Hatalmas számok: imádjuk a joghurtot!

Pénzcentrum2009. szeptember 17. 12:32

Az egészséges étkezésre való törekvést joghurtnál nem zavarja a válság: A hazai joghurt-fogyasztás 5 százalékkal emelkedett egyik évről a másikra, és 2008 szeptember-2009 augusztusban meghaladta a 67 ezer tonnát. Többek között ezet állapítja meg a Nielsen Kiskereskedelmi Indexe.


A vizsgált időszakban több mint 35 milliárd forintért adtak el joghurtot. Értékben 3 százalékkal bővült a piac. A gyümölcsjoghurt 29 milliárd forint feletti bolti eladásával a Nielsen által mért élelmiszerek forgalom szerinti rangsorában a tizenegyedik. Megelőzi például a tejfölt, sós rágcsálnivalót és tésztát.

A fogyasztás növekedését ösztönözte, hogy a hazai joghurt-kínálatban 90 új termék jelent meg az elmúlt év során. Egyrészt az olcsóbb cikkek választéka bővült, másrészt terjednek a kereskedelmi márkák. A magasabb árszegmensben pedig a gyártók a korábbinál intenzívebben promóciózták a joghurhtokat.

A gyümölcsjoghurt olyannyira kedvelt, hogy a kiskereskedelemben négy és félszer annyit adnak el belőle, mint a natúrból: Natúr joghurtból az éves értékesített mennyiség közel 12 ezer tonna, gyümölcsjoghurtból pedig meghaladja az 55 ezer tonnát.

Az alapanyagok áremelkedése miatt, tavalyelőtt végbement nagyobb drágulás után idén valamelyest csökkentek a mennyiségi eladással súlyozott átlagos fogyasztói árak. Amíg egy kilogramm gyümölcsjoghurt 2007 július-augusztusban 504 forintba került, rá egy évre pedig 536-ba, addig idén csak 518 forintba. Az árak azért csökkentek, mert megnőtt az olcsóbb, márkázott termékek forgalma. Másrészt a fogyasztók a drágább joghurtokat gyakran vásárolják árengedményes akció keretében.

A natúr joghurt átlagára a 2007 július-augusztusi, kilogrammonként 470 forintról egy év alatt 550-re ugrott, míg az idei hasonló periódusban 522 forintot regisztrált a Nielsen. Itt a mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagár főleg azért lett alacsonyabb, mert jelentősen nőtt a kereskedelmi márkás joghurtok eladása.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A joghurt az egészséget szolgáló tömegtermékek közé tartozik. Jellemző eladáshelye a modern, 400 négyzetméteresnél nagyobb bolttípus. A főleg diszkontot és szupermarketet magában foglaló 401-2 500 négyzetméteres és a 2 500 négyzetméternél nagyobb hipermarketre jut a mennyiségi eladások 77 százaléka natúr, és 71 százaléka gyümölcsjoghurtból. A tendencia mindkét termékcsoportban növekedést mutat a nagyobb üzletek irányában.

A mennyiségben mért forgalomból a kereskedelmi márkák gyümölcsjoghurtból az átlagosnál kisebb mértékben, 11 százalékkal részesedtek idén július-augusztusban. Ez 5 százalékkal kevesebb, mint az egy évvel korábbi, hasonló periódusban. Ugyanakkor natúr joghurtnál a mutató 23-ról 30 százalékra változott.

Gyümölcsjoghurtból az eladott mennyiségből, egyik évről a másikra 72 százalékról 76-ra emelkedett a legkisebb, 0-200 gramm közti szegmens részaránya. A kis kiszerelésű termékek növekedését az mozgatja, hogy bővült az úgynevezett multipack termékek kínálata: Javarészt négy vagy nyolc cikkelemet csomagolnak egybe.

Címkék: