15 °C Budapest

A környzetért csak a "befutott értelmiségiek" tesznek valamit?

Pénzcentrum
2009. június 16. 11:32

A magyar felnőtt lakosság mindössze egyharmadát érdekli a környezetvédelem, mint téma. Hasonló arányban vannak azok, akik azt vallják magukról, hogy hajlandóak is tenni környezetünk védelméért. A GfK Hungária és a TÁRKI közös fogyasztói szegmentációs modelljét alapul véve a GfK megvizsgálta a lakosság környezetvédelemhez, környezettudatos életmódhoz való viszonyát. A felmérések eredményei rámutatnak, hogy a lakosság 45 százaléka vallja magáról, hogy valaha is gyűjtötte szelektíven a szemetet. Legnagyobb arányban a "befutott értelmiségiek", legcsekélyebb arányban pedig a társadalom legalsó rétege, az "underclass" teszi mindezt.

Környezetvédelem, klímaváltozás, szelektív hulladékgyűjtés, energiatakarékosság, társadalmi felelősségvállalás, fair trade. Néhány a nap, mint nap hallható környezetvédelemmel kapcsolatos, ún. "zöld" fogalmak közül, amelyekből építkezve egyre több környezettel kapcsolatos üzenet éri a fogyasztókat, akik sokfélék, sokféleképpen viszonyulnak a környezetvédelmi kérdésekhez. A GfK Hungária kutatásainak eredményei szerint a felnőtt lakosságot különböző mértékben érdeklik az egyes témák. "A hazai felnőttek 38 százaléka mondja magáról, hogy érdekli a környezetvédelem, mint téma.

Amíg a szelektív hulladékgyűjtés a fogyasztók felét foglalkoztatja, ami jól beépült a fejekbe, addig az olyan fogalmak, mint a klímaváltozás vagy a társadalmi felelősségvállalás még idegenül csengenek az embereknek, a fair trade kifejezést ma még alig ismerik" - mondta el Dörnyei Otília, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója.

A GfK Hungária és a TÁRKI Társadalomkutatási Intézet közös kutatása megállapítja, hogy a "zöld gondolkodás", a környezetvédelem a kultúrafogyasztás része, ezért nagymértékben kultúrafüggő. A korábban azonosított 8 jellegzetes fogyasztói csoport egyéb tényezők mellett markáns különbséget mutat a környezettudatos életmód, valamint a környezetvédelemhez való viszonyulás tekintetében.

A magyarok 45 százaléka állítja magáról, hogy valaha is gyűjtött szelektív módon szemetet. Azonban ahogy az átlagok megtévesztőek szoktak lenni, ez ezúttal is így van. A szelektív hulladékgyűjtés terén a társadalom egynegyedét kitevő értelmiségi, illetve legmagasabb jövedelmi státuszú csoportok járnak az élen. Körükben a szelektív hulladékgyűjtők aránya eléri a 60 százalékot is.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Csekélyebb mértékben aktívak a szelektív hulladékgyűjtés terén a kevésbé tehetős csoportokba tartozók. Ami még ennél is elgondolkodtatóbb, hogy ma még a fiatalok többsége alacsonyabb hajlandóságot mutat a szelektív hulladékgyűjtés iránt.

A társadalmilag legszegényebb réteg, az ún. "underclass" hajlandó a legkevésbé védeni a környezetet.
A szelektív hulladékgyűjtésen kívül sok más lépéssel tudunk tenni a környezetünk védelméért. A GfK Hungária klímaváltozással kapcsolatos felmérése ennek járt utána. Az eredmények szerint tízből heten hajlandók energiatakarékos izzót használni. Tízből hatan kapcsolják ki elektromos készülékeiket, ha nem használják, és hasonló arányban vannak azok, akik olyan új háztartási készüléket (mosógép, hűtőgép) vásárolnak, amelyek kevesebb áramot fogyasztanak. A fogyasztók fele állítása szerint előnyben részesíti a helyi termékeket (mivel a rövidebb szállítási idő kevésbé szennyezi a környezetünket), viszont az autó használatáról csupán alig több mint az egynegyedük mondana le.

Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

NAPTÁR
Tovább
2024. május 8. szerda
Mihály
19. hét
Május 8.
Fagylalt nap
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem