Kivédeni az áfaemelést? - interjú a Praktiker ügyvezetőjével

Orosz Márton2009. június 19. 06:20

A Praktiker az egyik legizmosabban fejlődő szereplő a hazai barkácsáruház-piacon. A gazdasági helyzet nem ad okot feltétlen optimizmusra, ráadásul a közelgő áfaemeléssel csak nehezedik az áruházláncok dolga. A Pénzcentrum a Praktiker magyarországi ügyvezetőjét kérdezte az élesedő piaci versenyről, a várható áremelésekről és a különleges vásárlási szokásokról.


24 éve dolgozik a Praktikernél, és már több mint egy évtizedet eltöltött a magyarországi leányvállalat élén. Milyennek látja a magyar barkácsáruházak vevőit? Különbözünk-e más országok vásárlóitól, mik a tipikus magyar vásárlói szokások?

Úgy gondolom, nem igazán beszélhetünk tipikus magyar vásárlói szokásokról. Ami feltűnt számomra, hogy más országokkal szemben itt a nagybevásárlás általában családi körben történik, és a bevásárlások során is együtt hoz döntéseket a család. Persze az utolsó szót Magyarországon mindig a nők mondják ki- sokszor még a barkácsáruházi termékek esetében is.

A hazai piacon több nagy cég is jelen van, országszerte több tucat ilyen profilú nagyáruházzal találkozhat a vevő. Ráadásul meglehetősen nagy az átfedés a barkácsáruházak, az elektronikai szaküzletek és a hipermarketek választékában. Mit gondol, szüksége van a magyar piacnak ilyen sok, hasonló profilú üzletre?

Karl-Heinz Keth
1985 óta dolgozik a Praktikernél, kezdetben áruházvezetőként, majd értékesítési vezetőként, Németországban. Utóbbi beosztásában 40 áruházért volt felelős.

1998-ban ajánlották fel neki az alakulófélben lévő magyarországi Praktiker Kft. vezetését.

Az induláskor Ausztriából - Vösendorfból -, majd 1999 tavaszától már Budapestről irányítotja a magyar áruházak működését.


Kérdés, hogy kinek mit jelent az, hogy "túl sok". Személyes véleményem, hogy a mi jelenlegi 19, és a tervezett 22-23 áruházunk még reálisnak mondható. Azt viszont kissé túldimenzionáltnak tartom, hogy más láncok 30, vagy még annál is több áruházzal számolnak.

Ugyanakkor a helyzet a vásárlók szempontjából mindenképp előnyös, hiszen számukra kényelmes, hogy otthonukhoz közel találnak megfelelő szaküzleteket.

Mennyire erős a versenyhelyzet a barkácsáruházak között? Jelent-e célkitűzést a nagy versenytárs Obi "legyőzése" az áruházak számában, a kínálat, a bevétel növelésében?

Nem célunk, hogy bárkit kiszorítsunk, legyőzzünk. Azt szeretnénk, hogy áruházaink mostani rendszere hosszú távon, stabilan működhessen. Ez a menedzsment célja.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)


Tapasztalható-e a vásárlói szokások megváltozása az elmúlt ¾ évben? Mire figyelnek a vevők, az olcsóbb árra, vagy a termék megbízhatóságára, tartósságára? Tudatosabbá váltak-e a vásárlók a válság hatására?

A jelenlegi helyzetben rendkívül fontos a vásárlók számára az ár-érték arány. Azt tapasztaljuk, hogy a 20-30 százalékos akciók -amelyek korábban rendkívül hatásosak voltak- már nem hatnak, nem növelik a forgalmat. Mi azt érzékeljük, hogy vevőink átgondoltabban költenek, sokkal inkább nézik a minőséget, a termék tartósságát. Egyértelműen erre helyeződik a hangsúly.

Piaci hírek szerint a közelgő áfaemelésnél az üzletláncok nem akarják emelni a fogyasztói árakat, ezért a beszállítói árak csökkentésére kényszerítik a cégeket, elsősorban az élelmiszeriparban. Önöknek van-e bármilyen hasonló szándékuk a beszállítókkal szemben, vagy egyértelműen meg fog látszódni a termékek áraiban az adóemelés?

Egész egyszerűen már képtelenek vagyunk a beszállítóinkra hárítani az emelést, tovább kell adnunk a végfelhasználóknak. Megpróbáljuk azonban különböző akciókkal, kedvezményekkel -mint például a törzsvásárlói kártya által biztosított kedvezmények- kivédeni az ÁFA-emelést.

Továbbá folyamatosan tárgyalunk a beszállítókkal. Egyelőre úgy tűnik, hogy árucsoportonként más-és másképpen realizálódik majd az áremelkedés.

Egyre nagyobb szerepet kapnak az újfajta értékesítési formák: a webshop, vagy az áruházakban kihelyezett információs pultok és infoterminálok kihelyezése. Adódik a kérdés, hogy ezekkel az új megoldásokkal vajon a költséges munkaerőt szeretnék-e helyettesíteni?

Ezeknek a technikai újdonságoknak a bevezetése semmiképp sem von maga után elbocsátásokat.. A webshop egy 20. áruház, amely azokat szolgálja ki, akik nem laknak valamelyik Praktiker áruház közelében. Az áruházak infotermináljai sokrétű információkkal segítik a vásárlókat, például kiegészítő termékeket ajánlanak a vevőknek.

Áruházaink - az adott áruház nagyságától függően - 70-100 fővel üzemelnek. A technikai újdonságok bevezetésének egyik fő célja, hogy eladóink, munkatársaink munkáját megkönnyítsük, így több figyelmet tudnak a vevőkre szentelni. Ezek az újítások ezt a célt is szolgálják.

Címkék: