Tarolnak a Lidl és az Aldi milliárdosai: így lettek szupergazdagok

Orosz Márton2012. október 15. 05:23

A jelek szerint nem igazán érinti az évek óta tartó recesszió Európa szupergazdagjait, inkább fordítva: épp a fogyasztói árak emelkedése miatt nő a vagyonuk. Németországban ugyanis épp az alacsony árakat kínáló diszkontláncok tulajdonosai állnak a leggazdagabbak listájának élén, mesés vagyonnal.

Egy friss kimutatás szerint idén is az Aldi diszkontlánc alapítója, Karl Albrecht áll a német szupergazdagok listájának élén. A Manager Magazine októberben kiadott listáját ismét a 92 éves üzletember vezeti, 17,2 milliárd eurós (4700 milliárd forintos) vagyonával (a Forbes magazin listája szerint Albrecht a világ 10. leggazdagabb embere).

Persze ha az agg milliárdos megszorulna, nem kellene sokat gondolkoznia azon, kitől is kérjen kölcsön: a lista második helyén ugyanis unokaöccsei, Bertold és ifjabb Theo Albrecht szerepelnek, 16 milliárd eurós vagyonukkal. A vállalatot alapító testvérpár másik tagja, Theo Albrecht két éve, a világ egyik leggazdagabb embereként tért örök nyugalomra; a 88 éves milliárdost a németországi Essen városában érte a halál. Életére jellemző, hogy halálhírét csak a temetés után hozták nyilvánosságra.


Karl Albrecht egyik utolsó ismert fotója


Az Aldi gyökerei 1913-ig nyúlnak vissza, mikor Theo és Karl Albrecht édesanyja egy kis boltot nyitott Schönenbeck-ben, a Németország nyugati részén fekvő Essen egyik külvárosában. Karl Albrecht 1920-ban, öccse Theo 1922-ben született. Édesapjuk munkás volt: bányászként, majd péksegédként dolgozott.

Theo kamaszévei alatt saját boltjukban tanonckodott, míg Karl egy fűszerüzletben szerzett gyakorlatot. Karl a második világháború alatt a német hadseregben szolgált. A háború befejezése után, 1946-ban a fivérek átvették anyjuk üzletének irányítását, és hamarosan újabb üzletet nyitottak a környéken. 1950-re - azaz négy évvel később- az Albrecht-fivéreknek a Ruhr-vidéken már 13 üzletük volt.

A testvérek üzletpolitikája radikális újdonságnak számított a korabeli piacon: a megengedett maximális árból 3 százalékot engedtek, gyakorlatilag minden terméknél. Arra is mindig nagy figyelmet fordítottak, hogy nehogy olyan áru legyen a polcaikon, ami nem fogy el. Annyi nyereséget értek el, amennyit csak lehetett: nem reklámoztak, nem árultak friss árut, és kis alapterületűnek hagyták meg boltjaikat. Amikor igazán beindult az üzlet, a két testvér összekülönbözött: a pletykák szerint azon vesztek össze, hogy az üzleteikben áruljanak-e dohányterméket.

Így 1962-ben bevezették az Aldi (az Albrecht DIscount rövidítése) márkanevet, és 1966-ban kettéváltak: Theo kapta Németország északi, Karl pedig a déli piacait. A két csoport mind pénzügyileg, mind jogilag önálló. Néhány esetben - ha az üzleti érdek úgy kívánja- például sajátmárkás termékek elkészítésénél és a beszállítókkal folytatott tárgyalásokon egy cégnek mutatkoznak.

Szlovákiából előzték be a magyar Tescót - KATTINTS!

A testvérek ugyanakkor meglehetősen visszahúzódva éltek, kimondottan kerülték a médiában való megjelenést. Háttérbe húzódásuknak egyik magyarázata lehet az is, hogy 1971-ben Theo emberrablók fogságába került, és csak 3 millió dolláros váltságdíj fejében engedték szabadon. A hetvenes évek óta nem találni róluk készült hiteles fényképet. 1993-ban az Albrecht-fivérek lemondtak igazgatói posztjukról.

Sosem találnád ki, ki a harmadik...

Talán nem meglepő, hogy a leggazdagabb németek listájának harmadik helyét is egy diszkontmilliárdos foglalja el: Dieter Schwarz-nak, a Lidl tulajdonosának becsült vagyona "mindössze" 12 milliárd euró.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 899 074 forintot 20 éves futamidőre már 6,42 százalékos THM-el,  havi 145 468 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,93% a THM, míg a MagNet Banknál 6,87%; az Erste Banknál 6,89%, a  Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Az 1930-as évek elején Németországban Josef Schwartz élelmiszerkereskedő céget alapított, Schwarz Lebensmittel-Sortimentsgrosshandlung néven. Néhány év múlva csatlakozott hozzá egy nyugdíjas tanár, Ludwig Lidl, közösen pedig létrehozták a Lidl&Schwarz Élelmiszer Nagykereskedést.A tomboló gazdasági világválság idején az alapítók üzleti stratégiája az volt, hogy ellátják az elszegényedett, a rohamtempójú infláció miatt szenvedő családokat olcsó, mégis a körülményekhez képest jó minőségű élelmiszerrel.

Így vásárolunk a jövőben: integetünk a tévének, hozzák az ebédet - KATTINTS!

Később a vállalat tevékenysége több területre vált szét: a diszkont-élelmiszerüzlethálózat a Lidl cégnév alatt, illetve a hipermarketek és önkiszolgáló áruházak a Kaufland és Handelshof néven váltak ismertté. 1977-ben Josef Scwarz fia, Dieter Schwarz megalapította azt az áruházláncot, amit ma is ismerünk. Az első Lidl diszkontáruház 1973-ban nyílt meg Ludwigshafenben, a nagy konkurens, az Aldi mintájára. Schwarz ekkor megvette a Lidl nevet apja társától.


Dieter Schwarz

A 80-as évek végéig tartó erőteljes németországi és a 90-es évek elejétől fokozódó nemzetközi expanziónak köszönhetően mára Európa szinte összes országában - és világszerte egyre több helyen- találkozhatunk Lidl- áruházakkal.

A diszkontok megállathatatlanok

A fenti adatok azért is érdekesek, mert Németországban komoly veszteségek érték a kiskereskedelmi szektort - például a Schlecker drogériahálózat összeomlása-, igaz, a diszkontok továbbra is tarolnak, piaci helyzetük egyre erősebbnek mondható.

Nincs ez másként Magyarországon sem: tavaly nálunk lelassult a boltláncok terjeszkedése 2010-hez képest a múlt év során legnagyobb ütemben a Lidl és az Aldi növelte bolthálózatát.

Címkék:
forbes lista,