19 °C Budapest
Az élelmiszer-infláció letöréséhez nem elég a 6 árharcos multi élelmiszerlánc (x)

Az élelmiszer-infláció letöréséhez nem elég a 6 árharcos multi élelmiszerlánc (x)

PR
2023. szeptember 22. 05:00

Az élelmiszer-inflációban jelenleg gyengülés tapasztalható, amiben a multinacionális élelmiszerláncok árpolitikája is fontos szerepet játszik. Ugyanakkor a kiskereskedelemben a legnagyobb költségtételt a forgalmazott termékek beszerzési ára jelenti, így az infláció zsugorodásához elengedhetetlen annak további jelentős csökkentése is. A jelenleg tapasztalható üzemanyagár-emelkedés azonban ezzel ellentétes hatású, amely egy fontos tényezőként nehezíti a fogyasztói árak mérséklődését.

A multinacionális élelmiszer-kiskereskedők az inflációellenes védőháló fenntartásába, kedvezményekbe, akciókba havi több 10 milliárd forintot fektetnek, de az élelmiszer-infláció sajnos sokkal összetettebb annál, hogy hat cég önállóan – még ha együttesen a hazai GDP 1,25 százalékát adják is –, valóban érdemi hatást tudjon elérni. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) ágazati vizsgálata is megállapította, hogy például a trappista sajt jelentős áremelkedésében nem a kiskereskedelmi szereplők nyeresége játszott szerepet, hiszen az a bruttó fogyasztói ár elenyésző részét tette csak ki.

A GVH jelentése azt is bemutatta, hogy a kiskereskedők sokrétű szempontrendszert vesznek figyelembe, amikor meghatározzák az általuk alkalmazott fogyasztói árakat. „A legtöbb kiskereskedelmi üzletlánc számára az egyik legmeghatározóbb szempont a különböző költségek és azok változásának fedezése és lekövetése a fogyasztói árakban. Az egyik ilyen legfőbb költség a termékek beszerzési ára.”

A képek forrása: OKSZ
A képek forrása: OKSZ

Együttes erővel az infláció ellen

Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) tagjai közötti árverseny évtizedek óta töretlenül működik. A multinacionális élelmiszer-kiskereskedelmi láncok folyamatosan figyelik és inspirálják egymást az árcsökkentésben. Ezt támasztja alá a GVH jelentése is, amely az Árfigyelő bevezetése előtti időszakra vonatkozóan ezt írta: „A költségek figyelembevételén kívül a kiskereskedők árazási magatartására hatással van a szegmensre jellemző erős versenyhelyzet. A piaci szereplők árazásuk kialakításakor különféle módokon figyelembe veszik a versenytársaik által alkalmazott fogyasztói árakat, hogy azoknál kedvezőbb ajánlatokkal célozhassák meg vásárlóikat – a konkurenciafigyelés mindennapos gyakorlatát és a fokozott versenynyomás jelenlétét támasztják alá a GVH által több forrásból is beszerzett bizonyítékok.” A GVH továbbá megállapította, hogy: „a kiskereskedők folyamatosan keresik azokat a beszerzési forrásokat, ahonnan a számukra még elfogadható fogyasztói árakat lehetővé tevő beszerzési árakat tudnak kapni, ami fogyasztói szempontból üdvözlendő folyamat”.

Minden hónapban összesen több mint 100 millió vásárlási tranzakció zajlik a nemzetközi élelmiszer-kiskereskedők üzleteiben és online felületein, amelyek együttesen lefedik az egész országot. A multinacionális láncok sokrétű kedvezményrendszerrel segítik az infláció letörését, és támogatják a magyar családokat, illetve nyugdíjasokat az olcsó bevásárlásban. Az árharcos multik az élelmiszer-infláció hosszútávú csökkenéséhez alacsony áraikkal és sokrétű kedvezményrendszerükkel tudnak hozzájárulni, de az infláció elleni küzdelemben tartós eredményeket csak a gazdaság összes szereplőjének összefogása tud elérni.

(x)

NEKED AJÁNLJUK
Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. május 3. péntek
Tímea, Irma
18. hét
Május 3.
Paranormal nap
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm