Továbbra is csökken az eladott e matricák száma

Pénzcentrum2009. július 16. 11:32

Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. féléves értékesítési mutatóiból kiderül, hogy bár a csökkenés üteme mérséklődött, továbbra is kevesebb e-matrica fogy, mint egy évvel korábban, amire az elmúlt öt esztendőben nem volt példa. Az eladási adatok enyhe lejtmenete mellett az autópályák forgalma is mintegy 5 %-os visszaesést mutat.

Az ÁAK Zrt. első féléves értékesítési adatai alapján elmondható, hogy továbbra is kevesebb e-matricát vásárolnak az úthasználók, mint egy évvel korábban. Bár a negyedéves értékesítési adatokhoz képest a csökkenés üteme kissé mérséklődött, 2009 első felében, az elmúlt esztendő hasonló időszakával összehasonlítva a járművezetők összességében mintegy 2 %-kal kevesebb úthasználati jogosultságot szereztek be, ami 4 %-os bevétel-visszaesést eredményezett.

Ez a 2008-as 30,3 milliárd forinttal szemben 2009-ben közel 29,1 milliárd forintos bruttó összeget jelent. Ehhez kapcsolódó fontos tudnivaló, hogy a Magyarországon nemrégiben életbe lépett ÁFA változás az e-matricák árára nem volt hatással, így azokért továbbra is ugyanannyit kell fizetni, mint eddig.

A legszembetűnőbb csökkenés a havi, a heti és a teherautók számára érvényes 1 napos e matricák forgalmában tapasztalható: az elsőből 6, a másodikból 3, a harmadikból pedig 7 %-kal fogyott kevesebb az első félévben. A felsoroltakkal szemben az éves e-matricák eladott darabszámánál stagnálás, míg a 4 napos változatnál enyhe, egy százalékos emelkedés tapasztalható.

Ha kategóriánként vizsgáljuk az adatokat, kiderül, hogy a teherautókra érvényes D2-ből 3, a D4-ből pedig 9 %-kal fogyott kevesebb. Ezzel ellentétben a szintén teherautókra érvényes D3-ból 12, míg a személyautókra érvényes D1-es e-matricákból 1 %-kal vásároltak többet az úthasználók. A D3-as kategóriában tapasztalható jelentős forgalomnövekedés mögött valószínűleg az áll, hogy az eddig D4-es kategóriába tartozó teherautókkal fuvaroztató cégek gazdaságossági megfontolásokból részben D3-as járművekre álltak át.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Az értékesítési adatok csökkenése mellett az ÁAK Zrt. kezelésébe tartozó autópálya-szakaszok forgalma is ellentétes irányú változást mutat az elmúlt évek töretlen növekedési trendjéhez képest. Az úthálózaton 2009. első félévében az átlagos csökkenés 5 % körüli volt, de az egyes pályaszakaszok ettől eltérő mértéket mutatnak. A legnagyobb visszaesés az országon áthaladó tranzitforgalom lebonyolításában kiemelt szerepet játszó M1-es autópályán figyelhető meg, amelyen 2009. január-június között átlagosan 7-10 %-kal közlekedett kevesebb jármű, mint az előző esztendő hasonló időszakában.

Szintén visszaesés tapasztalható az M3-as és M7-es autópályákon, melynek mértéke megközelítőleg 5 %. Érdemes megjegyezni azonban, hogy az újonnan átadott pályaszakaszok térségében ezzel szemben jelentős forgalomnövekedés mutatkozik: az M7-es autópálya 206-232 km szelvényei között és az M70 autóúton közel másfélszeresére, az M0 autóút 30-41 km-szelvényei között pedig duplájára növekedett a forgalom a 2008-as adatokhoz képest. Kiemelendő még az M0 autóút déli szektorának forgalmi helyzete is, ahol 2009. első félévében a tavalyi esztendő első felével összehasonlítva közel azonos számú jármű közlekedett.

Címkék:
m70,