Trükkös termékbemutatók, átverős fogyasztói csoportok: itt a vég?

Pénzcentrum2013. szeptember 29. 08:08

Jelentős változásokra lehet számítani a fogyasztóvédelmi törvényben januártól. A módosítás olyan "kényes" témákat is érint, mint a fogyasztói csoportok, vagy a termékbemutatók.

Szigorodik januártól a fogyasztóvédelmi törvény. A a kormány által kezdeményezett módosítás többek között azt is tartalmazná, hogy a telefonos ügyfélszolgálatoknak öt percen belül kapcsolniuk kell az ügyintézőt. Betiltanák a fogyasztói csoportok szervezését, és a trükkös termékbemutatókat is szigorúbban büntetnék

Nem lesznek új fogyasztói csoportok

A módosítás egyik legfontosabb eleme, hogy 2014. január 1-jétől végleg megtiltanák új fogyasztói csoportok létrehozását, a 2012. január 1-jét megelőzően alakultakat pedig szigorúbb szabályok szerint engedné működni. (A jelenleg hatályos jogszabály 2012. január 1-jétől 2014. január 1-jéig moratóriumot rendelt el a fogyasztói csoportok létrehozására.)

Mi az a fogyasztói csoport?
A wikipédia meghatározása szerint a fogyasztói csoport (vagy más néven vásárlói klub) egy olyan szerveződés, melyben a tagok mindegyike szeretné valamilyen árucikk tulajdonjogát megszerezni, és ennek érdekében egymásnak kölcsönt nyújtanak. A tagok mindegyike a megszerzendő áru ellenértékének az adott hónapra eső részét befizeti, és az összegyűlt pénzből időszakonként sorsolás alapján kiválasztják, hogy mely tag számára vásárolja meg a csoport az adott terméket; egyes tagok a tartozásuk magasabb előtörlesztésével előrébb kerülhetnek a sorban. Minden tag a teljes tartozása végéig fizeti a részleteket.


A működő csoportok számára előírt szigorítás lehet például, hogy a vállalkozások kötelesek lesznek ügyfélszolgálatot működtetni a fogyasztói panaszok intézésére, a fogyasztók tájékoztatására. A módosítás bővíti azokat az eseteket is, amikor kötelező bírságot kiszabni: ezek közé tartozik, ha a jogsértés koruk, hiszékenységük, szellemi vagy fizikai fogyatékosságuk miatt különösen kiszolgáltatott ügyfelekkel szemben történik.

Az indoklás szerint a fogyasztói csoportok - az erőteljes hatósági fellépés ellenére is - számos esetben a legkiszolgáltatottabb fogyasztói rétegek megtévesztésével szervezik tevékenységüket.

Visszaszorulhatnak a termékbemutatók, változás a call centereknél

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A tervek szerint a jövőben nem maradhat szankció nélkül, ha kiszolgáltatott helyzetben lévő idős embereket vernek át. Ez tipikusan a termékbemutatók szigorúbb szabályozását jelenti.

Mint azzal a Pénzcentrum.hu korábban többször is foglalkozott, nem csillapodik a termékbemutató-láz Magyarországon. A szervezők újabb és újabb trükköket találnak ki, utazásnak, egészségügyi szűrésnek álcázzák a termékbemutatót, ahol gyakran szinte rákényszerítik a résztvevőket (leginkább időseket, nyugdíjasokat) a vásárlásra, jelentősen csorbítva fogyasztói jogaikat.

A tervezet szabályozza azt is, hogy maximum 5 percet kell majd várnunk arra, hogy ügyintézőt kapcsoljanak egy telefonos ügyfélszolgálaton. Eddig egy úgynevezett "ésszerű várakozási időn" belüli hívásfogadási kötelezettséget határozott meg a jogszabály, most ezt konkretizálnák, és határoznák meg 5 percben.

Címkék:
vásárlás, termékbemutató, fogyasztói csoport,