Emlékszel még, milyen volt a bevásárlás 25 éve? Mutatjuk, mennyi minden változott azóta

Pénzcentrum2020. március 12. 12:32

25 éves az INTERSPAR, ennek apropóján megnéztük, milyen változások történtek a kiskereskedelemben és hogyan alakultak át a vásárlási szokások 1995 óta.

A kiskereskedelmi vállalatoknak időről időre újra kell értelmezniük a bolt és a vásárló fogalmát, folyamatosan változnak ugyanis a vásárlási szokások. A hipermarketek megjelenését Magyarországon a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) is a győri INTERSPAR 1995-ös megnyitásától számítja. Ennek apropóján megnéztük, mégis milyen változások történtek a kiskereskedelemben és a vásárlási szokásokat tekintve az elmúlt 25 évben.

1. Megjelentek a hipermarketek

A hipermarketek 1995-ben jelentek meg Magyarországon, térhódításuk a 2000-es évek közepén volt a legintenzívebb a KSH Bevásárlóközpontok és hipermarketek, 2007 című kiadványa szerint. 2018-ban hipermarketből 166 működött, ebből 143 vidéken, 23 pedig Budapesten.

"A 2000-es évek elején az áruháztípus viszonylagos kis mérete és fekvése mára előnnyé változott: a vásárlók korábban a 4000-6000 m² közötti belterű áruházakat preferálták, jelenleg már a négyezer négyzetméter alatti, komfortosabb, könnyebben bejárható nagyságot részesítik előnyben. A SPAR hipermarketjei 3000 m² és 3800 m² közötti eladótérrel épülnek, illetve újulnak meg. A terület kialakításakor a tervezők kiemelten kezelik az aktuális és helyi vásárlói igényeket" - mondta Maczelka Márk, a SPAR kommunikációs vezetője.

2. Hódítanak a saját márkás termékek

Magyarországon 2017-ben mintegy 1 százalékpontot nőtt a saját márkás élelmiszerek piaci részesedése: a több mint 1700 milliárdos forgalom közel 29 százalékát tették ki - derül ki a Nielsen kutatásából, amely megjegyzi, a globális trendekkel összhangban a magyar fogyasztók is szívesen voksolnak a saját márkás árucikkekre, mert úgy vélik, azok minőség tekintetében nem maradnak el a gyártói márkáktól. A SPAR-nál például 1997-ben vezették be a sajátmárkás termékeket, jelenleg közel 3000 ilyen termék érhető el az üzleteikben.

3. Feltartóztathatatlan az ökológiai gazdálkodás térhódítása

Elképesztő ütemben bővül a biopiac a világon, ma már a magyar hipermarketekben a biorészleg a bolt kötelező elemévé vált. A világ biopiacán a becslések szerint 92 milliárd eurónyi érték forog, és növekvő tendenciát mutat, a vásárlók számára egyre fontosabb a minőség és hajlandóak több pénzt áldozni is többek közt a bio termékekre is.

4. Nagy népszerűségnek örvendenek a mentes élelmiszerek

Ugrásszerűen nő a mentes élelmiszerek forgalma, tízből egy ember tudatosan választ ilyen termékeket. Hazai kutatások szerint a vásárlók 12 százaléka rendszeresen keres laktóz- vagy gluténmentes termékeket. Nem meglepő tehát, hogy a mentes termékek forgalma évente 25-30 százalékkal növekszik.

5. A hazait szeretik a magyarok

A magyar vásárlók egyre szívesebben választják a magyar termékeket a boltokban - ezt támasztja alá több, a közelmúltban készült kutatás is. Nem véletlen tehát, hogy az INTERSPAR-ban az élelmiszertermékek több mint 90%-a hazai beszállítóktól származik .

Ha a hazai termékeket választjuk, azzal nem csak a környezetünkre, de az egészségünkre és a gazdaságra is pozitív hatással leszünk. A messziről érkező zöldségeket-gyümölcsöket sokszor éretlenül szedik le, vegyszerekkel kezelik, hogy kibírják az utazást, így egészségünk szempontjából is kedvezőbb, ha a hazai terméket választjuk

- mondta korábban a Pénzcentrumnak Szabó Eszter, a Felelős Gasztrohős Alapítvány kommunikációs vezetője.

6. Vásárlás otthonról, kényelmesen

Ma már nem kell elzarándokolni a legközelebbi üzletbe, ha vásárolni szeretnénk. Gyakorlatilag pillanatok alatt, otthonról elintézhetjük a nagybevásárlást. Magyarországon jelenleg hat kereskedelmi láncnál lehet online vásárolni.

A Nielsen kutatása alapján 2018 végén a vásárlók 18%-a állította, hogy vásárolt már élelmiszert online (ez 2 százalékpontos növekedés az előző évhez képest). Ez a szám folyamatosan nő, egyre többen döntenek az internetes bevásárlás mellett.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

7. Drive-In

Ha valaki otthon felkattintotta a bevásárló-listát, dönthet úgy, hogy személyesen veszi át a megrendelt termékeket. Az SPAR esetén a Drive-In átvevőhelyek a kiszállításban résztvevő üzletekben találhatóak, ahol a vásárlók az áruházakon kívül, személyesen vehetik át a megrendelt termékeket.

8. Házhoz hozzák a nagybevásárlást

Választhatunk úgy is, hogy egyáltalán nem mozdulunk ki a lakásból, és így házhoz rendeljük az online vásárolt termékeket. A házhozszállítás költsége változó a különböző kereskedelmi láncoknál, de mindenhol vannak akciós időszakok és az is jellemző, hogy bizonyos értékhatár felett ingyenes a kiszállítás.

9. Önkiszolgáló kasszáknál fizethetnek a magyarok

Egyre több üzletláncnál lehet önkiszolgáló pénztárnál fizetni, ám egyelőre nem tűntek el a pénztárosok az üzletekből, és mindenhol van egy-két alkalmazott, aki az automatáknál segít, ha valaki elakadna a folyamat során.

2017 szeptemberében az érdi hipermarket áruházában indította el az önkiszolgáló gyorspénztári vásárlás lehetőségét. Jelenleg 94 SPAR és INTERSPAR áruházban elérhető a praktikus szolgáltatás

- mondta Maczelka Márk, hozzátéve, tapasztalataik szerint a vevők kedvelik ezt a fizetési lehetőséget, ugyanis gyorsabban végeznek, így időt takarítanak meg.

10. Egyre terjed a környezettudatosság

Egyre tudatosabbak a vásárlók, a nagyobb áruházláncok is egyre nagyobb figyelmet fordítanak a környezetvédelemre. Épp ezért szépen-lassan mindenhonnan eltűnnek a műanyag szatyrok, valamint jellemző a felhasznált műanyag csomagolások és az eladott, műanyagból készült termékek mennyiségének csökkentése.

A SPAR például újrahasználható zöldség- és gyümölcs- és pékáru tároló tasakokkal buzdítja vásárlóit a környezettudatos magatartásra. Ezeket a zsákokat akár ugyanis évekig lehet használni, moshatóak, jól zárhatóak. A környezettudatos tasakok már a SPAR teljes hálózatában, országosan elérhetőek.

Támogatott tartalom
A cikk megjelenését a SPAR Magyarország támogatta.

 

Címkék:
digitalizáció, vásárlás, élelmiszer, házhozszállítás, spar, nielsen, agrárszektor, agrárszektor.hu, használt kocsik, kicsi kocsi, környezettudatos vásárlás, ökológiai gazdálkodás,