21 °C Budapest

Biztos, hogy magyar a magyar élelmiszer? Mit titkolnak a boltok?

Pénzcentrum
2014. március 23. 08:02

Egy éve jelölik háromféle címkével a Magyar termék rendeletben szabályozott élelmiszereket. Ezeket a termékeket a hazai fogyasztók általában előnyben részesítik vásárlásaik során a külföldi élelmiszerekkel szemben. Egy vizsgálat kimutatta, hogy vannak olyan termelők is, akik előszeretettel trükköznek ezekkel - az egyébként önkéntesen használható- jelzésekkel.

Egyre több magyar fogyasztó tartja fontosnak, hogy a gyártók megkülönböztető jelöléssel lássák el a hazai alapanyagokból, Magyarországon készült élelmiszereket. Ezeket a termékeket - gyakran magasabb áruk ellenére - a hazai fogyasztók általában előnyben részesítik vásárlásaik során a külföldi élelmiszerekkel szemben - állítja a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH).

Tavaly szeptembertől lépett életbe a magyar termék rendelet új szakasza, véget ért a türelmi időszak. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy végleg egységesítették a megjelöléseket, három logóval találkozhatnak a vásárlók a termékeken. A magyar áruk jelölésére szolgáló rendszerhez önkéntesen csatlakozhatnak a gyártók, termelők.

A Magyar termék rendelet értelmében az élelmiszer-vállalkozók önkéntes megkülönböztető jelöléssel láthatják el termékeiket aszerint, hogy - a rendelet előírásainak figyelembevételével - az adott élelmiszer összetevői és a feldolgozás helye alapján mely kategóriába tartoznak.

A rendelet a termék összetevőinek eredete, illetve a feldolgozás helyszíne alapján három kategóriát különböztet meg:

"Magyar termék",
"Hazai termék",
illetve
"Hazai feldolgozású termék".

Azok az élelmiszerek nevezhetők "Magyar terméknek", amelyek teljes egészében magyar összetevők felhasználásával készülnek. "Hazai termék" jelölés abban az esetben tüntethető fel az élelmiszeren, ha annak gyártása során a felhasznált összetevők legalább 50 százaléka magyar. A "Hazai feldolgozású termék" jelöléssel ellátott élelmiszerek esetében az import összetevők aránya 50 százalék vagy ennél nagyobb mértékű.

A feldolgozási folyamatnak azonban mindhárom esetben teljes egészében Magyarországon kell történnie.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A Magyar termék rendelet alapján az élelmiszer-vállalkozóknak lehetőségük van - a magyar származás tekintetében - terméküket tanúsító védjeggyel, védjeggyel, illetve egyéb ábrával, szlogennel ellátni.

Forrás: "MAGYAR TERMÉK" Nonprofit Kft.


Valóban magyar termék?

Az NFH nemrég országosan ellenőrizte, hogy mennyire sikerült betartani a rendeletet. 152-féle élelmiszer közül 8-féle termék, továbbá 3 zöldség-, illetve gyümölcsféle reklámozása nem felelt meg a jogszabályoknak. Szabálytalanságokat találtak több előrecsomagolt húskészítménynél (szalámi, kolbász, főtt-füstölt tarja), kétféle tartósított élelmiszernél (csemegekukorica-konzerv), valamint üdítőitalnál, extrudált kukoricapehelynél, tejfölnél, illetve nem előrecsomagolt baromfihúsnál.

Jogsértést a forgalmazás helyszínén elhelyezett figyelemfelhívó táblán, polccímkén, illetve ártáblán lévő jelölés, három esetben a "Magyar termék" jelölés jogosulatlan illetve megtévesztő használata miatt állapítottak meg a felügyelők.


A 97-féle nem előrecsomagolt zöldség, illetve gyümölcs jelölésének vizsgálata során 6 esetben állapították meg, hogy a fogyasztói tájékoztatón a "származási hely: Magyarország" jelölést a forgalmazó nem jogszerűen tüntette fel.

A feltárt jogsértések lédig (kimért, előre csomagolt) zöldségfélék forgalmazásával kapcsolatban merültek fel: (például padlizsán, fokhagyma, sárgarépa, saláta cukkini, illetve burgonya).

NEKED AJÁNLJUK
Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. május 2. csütörtök
Zsigmond
18. hét
Május 2.
Jelszó világnap
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem