8 °C Budapest

Kárpótolja fogyasztóit az AXA

Pénzcentrum
2008. július 9. 11:50

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megszüntette az AXA Önkéntes és Magánnyugdíjpénztár ellen a fogyasztók megtévesztésének gyanújával indított eljárást. A pénzügyi szolgáltató ugyanis kötelezettséget vállalt arra, hogy kárpótolja a fogyasztóit, tájékoztató kampányt indít számukra és átalakítja saját tájékoztatási gyakorlatát is.

A GVH észlelte, hogy az AXA honlapján a nyugdíjpénztár működésével kapcsolatosan megjelent - a pénztári termékek fogyasztók számára lényeges tulajdonságaira, költségekre, hozamadatokra vonatkozó - tájékoztatással valószínűsíthetően megtévesztette a fogyasztókat. A versenyhatósági eljárás hatására a szolgáltató az alábbi vállalásokat tette:

1. Az érintett fogyasztók kárpótlása: Az AXA vállalja, hogy a 2007. szeptember 3. és 2007. október 30. között az AXA Önkéntes és Magánnyugdíjpénztárba egyénileg belépett tagoknak tájékoztatást nyújt a vele szemben indított versenyfelügyeleti eljárásról, a pénztár működésével kapcsolatos lényeges információkról, valamint biztosítja részükre a díjmentes kilépés lehetőségét. Az érintett ügyfélkört erről 30 napon belül levélben, vagy személyesen értesíti. Az érintett ügyfeleknek az értesítés kézhezvételétől vagy a személyes értesítés napjától számított 60 napon belül ad lehetőséget a díjmentes kilépésre.

2. Az általános fogyasztói tájékozottság és tudatosság fejlesztése: Az AXA vállalja, hogy a magán- és önkéntes nyugdíjpénztári szolgáltatás termékjellemzőiről érdemi és informatív tájékoztatásokat tesz közzé.

a) tömegkommunikációs eszközök felhasználásával felvilágosító kampányt szervez nyugdíj, öngondoskodás témakörében 2008. augusztus-szeptember folyamán pályakezdők számára,

b) a pályakezdők számára készített Start Pakk információs csomagot kiegészíti a hazai nyugdíjpénztári rendszerről, kialakulásáról, jellegzetességeiről, szabályozási rendszeréről szóló kétoldalas tájékoztatóval,

c) az AXA mobil ügyfélszolgálatra támaszkodva a már belépett tagság körében tájékoztató kampányt indít a magyarországi nyugdíjpénztári rendszerről, kialakulásáról, jellegzetességeiről, szabályozási rendszeréről 2008. június -július hónapban,

d) az AXA Retirement Scope 2007-es kutatási eredményeit megismerteti a fogyasztókkal. A kommunikáció három lépcsőben zajlik, az érintett fogyasztói kör miatt a tájékoztatást közlemény formájában a lehető legszélesebb médiakörnek eljuttatva.

e) olyan akciótervet dolgoz ki, amelynek eredményeként 2008. II. félévében a nyugdíj témakör a magyar sajtóban, közbeszédben megjelenik annak érdekében, hogy az öngondoskodás, ezen belül a nyugdíjas kor anyagi biztonságának megteremtése eszközrendszere és feltételei megismerhetőek legyenek az átlagfogyasztó számára

MOST ÉRHETI MEG IGAZÁN LAKÁST, HÁZAT VENNI!

Ha tervezed, hogy ingatlant vásárolsz, akkor most jött el a Te időd! Egyrészt azért, mert a lakáspiaci mutatók szerint egyértelműen megtört az elmúlt évek brutális áremelkedése. Jelenleg leginkább stagnálnak az árak, de van, ahol már árcsökkenést is tapasztalhatunk. Mindeközben a finanszírozási költségek még rekord alacsony szinten vannak. Nem hiszed? Nos, a Pénzcentrum megújult lakáshitel-kalkulátora szerint ma 15 millió forintot, 20 éves futamidőre, már 2,74 százalékos THM-el, és havi 81 188 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 3,03% a THM; a Budapest Banknál 3,10%; az MKB Banknál 3,12%; míg az OTP Banknál 3,23%-os THM-mel kalkulálhatunk. Érdemes még megnézni a K&H Bank, az ERSTE Bank, és természetesen a többi magyar hitelintézet konstrukcióját is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

3. A tájékoztatási struktúra jövőbeni átalakítása: Az AXA vállalja, hogy hirdetési tevékenysége során mind névhasználatban, mind a tájékoztatásban a fogyasztó számára érzékelhető módon elválasztja egymástól az egyes nyugdíjpénztári ágakat - önkéntes ill. magán -, és a megjelenítési környezettől elkülönítetten feltünteti, hogy a tájékoztatás mely ágat érinti. Kerüli a piacelsőségi jelzők használatát.

Az AXA a vizsgálat indulásával azonnal módosította a kiemelkedően alacsony költséggel kapcsolatban kifogásolt állításokat a honlapján, a kifogásolt a szóróanyagot visszavonta. Ezen túlmenően vállalta, hogy átalakítja jövőbeli tájékoztatásait. A GVH megállapította, hogy az esetlegesen jogsértő magatartás megszűnése következtében a közérdek hatékony védelme biztosítható.

A kötelezettségvállalásban részletezett díjmentes kilépés lehetősége a feltételezetten tisztességtelenül befolyásolt fogyasztói kört eléri, a fogyasztói tudatosságot növelő kampány az önkéntes- és magánnyugdíjpénztári rendszerek jellegzetességeit, egymáshoz való viszonyát feltárja. A kampány formai megvalósítása tekintetében kötelezettséget vállalt az eljárás alá vont arra is, hogy az egyes témakörök "pénztársemleges" módon, a potenciális ügyfélkör pénzügyi ismereteihez alkalmazkodva, közérthetően kerülnek bemutatásra.

A vállalás fogyasztói tudatosságot növelő része tekintetében a GVH megállapította, hogy a nyugdíjpénztári rendszer, az öngondoskodás - jelentős fogyasztói réteget megszólító bemutatása - olyan többletértéket képvisel, amely túlmutat a jelen eljárásban vizsgált magatartás konkrét szankcionálásához fűződő közérdeken. Tekintettel volt továbbá a GVH arra a körülményre is, hogy az eljárás alá vont kötelezettségvállalása - figyelemmel annak tartalmára és az azzal járó költségekre - tanúsítja a vállalkozás elköteleződését a jogszerű magatartás mellett.

Mindezek alapján a GVH arra a következtetésre jutott, hogy a vállalt kötelezettség összhangba hozza az eljárás alá vont üzleti módszerét a törvény rendelkezéseivel, így az AXA elleni eljárást jogsértés megállapítása nélkül megszüntette.

Az ügy hivatali nyilvántartási száma: VJ-137/2007

EZT OLVASTAD MÁR?