Ilyen árak voltak 15-20 éve a magyar boltokban

2015. október 7. 06:01

Több áruházlánc is kerek évfordulót ünnepel idén Magyarországon: a Tesco, az Interspar és a Coop 20, a Kika pedig 15 éve van jelen a hazai piacon. Ennek kapcsán nosztalgiáztunk, és megnéztük, hogyan ünnepelnek a boltok.

Nagyon más volt 15 vagy 20 éve a magyar kiskereskedelem. Nem volt még ennyi üzlet, kevesebb volt a pláza, a nagy diszkontláncokról pedig csak azok hallottak, akik Ausztriába vagy Németországba jártak vásárolni. Arról nem is beszélve, hogy a webshopok, a netes vásárlás még egyáltalán nem jött számításba.

A Pénzcentrum kíváncsi volt arra, hogyan emlékeznek az áruházláncok a kerek évfordulón. Megkérdeztük, hogy emlékeznek vissza a kezdetekre, mit tartanak a legfontosabbnak az elmúlt évtizedekből. és persze azt is mutatjuk, milyen árak voltak 1995-ben, vagy 2000-ben.

15 éve lett a Kika a Michelfeitből

1999-ben a Kika-Leiner cégcsoport felvásárolta a Michelfeit áruházakat, a csoport ezáltal Ausztriában hét és Magyarországon két áruházzal bővült. 2000 decemberében a korábbi Michelfeit áruházakból Kika lett:

a 15. évfordulót idén októberében ünneplik a Kikánál.

Az első áruházat Budapesten, a Lehel úton nyitották, ezt követte 2003-ban a budaörsi bolt, majd három évvel később a győri Kika.

A 2000-es akciós katalógusokban egy doboz karácsonyfadíszt 990 forintos, az állólámpákat 10 990 forintos áron találhatták meg a vevők.

Ilyen volt 15 éve egy Kika-katalógus (fotó: Kika)

A lakberendezési lánc a Pénzcentrumot arról tájékoztatta, hogy legfontosabbnak azt tartják, hogy a magyarországi nyitás óta megőrizték azokat az értékeiket, amikre a mai napig büszkék: széles választék, különböző stílusok, minőség, kedvező ár-érték arány és megbízhatóság.

Az évfordulóhoz kapcsolódóan október 10-én szombaton 15% kedvezményt adnak a vásárlóknak minden termékükre, és 15 tévét, 15 tabletet és 15 okostelefont sorsolnak ki az ünnep alkalmából.

Tesco: egy híján 20

A Tesco honlapja szerint 1995 óta működik Magyarországon, de - mint azt az áruházlánc sajtóosztályától megtudtuk - 1996-ban nyitották meg első hipermarketjüket Magyarországon, a budapesti Pólus Centerben. Így alapvetően a jövő évet tekintik majd a hazai 20. születésnapnak.

Az áruházláncnál úgy látják, hogy egy teljesen új vásárlási kultúrát tudtak bevezetni Magyarországon.

Gyakorlatilag szinte minden magyar embernek van tapasztalata a Tescóval kapcsolatban.

A hipermarketekre sok ember használja a közbeszédben a Tesco szót, vagyis velünk azonosítják ezt az üzletformát.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Amíg húsz évvel ezelőtt a nagyobb választék, az addig csak vágyott, külföldön kapható termékek elérhetősége, a korábban legközelebb csak Bécsben látott hatalmas bevásárlóközpontokat idéző hipermarketek, az árubőség és az ehhez kapcsolódó akciós ajánlatok jelentették a legnagyobb csodát, addig manapság a házhozszállítás, az önkiszolgáló kasszák, a bolt a boltban koncepció, és számos további innováció. Mára a nagyméretű, a hatalmas választékot kínáló hipermarketek mellett közel száz kisebb Expressz és az online bevásárlás adja a valódi többcsatornás kiskereskedelem legfontosabb pilléreit.

Hozzátették: a húsz éves születésnap arra a legjobb alkalom, hogy még nagyobb lendülettel kezdjenek bele a következő húsz évükbe.

Interspar nyílt a szövöde helyén

20 éve nyitotta meg első magyar hipermarketjét a SPAR Győrben. A legelső Interspar eredetileg a Rábatext szövödéje volt, és a 10 ezer négyzetméter alapterületű épület átalakítása 600 millió forintba került. Húsz évvel ezelőtt meglehetősen nagy visszhangot keltett mind a beruházás nagyságrendje, mind az, hogy olyan korszerű bevásárlócentrum létesült Győrben, amely helyet adott banknak, utazási irodának, étteremnek is, továbbá 150 ember számára új munkahelyet is teremtett. Ma már természetesnek vesszük, hogy a hipermarketekben kiegészítő szolgáltatásokat is találunk, annak idején azonban párját ritkította ez a kiskereskedelmi forma.

A vásárlókat már a kezdetektől megragadta, hogy a kiflitől a kerti padig annyi mindent beszerezhettek egy olyan áruházban, amely előtt mindig találtak parkolóhelyet.

Mai szemmel nézve érdekes árak voltak az első akciós katalógusban: a sertéscomb kilója 499 forint volt, egy kilogramm turista felvágott pedig 740 forintba került.

Az áruházlánc szerint a legfontosabb különbség a kezdetekhez képest, hogy a hálózat hatalmasra nőtt és ma ők a 4. legnagyobb élelmiszer-kiskereskedelmi lánc az országban, illetve a hatodik legnagyobb foglalkoztató a közel 13 ezer fős munkatársi állományával.

Az áruházlánc ezzel új kiskereskedelmi kategóriát honosított meg Magyarországon: a vevők számára meglehetősen nagy újdonság volt, hogy a kiflitől a kerti padig sokféle terméket beszerezhettek.

NEKED AJÁNLJUK
Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

Egykor kubai textilmunkásoktól volt hangos, most közösségi finanszírozásból újul meg a patinás budapesti gyárépület (x)

A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.

Óriásit húzott a magyar Kickstarter: ilyen lehetőség kevés alkalommal lesz 2024-ben, most bárki élhet vele

Ahogy Jeff Bezos, az Amazon alapítója híres mondása is szól: "A márkád az, amit az emberek mondanak rólad, amikor nem vagy ott.”

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. február 24. szombat
Szökõnap
8. hét
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem