A júniusban induló pilotban 550 településen összesen 12 ezer fogyasztót választanak majd ki, amelyek fogyasztói szokását (annak változását) ezt követően figyelemmel kísérik az energiatársaságok szakemberei. A projekt során ennél több, összesen 20 ezer intelligens elektromos mérőórát szerelnek fel, amelyeket további 3 ezer gázóra, ezer víz- és ezer távhőmérőóra "okosra" történő cseréje is követ. Az érintett háztartásokban, illetve vállalatoknál az energiaszolgáltatók több-zónaidős termékeket is kínálnak majd,így a fogyasztók lehetőséget kapnak arra, hogy költségalapon optimalizálják fogyasztásukat.
A projekt célja, hogy felderítse, magyar viszonyok között milyen lehetőségei vannak ennek az innovatív technológiának az alkalmazására, mennyire jól illeszthetők ezek a mérők a magyar piaci viszonyokhoz. Ennek részét képezi egy működő rendszer kiépítése, a fogyasztói szokások változásának megfigyelése, az szélesebb körű bevezetésre alkalmas fogyasztói csoportok azonosítása, a több közműves megoldások alkalmazhatóságának vizsgálata, a különböző szolgáltatók közötti hatékony információcsere megvalósítása.
Az okos mérők kiépítése októberre történhet meg a várakozások szerint, amelyet követően egy évig figyelőik majd a projektben résztvevő fogyasztókat. A hálózati társaságok a várakozások szerint már az idei év végére beszámolót készítenek a Magyar Energia Hivatal számára a projekt műszaki elemeiről, amelyet később egy, a fogyasztói magatartásvizsgálatokat tartalmazó anyag is követ majd.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








