Máris indulnak a perek a lezuhant indiai repülő balesete után: ezért perelnek a családok

Pénzcentrum2025. szeptember 18. 14:00

Négy utas családja perelte be a Boeingot és a Honeywell vállalatot az Air India júniusi légikatasztrófája miatt, amelyben 260 ember vesztette életét. A felperesek szerint a baleset oka egy hibás üzemanyag-elzáró kapcsoló volt - számolt be a The Guardian.

Az Air India 171-es járata röviddel az Ahmedabadból Londonba tartó felszállás után zuhant le még június 12-én. A kedden a delaware-i felsőbíróságon benyújtott keresetben a felperesek azt állítják, hogy a Boeing 787-8 Dreamliner üzemanyag-elzáró kapcsolójának rögzítőmechanizmusa véletlenül kikapcsolható vagy hiányozhat, ami az üzemanyag-ellátás és a felszálláshoz szükséges tolóerő elvesztéséhez vezethet.

A kereset szerint a Boeing és a Honeywell, amelyek telepítették, illetve gyártották a kapcsolót, tudtak erről a kockázatról, különösen azután, hogy az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) 2018-ban figyelmeztetett a kioldott rögzítőmechanizmusok veszélyeire több Boeing repülőgépen.

Az indiai Légibaleset-vizsgáló Iroda (AAIB) előzetes jelentése szerint az Air India nem végezte el a javasolt ellenőrzéseket, és a karbantartási nyilvántartások azt mutatták, hogy a balesetben érintett repülőgép tolóerő-szabályozó modulját, ahol az üzemanyag-kapcsolók találhatók, 2019-ben és 2023-ban is kicserélték.

A pilótafülke hangfelvétele arra utal, hogy a kapitány elzárta az üzemanyag-áramlást a repülőgép hajtóműveihez. A kereset szerint a kapcsolók olyan helyen vannak a pilótafülkében, ahol nagyobb valószínűséggel nyomhatók meg véletlenül, ami "gyakorlatilag garantálja, hogy a normál pilótafülke-tevékenység véletlenszerű üzemanyag-elzárást eredményezhet".

Repülésbiztonsági szakértők azonban a Reutersnek elmondták, hogy a kapcsolókat elhelyezkedésük és kialakításuk miatt nem lehet véletlenül átkapcsolni. A Boeing nem kívánt nyilatkozni, a Honeywell pedig nem válaszolt azonnal a megkeresésekre.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A per az első az Egyesült Államokban a baleset kapcsán. A felperesek kártérítést követelnek Kantaben Dhirubhai Paghadal, Naavya Chirag Paghadal, Kuberbhai Patel és Babiben Patel haláláért, akik a 229 elhunyt utas között voltak. A balesetben 12 személyzeti tag és 19 földön tartózkodó személy is életét vesztette, egy utas túlélte a katasztrófát.

Az indiai, brit és amerikai nyomozók még nem állapították meg egyértelműen a baleset okát. Az AAIB júliusi előzetes jelentése látszólag felmentette a Boeingot és a hajtóműgyártó GE Aerospace-t, de egyes családi csoportok bírálták a nyomozókat és a sajtót, amiért túlságosan a pilóták cselekedeteire összpontosítanak.

Bryan Bedford, az FAA vezetője júliusban kifejezte "magas szintű bizalmát" abban, hogy nem mechanikai probléma vagy az üzemanyag-szabályozó alkatrészek véletlen elmozdulása okozta a balesetet. Bár a legtöbb baleset több tényező kombinációjának eredménye, jogi szakértők szerint az áldozatok családjait képviselő ügyvédek általában a gyártókat célozzák meg, mivel rájuk nem vonatkoznak ugyanazok a felelősségi korlátozások, mint a légitársaságokra.

Címkék:
baleset, katasztrófa, üzemanyag, légitársaság, bíróság, kereset, utas, világ, kártérítés, india, boeing, lezuhant repülő, air india,