Újabb béremeléssel oldja a feszültséget a MÁV

Pénzcentrum2017. szeptember 4. 15:30

Ismét emelik a vasutasok bérét, igaz, ezúttal csak azokét, akiké mélyen az átlag alatt volt, és emiatt egye kritikusabbá vált a bérfeszültség egyes kiemelt munkakörökben.

A szokatlanul nagymértékű januári béremelés ellenére folyamatosan erősödött a feszültség jó néhány kiemelten fontos vasúti munkakörben, ezért a Vasutasok Szakszervezete április óta azon munkálkodott, hogy a MÁV vezetése kezdje meg az átlagtól messze lemaradt fizetések felzárkóztatását - olvasható a szakszervezet közleményében. Szerintük ugyanis a súlyos létszámhiány és a folyamatos elvándorlás miatt is kockázatos fenntartani a bérfeszültséget, ezért az érdekvédők kiemelten fontos eredménynek tartják a mostani bérrendezést - jelentette be Meleg János, a Vasutasok Szakszervezete elnöke. A VSZ nyomására most született, a munkáltatóval aláírásra váró

megállapodás szerint szeptembertől több munkakörben, ezernél több vasutas kap több ezer forinttal magasabb alapbért júliusig, illetve januárig visszamenőleg.

A szakszervezet azt is elérte, hogy a cégvezetés felülvizsgálja néhány munkakör besorolását, és ennek eredményeként eggyel magasabb bérkategóriába kerüljenek az ott dolgozók.

Az elnök a mostani bérrendezést elengedhetetlennek és egyértelmű szakszervezeti sikernek tartja - a megállapodás több eleme is az érdekvédők feltételeire épült -, de vannak még olyan követelések, amelyek mellett a VSZ továbbra is kitart. Meleg úgy véli, a már így is kockázatos munkaerő-hiánnyal működő cég vezetőinek mindent meg kell tenniük azért, hogy megakadályozzák a további elvándorlást, és újak számára is vonzóvá tegyék a szakmát. Emlékeztet: a szakszervezet a két évvel ezelőtti kiáltványában pontokba foglalta azokat a követeléseket, amelyek feltétlenül szükségesek a szakma megbecsülésének a visszaállításához, új emberek toborzásához és a régiek megtartásához. A VSZ tehát nem ölbe tett kézzel várta, hogy a MÁV vezetői próbálják "kitalálni" a megoldást, hanem konkrét javaslatokkal segítette a folyamatot.

Meleg János elismeri, ezekből a javaslatokból már többet is megszívlelt a menedzsment, és jó néhány olyan intézkedés született, amely jelzi, hogy a MÁV vezetése és a tulajdonos is komolyan veszi a munkaerőhiány kockázatát. A vasútnál jelenleg jelentős létszámhiány van, és az elkövetkező egy évben csaknem ezren készülnek nyugdíjba vonulni.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

A szakszervezetek évek óta hangoztatott vészjelzései hatására egyebek között át fogják értékelni a túlzóan szigorú vizsgáztatási rendszert - amelyen még a régiek közül is sokan elbuknak, az újak jelentős része pedig már rögtön az elején kiesik a rostán -, a munkaerő toborzásban pedig anyagilag is érdekeltté tették a régi dolgozókat: 30 ezer forinttal jutalmazzák azt, aki új belépőt hoz a céghez. A szakszervezetnek azonban további javaslatai is vannak, amelyről folyamatosan egyeztet a cégvezetéssel.

Címkék:
karrier, MÁV, béremelés, szakszervezet, fizetésemelés, bérfeszültség, vasutasok szakszervezete,