Nesze neked Temu, Shein: így dönti romba a világot a fast fashion

Nesze neked Temu, Shein: így dönti romba a világot a fast fashion

Jeki Gabriella2025. június 9. 16:03

Miért vásárolunk sokszor olyasmit is, amire nincs szükségünk – és hogyan befolyásolják ezt a kínai óriáswebshopok? A Pénzcentrum új, a számok-statisztikák mögötti világot feltáró vlogja, azaz a NAPICSÁRT legújabb része az online vásárlás láthatatlan mechanizmusait boncolgatja: impulzusvásárlás, generációs különbségek, visszaküldési spirál és a fast fashion mögötti kegyetlen valóság. Miközben a Temu és a Shein letarolja a magyar piacot, észre sem vesszük, hogy már nem mi irányítjuk a kosarunkat – hanem az algoritmusok.

Beugrottál egy csomag kávékapszuláért a webshopba, de fél óra múlva már új cipő, póló és egy műbambuszos váza is landolt a kosárban? Ismerős? Nem vagy vele egyedül. Az online vásárlás mára nem egyszerű tranzakció, hanem impulzusokra és algoritmusokra épített élmény, amely észrevétlenül alakítja át a döntéseinket – és ezen keresztül a fogyasztói identitásunkat is.

A NAPICSÁRT legrisseb adása éppen ezt a témát boncolgatja: hogyan vásárolunk, miért vásárolunk, és kinek az érdeke, hogy egyáltalán vásároljunk? Szó esik benne generációs különbségekről, statisztikai érdekességekről, visszaküldési szokásokról és a fast fashion mögötti lesújtó valóságról is. Ha te is érezted már, hogy „csak egy valamit akartál venni”, de valahogy mégis 12 tétel lett belőle, akkor ez a videó neked készült.

Temu, Shein – A kínai webshop-óriások árnyéka

A videó ugyan nem nevesíti, de megkerülhetetlen a tény: az olyan kínai webáruházak, mint a Temu és a Shein alapjaiban rajzolták át a magyar online költési térképet. Villámgyors szállítás, „ingyenes” visszaküldés, végtelen termékkínálat és elképesztően alacsony árak – sokak szemében ezek a szolgáltatások egy új korszakot nyitottak.

Valójában viszont komoly aggályok merültek fel azzal kapcsolatban, hogy a kínai kacat-webshopok működése csak felpörgetett túlfogyasztásról, kétes eredetű árukról és globális környezeti terhekről szól. De nem csak a kínai multik működnek hasonlóan: a legismertebb világmárkák fast fashion darabjait például átlagosan mindössze hétszer viseljük, mielőtt a szemétbe kerülnek.

Vásárlási vágy vagy algoritmikus reflex?

Ahogy a videóban is elhangzik: az online vásárlás ma már nemcsak szükségleteink kielégítéséről szól, hanem arról, hogy hogyan reagálunk a ránk zúduló ajánlatokra, hírlevelekre, mobilappokra és közösségi médiában elrejtett reklámokra. Az Eurostat szerint a legnépszerűbb online termékek az utazások, háztartási eszközök és rendezvényjegyek – de a divatcikkek, főleg a nők körében, továbbra is dominálnak.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 899 074 forintot 20 éves futamidőre már 6,42 százalékos THM-el,  havi 145 468 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,93% a THM, míg a MagNet Banknál 6,87%; az Erste Banknál 6,89%, a  Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

NAPICSÁRT: grafikonok, számok, érdekességek a Pénzcentrum YouTube-csatornáján

Ha érdekel, miről mesélnek a számok, iratkozzatok fel a Pénzcentrum YouTube csatornájára. A NAPICSÁRT hetente többször - hétfőn, szerdán és pénteken - friss adatokkal, érdekes témákkal, és olyan nézőpontokkal jön, amik segítenek jobban átlátni, hogyan változik a világ körülöttünk, és benne mi magunk is.

 

Címkék:
vásárlás, webshop, online, online kereskedelem, online vásárlás, termék, online fizetés, online rendelés, számok, napicsárt, külföldi webshopok, temu, shein,