Döntött a főváros: megújul az egykori Moszkva tér

2011. augusztus 31. 17:31

Elfogadta a Fővárosi Közgyűlés a Széll Kálmán tér átépítésének tervét. A tér 2014-re újulhat meg 3-5 milliárd forintból.

Több mint 130 napirendi pont várt ma a Fővárosi Közgyűlésre. A városatyák többek között döntésre jutottak az egykori Moszkva tér átépítését illetően is. A döntés értelmében a Széll Kálmán tér átépítésének első üteme 2014-re fejeződhet be. A munkálatok mintegy 3-5 milliárd forintot emészthetnek fel. A tervezés és a kivitelezés első ütemének költségei állami, fővárosi, valamint - a teret érintő budai észak-déli villamoskapcsolat kialakítását szolgáló projekt révén - részben uniós források felhasználását jelenti.

 

A tér első lépésben javasolt kialakítása (Forrás: BKK)


A Fővárosi Közgyűlés korábbi döntése alapján a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) koordinálja a tér rekonstrukciójának előkészítését. Mivel a Fővárosi Közgyűlés a mai napon elfogadta az átalakítás koncepcióját, így a BKK megkezdheti a tervek részletes kidolgozását, majd azok tendereztetését.

Így újulhat meg az egykori Moszkva

A kitűzött célok megvalósítása érdekében a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) már korábban megkezdte a közlekedési létesítmények és a kapcsolódó tér felszíni rekonstrukciójához szükséges előkészületeket, ennek jegyében adott megbízást a terv koncepciójának elkészítésére is. A koncepciót a Főmterv vezette tervező csapat; a Finta Stúdió, valamint a Garten Studio készítette el a BKK számára.

 

(Forrás: BKK)


Az elkészült koncepcióterv alapvetően a kerékpáros és gyalogos forgalom akadálymentesítését, új gyalogos terek létrehozását, valamint a közösségi közlekedés kapcsolatrendszerét és szolgáltatási színvonalát szolgálja. Már az első ütem kiépítése biztosítja a tér gyalogosfelületének átalakítását, a teljes körű akadálymentességet, valamint a lerobbant és taszító városépíteszeti arculat teljes megújítását, új utcabútorok telepítését, miáltal az összkép rendezetté és átláthatóvá válik. A városvezetésnek és a BKK-nak egyértelműen szándéka az ütemezett rendezés során a felszíni metróállomás-épület kiváltása vagy teljes átépítése , az alacsony színvonalú kereskedelmi és vendéglátási funkciókat ellátó épületszárny bontásával együtt.  

Gyalogos és kerékpáros forgalom

Az átszállási kapcsolatok megtervezésénél alapelv, hogy a Széll Kálmán téren belül egy olyan magterületet jöjjön létre, ahol a metró, a villamos és a busz megállók között az átszállási kapcsolatok optimálisak. A gyalogos közlekedésben a fő tervezési irány a Csaba utca - Dékán utca, illetve a metrókijárat - Fény utcai piac útvonalak kitisztítása, a komfortos, időjárástól védett és akadálymentes közlekedés biztosítása.

 

(Forrás: BKK)


A kerékpár-hálózat legfontosabb fejlesztése a Vérmező - Varsányi Irén utca kapcsolatának kialakítása a mai 18-as villamos vágányai mellett. Ehhez természetesen a villamosmegállót át kell alakítani középperonosra. A Retek utca megtartja főhálózati funkcióját. A pesti Főutca projekthez hasonlóan kerékpáros barát utcává alakul, amelyhez a forgalomcsillapítás és a kerékpár-forgalom számára ellenirányú haladást is lehetővé tevő forgalmi kialakítás a kulcs. A Varsányi Irén és a Hajnóczy József utca is e mintát követve újul meg. A téren átvezető fő közúthálózati elemek nyitott vagy zárt kerékpársávokkal egészülnek ki.

Közúti és közösségi közlekedés

A mai útfelületek nagyrészt megmaradnak, viszont a tér északi peremén a jelenlegi útpályákat középső zöld sáv választja ketté a gyalogosok biztonságosabb átvezetése és egyúttal a zöldfelületek növelése érdekében.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

A közösségi közlekedési elemek átrendezésével a tér java részét betöltő, már nem használt - korábban a hűvösvölgyi villamosvonal végállomásául szolgáló - hurokvágányt elbontják. A tér északi részén lévő autóbusz-végállomás gyalogos közlekedést nehezítő járdaszigetei megszűnnek, a megállók elrendezése egyszerűsödik, az utasok az útpálya keresztezése nélkül érik el a teret. A Várfok utcai buszállomás és az azzal párhuzamos, tér szintjében húzódó villamosvágányok megmaradnak, de közösségi közlekedési szerepük bővül: az 5-ös busz a jövőben a téren keresztül halad a villamossal közös pályát használva. A Várfok utca mozgólépcső és lift segítségével válik akadálymentesen elérhetővé a gyalogosok és a mozgásukban korlátozottak számára. A terv a fogaskerekű (60-as vonal) tervezett Széll Kálmán téri meghosszabbításával is kompatibilis.

 

(Forrás: BKK)


A koncepcióterv azonban rövid távon a 4-6-os villamosok végállomásának sokszor felvetődő áthelyezésével nem számol, mert annak forrásigénye jelenleg nem biztosítható és közlekedéspolitikai megalapozottsága sem egyértelmű.

Építészeti megoldások

A tér új térburkolatot kap, melytől elvárás az igen intenzív gyalogos használatra való megfelelés, az időtállóság, a takaríthatóság, de az esztétikai igényesség is. A Széll Kálmán tér szélén egymáshoz közel elhelyezett villamos megállók felett a terepalakításból "származtatott" előtető rendszer készül. A koncepció szerint újratervezik az óra-szobor környezetét: így tartva meg és egyben formálva újra a mára kultikussá vált találkozó helyet. Ezen kívül kialakításra kerülhet a Csaba utca vonalában a térszinten, a Várfok utca alatti áttörésben történő gyalogos átvezetés a Városmajor utca felé. A tervek szerint a kevésbé értékes épületállomány egy részének bontásával kívánják kiszélesíteni a Retek utca jelenleg szűkös, de intenzív gyalogos forgalmat bonyolító útvonalát, valamint a Dékán utcai toroknál gyalogos térré alakítani. Mindezek mellett átkötést terveznek a Városmajor felé a Krisztina körút - Várfok utca találkozásánál kialakított zebra vonalában az Ignotus utca felé. A meglévő épületállomány vizsgálata során megállapították, ezen a pozícióban két olyan épület is található, mely kevésbé karakteres, így akár átépíthető, akár bontható lenne.

 

Építészeti beavatkozási pontok (Forrás: BKK)NAGYÍTÁSHOZ KATTINTS A KÉPRE


A tér központi sokat vitatott épülete a metró kijárati épülete, melynek a minimális program szerint a kiszabadítását, leegyszerűsítését javasolja a koncepcióterv, de tervezők véleménye szerint komolyabb előre lépés csak az elbontásával érhető el. A mozgólépcsők és a kijárat helyi kötöttségeinek megtartásával a mai igényekhez sokkal jobban illeszkedő építmény valósítható meg. Ez az épület a Széll Kálmán tér arculatának meghatározó eleme, így az újjáépítés emblémájává is válhat.

A "Vár kapuja" koncepció

A felső térszínen, a Várfok utca Vérmező utca találkozásakor a villamos sínek felett, illetve a postapalota mellett a Krisztina körút felé néző rendezetlen zöld háromszög fölé nyúlóan alakulhat ki a "Vár kapuja tér", mely zöld felületekkel, kilátópontokkal, kényelmi funkciókkal (étterem, kávézó, illemhely) tagolt gyalogos tér. Megközelítése közvetlenül a Széll Kálmán térről kültéri mozgólépcsőkkel és teraszos lépcsősorral történik. A gyalogos sétánnyá alakított Várfok utca is ide torkollik, melynek fontos megmaradó eleme a Várbusz.

A Krisztina körúton turistabuszok részére le- illetve felszállóhely kialakítását javasolják a tervezők, ahonnan teraszos lépcsősorral vagy lifttel juthatnak fel a "vár kapuja" térre. A tér turisztikai, információs és egyéb szolgáltatásoknak ad helyet. A Várfok utca alsó szakasza gyalogos sétánnyá alakul. Kikerül róla az autóforgalom, megmarad a Várba közlekedő busz, mely az utca alján fordul. A tér egységes egy szintben kialakított térburkolatot kap (nincs kiemelt járda), csak a buszmegállók kerülnek kiemelésre. Megszűnik a közvetlen lehajtás a Csaba utca felé, így az úttest alatt átvezetett gyalogos átjáró a lehető legkisebb szélesség alatt halad át, így inkább "híd" jellegű, mintsem aluljáró. A sétány oldalain intenzív zöldet, fasorokat javasolnak a koncepcióterv készítői kialakítani.


Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. május 13. hétfő
Szervác, Imola
20. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem