Súlyos vádak a Tesco ellen: mire készülnek valójában?

Pénzcentrum2013. november 9. 08:03

Adatvédelmi szervezetek támadásának kereszttüzébe került a Tesco áruházlánc, miután bejelentette, hogy benzinkútjainak pénztáraihoz arcleolvasó berendezéseket készül telepíteni Nagy-Britanniában. A személyiségi jogi aggályoktól elvonatkoztatva érdekesnek tűnik a technológiai újítás: Magyarországon is működnek már hasonló, a vásárlást könnyítő és a fogyasztói szokásokat vizsgáló megoldások.

Adatvédelmi aggályokat vetnek fel a brit Tesco arcleolvasói, amelyeket benzinkútjainak pénztáraihoz tervez telepíteni, hogy felmérje vásárlói korát és nemét, majd ennek alapján "testre szabott" reklámfilmeket mutasson nekik.

A Tesco tervének hétfői bejelentése felkeltette az adatvédelmi szakemberek érdeklődését is. Az áruházlánc szóvivője kedden hangsúlyozta, a technológia csak a vevők nemét és korát azonosítja, az egyes személyeket nem ismeri fel. A Big Brother Watch nevű brit adatvédelmi szervezet azonban honlapján arra hívta fel a figyelmet, hogy a szkennerek bármikor továbbfejleszthetők, ezért fontos lenne még idejében közbelépni, különben egyenes lehet az út a tömeges megfigyeléshez.


A The Grocer című kiskereskedelmi magazin hétfői száma tudósított a Tesco tervéről az "okoskamerák" bevezetésére. A készülékek a kasszánál sorban állók nemét és korát fogják felismerni, hogy az épp jelenlévőknek szóló reklámokat játszhassák le az áruházlánc 450 benzinkútjánál.

A Tesco titkos múltja: így kezdődött az egész - KATTINTS!

Az Amscreen által előállított technika azt is rögzíti, melyik napszakban kell egy adott terméket hirdetni, a kávé iránt például reggelenként nagyobb a kereslet. Az Amscreen vezetője, Simon Sugar a magazinnak elmondta, hogy a lehető legtöbb szupermarketben tervezik bevezeti az okoskamerákat, "ez pedig megváltoztatja a brit kiskereskedelmet".

A Tesco hangsúlyozta, a technika korántsem új, és más kereskedők már alkalmazzák. Nem lesz semmiféle arcfelismerés, és az egyes személyeket semmilyen formában nem lehet azonosítani - magyarázta a kereskedőcég egyik szóvivője kedden. Peter Cattel, a Tesco benzinkút-üzletágának vezetője elmondta, a leolvasók nem készítenek fényképet és nem tárolnak személyes adatokat sem. Hozzátette, vevőik számára különösen hasznos lehet, ha hely és idő szerint "testre szabhatják" a nekik közvetített hirdetéseket.

A Big Brother Watch igazgatója, Nick Pickles szerint a terv két alapvető problémát vet fel. "Az első kérdés, hogy valóban növelni kívánjuk-e a megfigyelés mértékét, melynek ma is ki vagyunk téve, hogy ezzel néhány cég még több reklámot tudjon eladni. A második: a technika nem marad változatlan, és nem mindig fogják így használni" - hangoztatta a szakember.

Arra is figyelmeztetett, hogy - szerinte - hosszabb távon személyek azonosításáról van szó. Egy napon a kereskedők így pontosan tudnák követni, ki milyen boltba jár. A már létező térfigyelő kamerák tömegét lehetne erre a célra egyszerűen átalakítani.

A magyar boltokban is találkozhatunk érdekes technológiákkal

Ha elvonatkoztatunk a személyiségi jogi aggályoktól, és pusztán a technológiai fejlesztést nézzük, láthatjuk, hogy egy meglehetősen innovatív, fogyasztói szokásokat vizsgáló rendszert készül bevezetni az áruházlánc. A vevők egyébként a magyar boltokban is találkozhatnak hasonló célokat szolgáló megoldásokkal: a különböző klubkártyák, hűségkártyák nem csupán a pontgyűjtést szolgálják, hanem az áruházláncok a fogyasztók szokásait is vizsgálják velük, például azért, hogy később személyre szabott kedvezményes ajánlatokat küldhessenek vevőiknek.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

A technológiai cégek az üzletláncokkal együttműködve ugyanakkor egyre több olyan megoldást fejlesztenek, amelyek nem csak megkönnyítik, felgyorsítják a vásárlást, hanem élményszerűbbé teszik azt, felkeltik a vevők figyelmét egyes termékekre. Természetesen az eladókat is segítik ezek az újdonságok, például abban, hogy alaposabban informálhassák a vásárlókat.

A digitális polccímkék egyik legnagyobb előnye, hogy pillanatok alatt lehet változtatni a termékekhez tartozó leíráson, például ha új termék érkezik az üzletbe. Ezzel együtt rendkívül energiatakarékosak, és szinte megszólalásig hasonlítanak a hagyományos címkékre.

A boltosok az akciókat is kihangsúlyozhatják a digitális polccímke segítségével.

Az egyik legjobb felhasználási lehetőség a zöldség-gyümölcs osztály, hiszen itt napon belül is változhat a termék ára (például zárás előtt leértékelik a gyorsan romló termékeket.)

A vásárlók már magyar boltokban is találkozhatnak speciális borkínáló terminálokkal. Az érintőképernyős készülékek használata kimondottan egyszerű, nem csak az egyes borok jellemzőit mutatják meg, hanem recepteket is ajánlanak - ezt egy mozdulattal ki is nyomtathatjuk. A cetlik egyébként reklámozásra is alkalmasak - például ajánlanak a recepten egy tésztát, vagy szószt.

Az egyik legnagyobb újdonság a QR-kódos vásárlás: beolvassuk a kódokat az okostelefonunk segítségével, a rendszer bővebb információt ad a termékről, esetleg ajánl egy akciót.

Betesszük a (QR-kóddal beolvasott) terméket a kosárba, a pénztárnál pedig (a törzsvásárlóknak) nem kell kipakolni a megvásárolandó árucikkeket a futószalagra, mivel a pénztáros már tudja, hogy mi az, amit betettünk a kosarunkba (természetesen szúrópróbaszerűen ellenőrzik, hogy azok e termékek vannak-e a kosarunkban, amiket regisztráltunk a rendszerben). Így jelentősen lerövidül a vásárlás ideje, a bolt pedig - mivel ismeri vásárlási szokásainkat - tud nekünk speciális akciókat, kedvezményeket ajánlani.

Izgalmas újdonság a speciális kamerával ellátott mérleg, amely önmagától felismeri, hogy milyen gyümölcsöt, zöldséget helyeztünk rá. A készülék programozható, így sokféle terméket felismer.

Létezik már olyan mérleg is, amely az eladónak mutatja meg a termék összetevőit, allergén információit, sőt, receptet is ajánl (természetesen ezt is megkaphatjuk nyomtatható formátumban). A mérleg másik, vevő felőli oldalán található kijelzőn két vásárlás között reklámfilmeket, bemutató-videókat nézhetünk.

Címkék:
vásárlás, tech, Tesco,