Milyen a jó tetőcsomagtartó? Íme a teszt!

Pénzcentrum2010. február 5. 04:32

A tetőcsomagtartónak, főként síeléskor igen nagy hasznát lehet venni, igaz, előre döntött ülések árán az utastérben is elférnek a lécek. Aki mégis inkább kényelmesen, de a sífelszerelését is biztonságban tudva szeretne utazni, jobb ha beszerez egy síboxot. Nem mindegy persze, hogy milyet!

Egy ideális tetőcsomagtartó könnyen felszerelhető, ellenáll az időjárás viszontagságainak, biztonságos, könnyen nyitható, zárható, de ütközéskor nem repülnek ki belőle a csomagok, nagy tárolóhelyet biztosít, és még sorolhatnánk, mi mindent várunk el, természetesen a lehető legalacsonyabb áron.

Minden igénynek megfelelő síboxot találni persze nem egyszerű, több szempontot érdemes mérlegelni választás előtt, például azonos űrtartalom esetén a szélesség, illetve magasság kérdése merülhet fel, hiszen egy keskenyebb tárolónak meg van az előnye, hogy az alaptartóra elférhet melléjük még 1-2 bicikli vagy más sporteszköz is.

A Német Autószövetség (ADAC) szakértői idén is segítséget próbálnak nyújtani az autósoknak azzal, hogy nyolc különböző boxot vetettek teszt alá, melyek közül a legtöbbet ugyan jónak minősítették, akadt azonban olyan tároló is, amelyből a teszt során minden kirepült.

A minőségnek megvan az ára!

A teszt alapján általánosságban azt lehet mondani, hogy a drágább termékek közül szinte mindegyik síboxot orral előre felé kell felszerelni. Szintén kijelenthető, hogy a minőségnek bizony ára van: a 250 euró körüliek ugyanis apróbb részleteiket tekintve is jóval igényesebb kidolgozásúak.

Az eső-teszten legjobban a Kamei Delphin 340 K, az Atera Carver II 440 és a Thule Pacific 600 szerepeltek, ugyanakkor a Mont Blanc Vista 380, a Neumann Whale 520 a Thule Ranger különösen rossz eredményt produkáltak esőben.

A teszt során a lopásállóságot is megvizsgálták a szakértők, hiszen nem mindegy, hogy a parkolóban hagyott holmikat mennyi idő alatt lehet kirámolni a tárolóból. E tekintetben azok a tárolók vitték a prímet, melyeken külön fémzárak szolgálják a biztonságot. A legjobb minősítést a Hapro Roady síbox kapta, amit igen masszív zárral láttak el, ugyanakkor a Thule Ranger típusnál a viszonylag könnyen szét lehetett szedni a zárszerkezetet.

A tetőcsomagtartók kezelhetősége szempontjából is jobban szerepeltek a drágább típusok: a gyorszáraknak köszönhetően ezek könnyen felszerelhetők. A Thule például a sílécek számára külön rögzítést is biztosít. A rendeltetésszerű használathoz persze nem árt tudni a fontosabb utasításokat: a Thule, az Atera és a Kamei boxai ebből a szempontból megfelelőnek bizonyultak, mivel mindegyikhez részletes leírás és tanácsadás tartozik. A Thule, Kamei és az ATU gyártmányainál egy matrica is felhívja a figyelmét az autósoknak a megváltozott autómagasságra.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

Ütközés, illetve hirtelen fékezés során is tesztelték a dobozokat, méghozzá 100 km/h-s sebességnél.
Ennél az Atera Carver II kicsit gyengébben szerepelt, mivel a box nem maradt tökéletesen a helyén, a gyorszárak némileg kilazultak, de a Thule Ranger esetében is történt némi elmozdulás a rögzítésből. Ezzel szemben a Thule Pacific erős rögzítése tökéletesnek bizonyult mind hirtelen fékezésnél, mint éles kanyaroknál is.

Ütközés során a Thule Ranger hozta a legjobb eredményeket: a box az autó tetején maradt, és csak némileg csúszott ki a rögzítésből, és a doboz tartalma is sértetlen maradt. Ezzel szemben igen rossz eredményt produkált a Mont Blanc Vista, amely nem csak a tetőn lévő rögzítőkből mozdult ki, de még a tárolóban elhelyezett csomagok is tönkre tették a belül található rögzítő pántokat.

Hogy teljes legyen a kép, és valóban meg lehessen állapítani a tárolók ár-érték arányát, azt is letesztelték, hogy mennyivel fogyasztanak többet az autók a plusz tehertől. Az eltérő formáknak, lekerekítéseknek köszönhetően ugyanis az ellenállás is eltérő, emiatt pedig a fogyasztás is. Megnézték tehát, hogy doboz nélkül, üres dobozzal, telepakolt box-szal 100, illetve 130 km/h-nál mennyit fogyasztanak az autók. Keskenyebb síboxoknál 130 km/h-nál átlagosan 2 literrel nagyobb a fogyasztás, míg szélesebb típusok esetén akár három liter is lehet a különbség.

Hasznos tippek felhasználóknak

• Bérlés, vagy vásárlás előtt mindenképp mérjük le a sífelszerelés, vagy a tárolóba szánt csomagok hosszát, hogy ennek megfelelő méretű dobozt tudjunk választani
• A tároló megtöltésekor igyekezzünk egyenletesen eloszlatni a csomagokat, és ha lehet, mindent külön rögzíteni. Síbakancsot például csak végszükség esetén tároljunk a tetőn, és akkor is a doboz elejében helyezzük el, hogy nagy fékezésnél szakítsa ki a box elejét.
• Soha ne pakoljunk többet a dobozba, mint amennyit a gyártó maximálisan javasol!
• 130 km/h-nál ne haladjunk gyorsabban tetőcsomagtartóval, nem csak a box biztonsága, de a megemelkedett üzemanyag használat miatt sem.
• Érdemes megmérni az autó magasságát a box felszerelése után, de még utasok nélkül, hogy ne érjen kellemetlen meglepetés alacsonyabb mennyezetű mélygarázsban, vagy egyéb akadály során.
• A nagyobb autómagasság miatt készüljünk fel, hogy széllökésekre érzékenyebben reagál majd a jármű, főleg hidakon, de a súlypont áthelyeződése miatt is megváltozik az autó irányíthatósága kanyarokban, de a féktávolság is megnőhet

Címkék: