Az orosz Mere hálózat Basket Plus néven nyitotta meg első magyarországi üzletét, amely a nyitás után több mint egy héttel is tömegeket vonz az alacsony...
Április 21-e óta jól látható módon a kilogrammonkénti tojásárakat is fel kellene tüntetniük a kereskedőknek a darabárak mellett, de az új szabályozást a legtöbb helyen nem hajtják végre. Pedig a Tojásszövetség szerint a kilós ár alapján a fogyasztók rádöbbennének arra, hogy rosszul járnak a kisméretű (S-jelölésű) és olcsó importtojások megvásárlásával, mivel azok - súlyra vetítve - valójában drágábbak. Egy áprilisi felmérés szerint az árletörő hatású tojásbehozatal drasztikusan, több mint 50 százalékkal nőtt tavalyhoz képest.
A Nemzetgazdasági Minisztérium április 21-e óta hatályos rendeletmódosításának lényege, hogy az étkezési tojások kilogrammra vetített egységárának mérete nem térhet el jelentősen a darabáras jelzéstől. A kilós árat úgy kell kiírni, hogy mérete legalább 80 százalékban elérje a darabárét. A kilós ár feltüntetése korábban is kötelező volt, de azt az üzletláncok általában nem írták ki, vagy túlságosan kis betűkkel jelenítették meg, így a fogyasztók a különböző méretű tojások árait továbbra sem tudták összehasonlítani.
Pedig a kilós ár a legmegfelelőbb módja annak, hogy a vásárlók ráébredjenek arra: nem biztos, hogy a legkisebb méretű (S-es jelölésű) tojások a legolcsóbbak - állítja a Magyar Tojóhibrid-tenyésztők és Tojástermelők Szövetsége (Tojásszövetség). Bár az S-es tojások darabonkénti ára többnyire valóban kisebb, súly szerinti összehasonlításban már általában kiderül, hogy a közepes (M-es) vagy nagyméretű (L-es) tojások vásárlása éri meg jobban.
Trükköznek a láncok
A szakmai szervezet szerint az üzletláncok a kilós ár feltüntetésével eddig azért trükköztek, mert az olcsóbb darabonkénti árú S-es tojásokat vevőcsalogató céllal forgalmazták. E tojások nagy része importból származik, és nem csak kiszorítja a magyar tojásokat az üzletekből, hanem le is töri a hazai árakat. Egy húsvét előtti, reprezentatív felmérésből kiderül, hogy az importtojások részaránya elképesztő mértékben, 54 százalékkal nőtt tavalyhoz képest a magyar üzletekben és már elérheti az évi 800 millió darabaot. Ezért a behozatal rontja az egyébként is nehéz helyzetben lévő magyar tojástermelők piaci pozícióit.
A magyar gazdálkodók nem termelnek drágábban európai versenytársaikhoz képest, de az S-es importtojások jóval átlagár alatt érkeznek a hazai piacra, mivel más országok így szabadulnak meg tojásfeleslegeiktől. Az árletörő import egyik következménye, hogy a hazai gazdálkodók termelési költség alatt kénytelenek értékesíteni. Ezért a behozatal visszaszorítására és az árak gyors normalizálására égetően szükség lenne, mivel a veszteségek miatt a hazai gazdálkodók termelési kedve csökken és a tojáságazat egyre fenyegetőbb "negatív spirálba" sodródik. Ez pedig számos munkahelyet veszélyeztet, illetve azzal a következménnyel járhat, hogy a magyar tojástermelés drasztikus zsugorodásával önellátottsági szintünk tovább csökken, így egyre kiszolgáltatottabbá válunk a nemzetközi tojáspiaci viszonyoknak - hangsúlyozza a szövetség.
Be kéne tartani
Az április 21-től hatályos rendeleti szabályozás ugyanakkor hozhat pozitív változásokat, ha az új előírásokat a kereskedők betartják. A kilós és a darabonkénti árak összevetésével ugyanis a fogyasztók egyértelműen meggyőződhetnek arról, hogy az esetek nagy részében nem az importból származó, olcsó S-es tojások, hanem a nagyobb méretű magyar tojások megvásárlásával járnak jobban. Az üzletláncok többsége azonban egyelőre továbbra sem tünteti fel megfelelő méretben a kilós árakat, mivel a rendeletmódosítás híre sok helyre nem jutott el. Ezért a Tojásszövetség felhívja a kereskedők figyelmét arra, hogy április 21-e óta a kilónkénti árat a darabárhoz hasonló méretben kell feltüntetniük.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A Tesco Globál Zrt. megjeleníti a kilónkénti tojásárat is, de a megfelelő feltüntetéshez az áruházláncnál is fejlesztésekre van szükség, mivel ezt az árat a polccímkékre egyelőre kézzel kell felírni - közölte a Tojásszövetség tájékoztatóján Subák Gábor, a társaság beszerzője. A Tesconál egyébként tavaly jelentősen nőtt az S-es méret forgalma a kedvező ár miatt, és a kiemelt forgalmú időszakokban (húsvétkor és karácsonykor) a vásárlók továbbra is e méretet részesítik előnyben
Ugyanakkor Subák Gábor szerint a kiemelt időszakokon kívül erősödhet az M-es és az L-es tojások forgalma. A Tescoban a magyarországi termelői tojás aránya ma a teljes forgalom több mint 80 százalékát teszi ki, és az üzletlánc célja, hogy a magyar részarány elérje a száz százalékot - tette hozzá.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Másokért tenni? A Lidl-nél igazán megéri!
A diszkontlánc ünnepi összefogásra hívja vásárlóit, hogy három partnerszervezetével összefogva támogassa a hátrányos helyzetű gyermekek karácsonyát.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








