Hatalmasat ugrott áprilisban a forgalomba helyezett új személyautók száma az előző hónaphoz és a tavalyi évhez képest is.
Nem áll le a drágulás a használtautó piacon: szűkülhet a kínálat, kevesebb kocsi jöhet külföldről
Az újautó-forgalmazó cégek várakozása szerint idén még nem következik be az újautó-eladások újbóli növekedése: a JóAutók.hu február közepén végzett felmérése szerint a tavalyi 4,8 százalékos visszaesést követően 2022-ben további 1-2 százalékos visszaesésre számítanak az érintett piaci szereplők. A használtautó-piacon a tavalyi rekordszintű forgalom után minimális, fél százalékos csökkenést várnak a kereskedők.
A felmérésben részt vevő gépjármű-forgalmazók mindössze 21 százaléka vár növekedést az új személyautók piacán, míg 42 százaléknyian csökkenésre számítanak. Az elsődleges ok az iparágat érintő félvezetőhiány, amelynek hatásai csupán a válaszadók 31 százaléka szerint fognak megszűnni ebben az évben. 48 százaléknyian nyilatkoztak úgy, hogy erre legalább 2023-ig várni kell, miközben 21 százalék bizonytalan a chiphiány felszámolásának időpontjában.
Arra a kérdésre, hogy elsősorban a vállalati és állami flották vagy a magánszemélyek számára történő értékesítés területén látható-e kedvezőbb növekedési lehetőség, a válaszok 84:16 arányban a flottaértékesítés felé mutattak. Mindez összefüggésben állhat azzal is, hogy jelentős áremelkedés zajlott az elmúlt időszakban a szalonokban, és a kereskedők várakozása szerint ez a folyamat nem állt meg: közel háromnegyedük a gyári árak 5 százalékosnál nagyobb mértékű emelkedésére számít idén.
A felmérés hosszabb távú folyamatokat is vizsgált. Arra a kérdésre, hogy vajon mikorra becsülhető, hogy az újautó-eladásoknak már a teljesen elektromos hajtású autók teszik ki a felét, az újautó-forgalmazók 26 százaléka válaszolta azt, hogy ez 2030-ig megvalósulhat. 37 százalékuk szerint ugyanakkor erre legalább 2035-ig kell várni. Ennek egyik fő oka az lehet, hogy a válaszadók 58 százaléka nyilatkozott úgy, hogy 2030 előtt nem várható, hogy a korszerű, és nagy tömegben gyártott akkumulátorok ára lecsökken majd olyan szintre, hogy egy adott modell tisztán elektromos és benzines változata nagyjából azonos árszintre kerüljön.
Stagnáló használtautó-piac?
A használtautó-piaci várakozások megismerése érdekében a JóAutók.hu mintegy 200 minősített használtautó-kereskedő partnerét kérdezte az előző évben tapasztalt és az idén várható piaci folyamatokról. A kereskedők 33 százaléka válaszolta azt, hogy a tavalyi forgalmára kedvezőtlen hatással volt a koronavírus-járvány. 27 százaléknyian átlagos forgalmú évről nyilatkoztak, ugyanakkor 40 százalékuk azt közölte, hogy 2021-ben a forgalma meghaladta covid előtti időszakokban tapasztalt mértéket is. Ennek oka az lehet, hogy a kereskedők 70 százaléka érzékelte azt, hogy az új autók hiánya miatt a kereslet egy része a használtautó-piacra tevődött át.
Bár a válaszok igen széles sávban szóródtak, a kereskedők becsléseinek átlaga szerint idén a használtautó-piacra minimális, fél százalék körüli visszaesés vár. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a tavaly 819 ezres rekordot elérő piac forgalma idén is a 800 ezer tulajdonosváltást jelentő szint felett maradhat.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el, havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%, a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A használtautó-piaci forgalom idei növekedésének irányába ható tényezők között elsősorban a múlófélben lévő járvány nyomán enyhülő vásárlói bizonytalanság és a használtimport további növekedése említhető a felmérés adatai szerint. Hátráltató tényező lehet ugyanakkor az ebben a szegmensben is bekövetkező jelentős áremelkedés, valamint az a tény, hogy az újautó-hiány miatt a cégek lassabban cserélik a flottáikat, ezzel csökkentve a használtautó-piacon megjelenő pótlólagos kínálatot.
A használtautó-import, mint beszerzési forrás a kereskedők szerint a következő időszakban nem fog jelentősen bővülni: 54 százalékuk szerint legfeljebb a tavalyi 132 ezres szintet fogja idén is elérni a behozott használt személyautók volumene. 21 százaléknyian nyilatkoztak úgy, hogy a járványhelyzet fokozatos megszűnése miatt emelkedésre számít ezen a területen. Ugyanakkor 24 százaléknyian az árfolyam várható alakulásától függően növekedésre és csökkenésre egyaránt látnak esélyt.
A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
-
Vállalkoznál, de nem tudod, hogyan kell? Jelentkezz a Delfinek között programra!
Pitcheld vállalkozásod a GEN Z Fest-en, ahol mentoraink segítségével lendülhetsz túl a problémákon.
- Elérkezett az ideje: drónpilótákat képeznek a Soproni Egyetemen
- Kisorsolták az EP-listák szavazólapi sorrendjét – mutatjuk
- Egy napig sem maradt Magyar Péterék jelöltje
- David Cameron is megszólalt a NATO-katonák ukrajnai bevetéséről
- Drámaian romlik Karsai Dániel állapota
- Óvatosan a Margit- és a Petőfi híd környékén