Átmeneti humánerőforrás-hiány miatt nehézségekbe ütközött a neurológiai ellátás, ezért kért segítséget a ceglédi kórház.
Még mindig a magyarok a legpesszimistábbak, ha a pénzügyekről van szó: vajon mi lehet az oka?
Továbbra is a magyarok reagálnak a legérzékenyebben a gazdasági helyzet romlására a régiós országok közül. Egy Lengyelországra, Szlovákiára, Csehországra és Magyarországra kiterjedő, negyedévente ismétlődő kutatás azt vizsgálta, hogyan változnak az emberek fogyasztási szokásai a nehezedő gazdasági körülmények hatására. A felmérés kimutatta, hogy ugyan a régiós országokban már jelentős javulás érzékelhető, a pozitív fordulat itthon még várat magára.
Ugyan a felmérés előző időszakához, 2023 tavaszához (41%) képest nem romlott tovább azok aránya, akik minden fogyasztási kategóriában szükségét érezték a költéseik visszafogásának, továbbra is a magyarok 37%-a mondja, hogy mindenen spórol, amin csak teheti. E tekintetben még mindig az első helyen állunk a régióban, ahol - Lengyelország kivételével - a régió országaiban ettől a negyedévtől már jelentős javulás tapasztalható.. Ha összehasonlítjuk ezt az adatot az első, 2022. első negyedévében mért adatokkal, akkor láthatjuk, hogy a háború kitörésekor, az inflációs mutatók felszálló időszakában jelentősen kevesebben spóroltak, mint most (22%).
Inkább a nőkre hárul a tudatos költségtervezés
A kutatás szerint a nők 42 százaléka, míg a férfiak 31 százaléka fogta vissza vásárlási kedvét. Ennek egyik oka lehet, hogy Magyarországon általában bevallottan a nők kezelik a család mindennapi kiadásait. A cseheknél és a lengyeleknél kiegyensúlyozattabbak a “bevásárlási szerepek” (Csehország: nők 17 %, férfiak 16%, Lengyelország: nők 28%, férfiak 28%), míg a szlovákoknál szintén a női célcsoportot érinti leginkább a költekezés visszaszorításának kérdése (nők: 26%, férfiak 17%). A Statista 2019-es nemzetközi kutatása is vizsgálta a családi szerepeket. Ugyan a napi bevásárlásokat inkább a nők intézik, de a nagyobb horderejű dolgokban, mint az autó, az ingatlan vagy épp biztosítási és pénzügyi szolgáltatások, inkább a férfiak döntenek.
A nagy visszatérők: a divatcikkek és az alkohol
A kereskedelmi szereplők folyamatosan vizsgálják azokat a kategóriákat, amelyek ellenállóbbak a gazdasági válságok hatásaival szemben. Sokan a magasabb jövedelmű célközönség vásárlóereje miatt a luxustermékeket sorolják elsőként ide, azonban a Publicis Groupe kutatása szerint két általános kategóriában is észlelhető jelentős visszarendeződés a költekezésben a korábbi - a költekezési pesszimizmus csúcsát jelentő - negyedévhez képest. A csökkenés mértéke az alkoholnál 29%-ről 22%-re, a divatcikknél pedig 20%-ról 15%-re változott. Az alkohol kategória különösen kiemelkedő, mivel a magyarok nem terveznek lemondani róla a jövőben sem: 30%-ról 19%-ra csökkent azok száma, akik biztosan tervezik az alkoholra fordított kiadások csökkentését vagy alacsonyan tartását. Ugyanezt a százalékos adatot hozta ki a felmérés az első elvégzett, 2022. februári mintavételkor is. A tendencia hasonló az alapvető élelmiszereknél is, amelyeknél az emberek igyekeznek visszatérni a korábban megszokott márkákhoz és minőséghez.
A háziállatoknak továbbra is prémium jár
Akármilyen nehéz is a helyzet, a magyarok kevésbé spórolnak, ha a kiskedvenceikről van szó: csupán a megkérdezettek 14%-a mondta, hogy kevesebbet tervez költeni állateledelre. Különösen nagy a kontraszt a bébiételek kategóriájával összemérve, hiszen az itt jelzett 21% azt is jelenti, hogy másfélszer olyan magas azok aránya, akik a bébiételeken próbálják megfogni a költségeket, mint azoké, akik házi kedvenceik étkezésein. Ugyanez a trend figyelhető meg a szomszédos országoknál is, csak alacsonyabb mértékben. Az elmúlt egy évben a három legstabilabb kategória, tehát ahol legkevésbé változtak a spórolási szokások: bébiételek (20-21%), kávé (8-10%) és gyógyszerek (9-10%).
Kevesebbet költünk streaming szolgáltatásokra
Vannak kategóriák, amikre továbbra is sokkal kevesebbet költenek a vásárlók, de jelentős javulás érzékelhető az elmúlt negyedévekhez képest. Ezek közé tartozik az étterem, a nyaralás, a kultúra és a megtakarítások. Az adatok itt majdnem visszatértek a tavaly év eleji értékekhez. Azokba a kategóriákba, ahol merészebben csökkentjük a költségeket, tartoznak a videó- vagy zene megosztó szolgáltatások, a játékok, a sportfelszerelések és az elektronikai cikkek.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A következő negyedéves kutatás rávilágíthat arra, hogy elhúzódó fogyasztói pesszimizmusról beszélhetünk-e. Ha a költségek visszavágása továbbra is fennmarad, akkor egyértelműen igen. Korábban, amikor csökkenést mutattak az adatok, sokkal hamarabb pozitív irányt vett a trend, most pedig másfél éve konstans alacsony a költekezési terv
- foglalta össze Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary média üzletágának vezetője.
A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
-
Most hétvégén országos állateledel-gyűjtés: online térkép mutatja az adománypontokat
Május 11-12-én 10 és 16 óra között, harminchat helyszínen, az ország valamennyi INTERSPAR áruházában.
- Energiaügyi Minisztérium: jelentős támogatást kapnak a távhőszolgáltatók
- Ilyen lehet a világ egyik első légitaxija
- Lassult az ingatlanárak emelkedése, lélektani határon a fővárosi bérleti díjak
- Izraeli hadsereg: mindenki meneküljön Rafah belvárosából
- Az Egyesült Államok fogadta be a legtöbb migránst a világon az elmúlt két évben
- ENSZ-főtitkár: katasztrófa fenyeget Rafahnál