Elfogadta a Fővárosi Közgyűlés a Széll Kálmán tér átépítésének tervét. A tér 2014-re újulhat meg 3-5 milliárd forintból.
Több mint 130 napirendi pont várt ma a Fővárosi Közgyűlésre. A városatyák többek között döntésre jutottak az egykori Moszkva tér átépítését illetően is. A döntés értelmében a Széll Kálmán tér átépítésének első üteme 2014-re fejeződhet be. A munkálatok mintegy 3-5 milliárd forintot emészthetnek fel. A tervezés és a kivitelezés első ütemének költségei állami, fővárosi, valamint - a teret érintő budai észak-déli villamoskapcsolat kialakítását szolgáló projekt révén - részben uniós források felhasználását jelenti.
A Fővárosi Közgyűlés korábbi döntése alapján a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) koordinálja a tér rekonstrukciójának előkészítését. Mivel a Fővárosi Közgyűlés a mai napon elfogadta az átalakítás koncepcióját, így a BKK megkezdheti a tervek részletes kidolgozását, majd azok tendereztetését.
Így újulhat meg az egykori Moszkva
A kitűzött célok megvalósítása érdekében a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) már korábban megkezdte a közlekedési létesítmények és a kapcsolódó tér felszíni rekonstrukciójához szükséges előkészületeket, ennek jegyében adott megbízást a terv koncepciójának elkészítésére is. A koncepciót a Főmterv vezette tervező csapat; a Finta Stúdió, valamint a Garten Studio készítette el a BKK számára.
Az elkészült koncepcióterv alapvetően a kerékpáros és gyalogos
forgalom akadálymentesítését, új gyalogos terek létrehozását, valamint a
közösségi közlekedés kapcsolatrendszerét és szolgáltatási színvonalát
szolgálja. Már az első ütem kiépítése biztosítja a tér
gyalogosfelületének átalakítását, a teljes körű akadálymentességet,
valamint a lerobbant és taszító városépíteszeti arculat teljes
megújítását, új utcabútorok telepítését, miáltal az összkép rendezetté
és átláthatóvá válik. A városvezetésnek és a BKK-nak egyértelműen
szándéka az ütemezett rendezés során a felszíni metróállomás-épület
kiváltása vagy teljes átépítése , az alacsony színvonalú kereskedelmi és
vendéglátási funkciókat ellátó épületszárny bontásával együtt.
Gyalogos és kerékpáros forgalom
Az átszállási kapcsolatok megtervezésénél alapelv, hogy a Széll Kálmán téren belül egy olyan magterületet jöjjön létre, ahol a metró, a villamos és a busz megállók között az átszállási kapcsolatok optimálisak. A gyalogos közlekedésben a fő tervezési irány a Csaba utca - Dékán utca, illetve a metrókijárat - Fény utcai piac útvonalak kitisztítása, a komfortos, időjárástól védett és akadálymentes közlekedés biztosítása.
A kerékpár-hálózat legfontosabb fejlesztése a Vérmező - Varsányi
Irén utca kapcsolatának kialakítása a mai 18-as villamos vágányai
mellett. Ehhez természetesen a villamosmegállót át kell alakítani
középperonosra. A Retek utca megtartja főhálózati funkcióját. A pesti
Főutca projekthez hasonlóan kerékpáros barát utcává alakul, amelyhez a
forgalomcsillapítás és a kerékpár-forgalom számára ellenirányú haladást
is lehetővé tevő forgalmi kialakítás a kulcs. A Varsányi Irén és a
Hajnóczy József utca is e mintát követve újul meg. A téren átvezető fő
közúthálózati elemek nyitott vagy zárt kerékpársávokkal egészülnek ki.
Közúti és közösségi közlekedés
A mai útfelületek nagyrészt megmaradnak, viszont a tér északi peremén a jelenlegi útpályákat középső zöld sáv választja ketté a gyalogosok biztonságosabb átvezetése és egyúttal a zöldfelületek növelése érdekében.
JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A közösségi közlekedési elemek átrendezésével a tér java részét betöltő, már nem használt - korábban a hűvösvölgyi villamosvonal végállomásául szolgáló - hurokvágányt elbontják. A tér északi részén lévő autóbusz-végállomás gyalogos közlekedést nehezítő járdaszigetei megszűnnek, a megállók elrendezése egyszerűsödik, az utasok az útpálya keresztezése nélkül érik el a teret. A Várfok utcai buszállomás és az azzal párhuzamos, tér szintjében húzódó villamosvágányok megmaradnak, de közösségi közlekedési szerepük bővül: az 5-ös busz a jövőben a téren keresztül halad a villamossal közös pályát használva. A Várfok utca mozgólépcső és lift segítségével válik akadálymentesen elérhetővé a gyalogosok és a mozgásukban korlátozottak számára. A terv a fogaskerekű (60-as vonal) tervezett Széll Kálmán téri meghosszabbításával is kompatibilis.
A
koncepcióterv azonban rövid távon a 4-6-os villamosok végállomásának
sokszor felvetődő áthelyezésével nem számol, mert annak forrásigénye
jelenleg nem biztosítható és közlekedéspolitikai megalapozottsága sem
egyértelmű.
Építészeti megoldások
A tér új térburkolatot kap, melytől elvárás az igen intenzív gyalogos használatra való megfelelés, az időtállóság, a takaríthatóság, de az esztétikai igényesség is. A Széll Kálmán tér szélén egymáshoz közel elhelyezett villamos megállók felett a terepalakításból "származtatott" előtető rendszer készül. A koncepció szerint újratervezik az óra-szobor környezetét: így tartva meg és egyben formálva újra a mára kultikussá vált találkozó helyet. Ezen kívül kialakításra kerülhet a Csaba utca vonalában a térszinten, a Várfok utca alatti áttörésben történő gyalogos átvezetés a Városmajor utca felé. A tervek szerint a kevésbé értékes épületállomány egy részének bontásával kívánják kiszélesíteni a Retek utca jelenleg szűkös, de intenzív gyalogos forgalmat bonyolító útvonalát, valamint a Dékán utcai toroknál gyalogos térré alakítani. Mindezek mellett átkötést terveznek a Városmajor felé a Krisztina körút - Várfok utca találkozásánál kialakított zebra vonalában az Ignotus utca felé. A meglévő épületállomány vizsgálata során megállapították, ezen a pozícióban két olyan épület is található, mely kevésbé karakteres, így akár átépíthető, akár bontható lenne.
A
tér központi sokat vitatott épülete a metró kijárati épülete, melynek a
minimális program szerint a kiszabadítását, leegyszerűsítését javasolja
a koncepcióterv, de tervezők véleménye szerint komolyabb előre lépés
csak az elbontásával érhető el. A mozgólépcsők és a kijárat helyi
kötöttségeinek megtartásával a mai igényekhez sokkal jobban illeszkedő
építmény valósítható meg. Ez az épület a Széll Kálmán tér arculatának
meghatározó eleme, így az újjáépítés emblémájává is válhat.
A "Vár kapuja" koncepció
A felső térszínen, a Várfok utca Vérmező utca találkozásakor a villamos sínek felett, illetve a postapalota mellett a Krisztina körút felé néző rendezetlen zöld háromszög fölé nyúlóan alakulhat ki a "Vár kapuja tér", mely zöld felületekkel, kilátópontokkal, kényelmi funkciókkal (étterem, kávézó, illemhely) tagolt gyalogos tér. Megközelítése közvetlenül a Széll Kálmán térről kültéri mozgólépcsőkkel és teraszos lépcsősorral történik. A gyalogos sétánnyá alakított Várfok utca is ide torkollik, melynek fontos megmaradó eleme a Várbusz.
A Krisztina körúton turistabuszok részére le- illetve felszállóhely kialakítását javasolják a tervezők, ahonnan teraszos lépcsősorral vagy lifttel juthatnak fel a "vár kapuja" térre. A tér turisztikai, információs és egyéb szolgáltatásoknak ad helyet. A Várfok utca alsó szakasza gyalogos sétánnyá alakul. Kikerül róla az autóforgalom, megmarad a Várba közlekedő busz, mely az utca alján fordul. A tér egységes egy szintben kialakított térburkolatot kap (nincs kiemelt járda), csak a buszmegállók kerülnek kiemelésre. Megszűnik a közvetlen lehajtás a Csaba utca felé, így az úttest alatt átvezetett gyalogos átjáró a lehető legkisebb szélesség alatt halad át, így inkább "híd" jellegű, mintsem aluljáró. A sétány oldalain intenzív zöldet, fasorokat javasolnak a koncepcióterv készítői kialakítani.
A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
-
Most hétvégén országos állateledel-gyűjtés: online térkép mutatja az adománypontokat
Május 11-12-én 10 és 16 óra között, harminchat helyszínen, az ország valamennyi INTERSPAR áruházában.
-
Vágás határok nélkül: áttörés a nagyméretű fémszerkezetek precíz vágásában (x)
A Vass Acélcsarnok Kft. legújabb csőlézer vágógépe végre megoldást kínál a nagy átmérőjű csövek, zártszelvények és profilok vágására, vállalatok számára.
- Rejtélyes rosszulétek a csengeri börtön építői között
- Elképesztő baleset történt az M1-e autópályán - videó
- Nem tetszett a nézőknek a klímaaktivisták akciója - videó
- Díjazták a legegészségesebb kórházakat, itt a 3+1 nyertes
- Újabb két, ultramodern helikopterrel bővült a Magyar Honvédség flottája
- Magyarics Tamás: a billegő államokban is előnye van Donald Trumpnak