Áremelésre felkészülni: befutóban a taxirendelet?

Pénzcentrum/MTI2011. április 4. 15:32

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) tovább egyeztet, a Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezetével (TGFSZ) a taxirendelet tervezetéről - mondta Fárbás Tibor, a szakszervezet szóvivője, miután átadták a több mint ezer aláírást tartalmazó tiltakozó dokumentumukat Székely Andrásnak, az NFM osztályvezetőjének.

A rendelet tervezetében megfogalmazott öt évre szóló engedély, és a régi taxisokra is kiterjedő vizsga ellen tiltakozik leginkább a szakszervezet. Emellett a jelenlegi maximált áras tarifa helyett egy sávosan degresszív, hatósági áras tarifát szeretnének meghonosítani, továbbá szabályoztatnák az engedélyek számát - tette hozzá a szóvivő.

A jelenlegi - a költségeket is maradéktalanul fedező - kilométer díj 305 forint lenne. Ehhez képest az átlagos díj 200 forint kilométerenként. A TGFSZ a német megoldást javasolja: az első két kilométer legyen bent az alapdíjban. A második két kilométer lenne a legdrágább, majd a negyedik és hetedik kilométer között csökkenne a tarifa, amely a hetedik kilométer után állna be a legolcsóbb szintre - fejtette ki Farkas Zsolt a szakszervezet elnöke.

Korábban Dani Zoltán, a Taxi Fuvarszervező Társaságok Szövetségének elnöke a Pénzcentrum.hu megkeresésére elmondta, hogy tapasztalatai szerint a taxisok még megélni is nehezen tudnak, nemhogy kitermelni egy új autó árát. Az elnök elmondása szerint a mintegy 11 évvel ezelőtt az önkormányzat által meghatározott maximált ár, amit 240 forint/km-ben (nappal) állapítottak meg, ami fölé a jogszabály szerint nem lehet menni, aligha tartható fenn huzamosabb ideig. Éppen ezért már dolgoznak a törvény módosításán. A szövetség elképzelései szerint a megfelelő hatósági ár valahol 320-400 forint körüli meghatározása lenne reális. Természetesen az árat nagy valószínűséggel a kereslet és kínálat függvényében kell meghatározni - fűzi hozzá Dani. A szövetség tervei szerint áprilisra várható fejlemény a törvény módosítása ügyében.

8-10 piaci szereplő versenyzik, különböző árszegmensekben a piacon. Csak abban az esetben hajtható végre áremelés, amennyiben a legolcsóbb tarifával dolgozó szereplőknél - ez jellemzően 140-150 forint körül van - elszakad a cérna és ők az emelés mellett döntenek - mondta el lapunknak Dióslaki Gábor, a Budapest Taxi cégvezetője. Kérdésünkre, hogy miként lehetnek ezek az igen alacsony tarifával dolgozó vállalatok fenntarthatóak Dióslaki a következőket mondta: "Álláspontom szerint ilyen alacsony áron csak abban az esetben tudnak működni ezen vállalkozások, ha jogtalan versenyelőnyhöz jutnak, itt elsősorban adócsalás húzódhat meg a háttérben. A kérdés csak az, hogy mikor szúr szemet az adóhivatalnak a jogsértés."

Kovács Miklós alelnök elmondta, hogy jelenleg egyharmad annyi a droszt, mint a kiadott engedélyek száma. A kettőnek azonos számúnak kellene lennie, úgy ahogyan ez például Pécsett is van. A szerzett jogokat nem sértve, a cél legyen az, hogy a kiadott engedélyek száma legyen egyenlő a drosztokéval.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Nem ért egyet a TGFSZ azzal sem, hogy ahány személyes a taxi, annyiszor 50 ezer forint vagyoni biztosítékot kellene letenni és kötelező felelősségbiztosítást is kellene kötnie a fuvarozónak. Eddig nem volt olyan kár, amelynek rendezéséhez vagyoni biztosíték kellett volna, ezért a szakszervezet vagyon- és poggyász biztosítást javasol.

 

Címkék: