A vásárlás mindenek felett: alig törődik megtakarításával a magyar

Orosz Márton2010. március 9. 11:15

Az európaiak többsége úgy vélekedik, hogy a jelenlegi válság tartósan érezhető változásokat hoz a fogyasztói magatartásában -derült ki a Cetelem Körkép 2010 című tanulmányból. A felmérés legfontosabb megállapításai közé tartozik, hogy a fogyasztói szokások változását leginkább a környezetbarát, a bio, a méltányos és a használt termékek növekvő arányú fogyasztása, valamint a low-cost előretörése jellemzi.

A tanulmány eredményei szerint a piacokon észlelhető folyamatokkal kölcsönhatásban maga az európai fogyasztó is átalakuláson megy keresztül. A nagy európai piacokon tapasztalható forgalomcsökkenés óvatosságra, illetve kiadásaik terén választásokra készteti a fogyasztókat.

A módszertan
A Cetelem Körkép évente vizsgálja a fogyasztói magatartást és a nagy európai piacokat. Az "Európai barométer" kutatást, valamint az "Európai piacok" elemzést magában foglaló tanulmányt a Cetelem Franciaországban 1989, Magyarországon 2005 óta minden évben publikálja.

Az Európai Barométer elemzései és az előrejelzések a BIPE Tanácsadó és Közvéleménykutató Intézettel együttműködve, 2009 szeptemberében és októberében végzett felmérés alapján 2009 decemberében készültek, a kutatásban résztvevő országok állampolgárainak reprezentatív mintáira - 18 évesek és idősebbek - alapozva, összesen több mint 7900 interjúalany válaszait felhasználva, országonként legalább 500 fős minta igénybevételével.


Az óvatosság ösztönöz a megtakarítások növelésére, az ilyen irányú szándék tíz év óta először kerekedik felül a fogyasztási szándékon néhány nyugat-európai országban. Tizenkét ország átlagát tekintve azonban a mérleg nyelve továbbra is a fogyasztás felé billen, a közép-európai országoknak köszönhetően. Ebben - az elmúlt évekhez hasonló módon - különösen nagy szerepe van Magyarországnak, a fogyasztási szándék még mindig nálunk haladja meg a legnagyobb mértékben a megtakarításra irányuló terveket

A válság pozitív melléktermékének tekinthető a növekvő fogyasztói tudatosság jelensége. 2010-ben előtérbe kerül az ésszerűség, mely jelentősen befolyásolja a fogyasztói viselkedést.

A környezetbarát gondolkodás beépül a mindennapokba, az európaiak 40 százaléka végzett már hatékonyabb energiafelhasználást biztosító átalakítást lakásában, és 63 százalék azok aránya, akik gyakran vásárolnak újrahasznosított papírból készült termékeket.
Terjedőben a bio termékek fogyasztása, és - a bio fogyasztáshoz képest egyelőre szerény mértékben - érzékelhetővé válik a méltányos kereskedelem (fair trade) jelenléte: 38 százalék gyakran vásárol bio terméket, 10 százalék pedig méltányos terméket.

Ismét feltörekvőben a low-cost szellemisége: az európai fogyasztók az alacsonyabb ár érdekében hajlamosak számos, a termékekkel és szolgáltatásokkal kapcsolatos körülményről lemondani (a minőségből nem engedve), 81 százalékuk például egyszerűbb termékcsomagolással is kiegyezne.

Meghatározó trendnek mutatkozik a másodkézből származó termékek forgalmának növekedése, az európaiak készek használt árukkal kereskedni: a használtcikk piacok segítenek takarékoskodni, sőt, pénzt is keresni, és a jól értesült, proaktív fogyasztót szimbolizálják, aki vásárlóerejének maximalizálása érdekében részben kész hátat fordítani a klasszikus kereskedelmi csatornáknak. Hasonló mozgatórugók állnak a növekvő online vásárlási szándék mögött, az internet a termékkategóriák egyre szélesebb skáláján válthatja fel a bolti vásárlást.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

 


Európa-szerte a recesszió, illetve a gazdasági válság jellemezte a 2009-es év fogyasztását, tehát nem meglepő, hogy számos piac forgalma visszaesett. A tanulmány Európai piacok elemzése szerint a vizsgált országokban a legnagyobb visszaesést mutató területek: a bútor (átlagosan 7,3%), a szórakoztató elektronikai (6,4%) és az informatikai (8,2%) cikkek piaca. A magyarországi változásokról általánosságban elmondható, hogy a csökkenés nagyobb mértékű az európai átlagnál - ez alól kivételt csak a sportáruk, és a barkácsáruk piaca jelent.

 


A legszembetűnőbb eltérés az új autók kategóriájában tapasztalható: az európai 6,5 százalékos növekedéssel szemben (mely több országban a roncsprémium hatása) a hazai piac 62 százalékos visszaesést könyvelhetett el 2008-hoz képest. A 2010. évi vásárlási szándék viszont minden termékcsoportban nálunk a legalacsonyabb.

Címkék: