Hol tartanak a magyar vállalkozások a válság után?

Pénzcentrum2010. szeptember 24. 10:02

Nagyon sebezhetőek a magyar vállalatok, egy következő finanszírozási válságot közülük csak kevesen élnének túl - derül ki az idei Navigator kutatásból. Piacaik összeomlását még a nagyok is csak nehezen tudták túlélni, a banki finanszírozás szűkülése és az üzleti kapcsolatokhoz nélkülözhetetlen bizalmi tőke elvesztése viszont a kis- és középvállalkozásokat érintette súlyosabban.

Öt megkérdezett vállalati vezetőből négy elsősorban a keresleti oldal szűkülését jelölte meg a válság legfontosabb hatásaként abban a kutatásban, melyet az IFUA Horváth & Partners és Budapesti Corvinus Egyetem Vezetéstudományi Intézetének Vezetés és Kontroll Tanszékével közösen végzett magyarországi nagy- és középvállalatok körében. Az összesített árbevétel alapján a magyar GDP egyötödét kitevő vállalati kört célzó felmérésből kitűnik, hogy komoly visszaesésen vannak túl a magyar vállalatok.

Az értékesítés csökkenésével, az árbevételek elmaradásával, romló likviditással kellett szembenézniük, és még mindig borúsan látják a jövőt: a megkérdezettek fele még további csökkenésre számít, és kevés a stagnálást, vagy enyhe javulást remélők aránya. A nagyvállalatok az optimistábbak, ráadásul ők állnak jobban a likviditási nehézségekkel szembeni küzdelem terén is: közülük csak minden második számolt be finanszírozási problémákról, míg a középvállalatok kétharmada számára jelent ez súlyos problémát.

Bíztató jelek

"A 2008 végén kibontakozott pénzügyi válság után az egyik legkomolyabb dilemma az volt, hogy a válság a gazdaságra is átterjedve felőrli-e az üzleti kapcsolatokban, a termelésben, áruforgalomban elengedhetetlen bizalmi tőkét is. Ha ez megtörtént volna, akkor nincs az a pénzügyi mentőcsomag, ami elégséges lenne a gazdaság motorjának újraindítására" - mutat rá a felmérés egyik járulékos tanulságára Bodnár Viktória, az IFUA Horváth & Partners ügyvezető partnere. Szerencsére ez nem történt meg globálisan, a megkérdezett cégeknek csak alig tizede jelezte, hogy bizalmi természetű válságot él meg. "A kis- és középvállalkozások helyzetét viszont jelentősen megnehezítette a bizalmi válság, hiszen ezt a szektort sokkal inkább sújtja a körbetartozás, a növekvő csődkockázat, vagy a hitelszűke" - tette hozzá Bodnár Viktória.

A vállalatok fele a jövőben sem számít jelentős árbevétel növekedésre, inkább jövedelmezőségük helyreállásában látnak lehetőségeket. De most már nem a költségcsökkentésé a fő szerep, a vállalatok több mint fele kezd bele termékfejlesztésekbe, keres új vevőket, próbál ki új értékesítési csatornákat vagy gondolja újra árazási politikáját, azaz készül a jövőre

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

Nyugatról enyhülés?

A magyar vállalkozások számára jó hír, hogy a legfontosabb exportpiacunkon végre beköszönt a fellendülés, ami a magyar gazdasági társaságokra is jó hatással lehet. Németországban a megkérdezett vállalatok kétharmada érezi úgy, hogy túl van a válságon, vagy legalábbis a kilábalás ösvényére lépett. 2011-es kilátásokat tekintve pedig egyértelműen túlsúlyba kerültek az optimisták: több mint 40% azok vállalkozások aránya, akik sikeres túlélést prognosztizálnak, és további egyharmaduk a válságból való kilábalás szakaszába várja a saját helyzetét.

"A német cégek 2009-ben átestek a költségcsökkentési lépéseken, és az idei évet már az értékesítési offenzívának szentelik" - foglalja össze az anyavállalati felmérés megállapításait az IFUA szakértője. Ez magában foglalhatja értékesítést támogató informatikai rendszerek fejlesztését, marketing-akciókat, árazási, termékfejlesztési, szegmentálási lépéseket. A német társaságok 40%-ot meghaladó aránya a piaci terjeszkedést tartja a jövő év legfontosabb feladatának.

Címkék: