Így spórolnak karácsonykor az élelmes magyarok: nem gatyásodnak le, de minden a fa alá kerül

Pénzcentrum2022. december 1. 20:28

Minden második magyar internetező szeptember eleje és november vége közöttre hozta előre karácsonyi vásárlásait, és csupán minden ötödik halasztja decemberre. A Black Friday inkább a saját célra történő vásárlások számát dobta meg, mint az ajándékvásárlást. A karácsonyi ajándékok beszerzése során tízből négyen olcsóbb termékekkel spórolnának, de nagy arányban csökkentenék a legolcsóbb árak felkutatásával is költségeiket az ügyfelek - derül ki abból a felmérésből1, amelyet az eMAG megbízásából a GKID készített az interneten is vásárló, felnőtt hazai internetezőkre reprezentatív mintán.

Idén karácsonykor a hazai online vásárlók több mint háromnegyede (76%) tervez ajándékvásárlást - derül ki a GKID piackutató cég által végzett karácsonyi tematikájú reprezentatív felmérésből.Csupán a válaszadók 24 százaléka nem tervez ajándékozni idén karácsonykor: ezt a döntést a legtöbben (37%) idén hozták meg, mivel jóval kevesebben (15%) vannak azok, akik már tavaly sem vásároltak karácsonyi ajándékokat. A kitöltők 26 százaléka nem elvi okokból, hanem pénzhiány miatt nem szerez be karácsonyi ajándékot, alternatív megoldásként pedig 13 százalék maga készíti ajándékokat, ezért nem vásárol késztermékeket.

A hazai online vásárlók anyagi helyzete egyébként kedvezőbb az átlagos magyar vásárlókénál a GKID kutatása szerint, tízből heten közülük (69%) nemcsak kijönnek jövedelmükből, de a megélhetésen felül havi legalább egy-két extra kiadást is megengedhetnek maguknak.
Így spórolnak karácsonykor az online vásárlók

Tízből négy internetes vásárló (41%) kisebb értékű ajándékok beszerzésével spórol az idei karácsonyi költésén, míg a válaszadók 29 százaléka jelezte, hogy jobban utánanéz vásárlás előtt a megvenni kívánt termékek árainak (ami a szezonban az online kereskedők malmára hajthatja a vizet az árak könnyű összehasonlíthatósága miatt), 28 százalék pedig “jobban meggondolja, hol vásárol”. Minden negyedik felhasználó jelezte, hogy az idei ünnepi szezonban fontosabbá váltak számára az akciók és leárazások.

A hazai internetes vásárlókra reprezentatív minta nyomán nem meglepő, hogy idén a válaszadók 76 százaléka tervez hazai online áruházban karácsonyi ajándékot rendelni, külföldi shopból viszont mindössze 8 százalékuk tervez rendelni hasonló célból vásárolni - míg a plázák, bevásárlóközpontok (43%) és a hagyományos üzletek és, szupermarketek (33%) továbbra is népszerűek.

Sokan hozták előbbre az ajándékvásárlást

A karácsonyi ajándékozást tervező válaszadók 55 százaléka idén már szeptember eleje és november vége között beszerezte a karácsonyi ajándékokat - e felhasználók 27 százaléka november második felében, a Black Friday akciós időszakban intézte a bevásárlást, 28 százaléka pedig valamikor szeptember eleje és november eleje között. Csupán az online vásárlók 18 százaléka tervezi decemberre halasztani az ajándékvásárlást.

Az ez idő alatt vásárló kitöltők 25 százaléka saját célra vett terméket, 17 százaléka pedig másnak vett karácsonyi ajándékot. A fekete pénteken vásárlók legtöbbje (73 százalék) az internetről rendelt, 20 százalék online és offline is vásárolt, és csupán 7 százalék ragaszkodott a hagyományos üzletekhez.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Érdekesség, hogy az inflációt vagy az emelkedő árakat mindössze a válaszadók 14 százaléka jelölte meg az előrehozott vásárlások okaként. 39 százalék az ünnepi kapkodás elkerülése végett vásárolt korábban, 30 százalék pedig valamilyen kedvező árú akciós ajánlat láttán döntött emellett.

A legjobban és legkevésbé vágyott ajándékok

A válaszadók legnagyobb hányada (28%) valamilyen ruházati cikket vett már meg karácsonyi ajándéknak, 26 százalék könyvet, és ugyanekkora hányaduk hagyományos játékot (pl. társasjáték, puzzle) tett a kosarába, 17-17 százalék pedig élelmiszert vagy kozmetikumot, szépségápolási cikket szerzett be.

Papírforma szerinti eredmények születtek a leginkább vágyott karácsonyi ajándékokat illetően a felmérésen: a felhasználók 24 százalékának nincs ilyen preferenciája, a leginkább vágyott ajándéknak pedig a könyv (18%), a ruha (12%) és az utazás (szintén 12%) számítanak.

Tízből három válaszadó (34%) úgy gondolja, hogy nincs olyan ajándéktípus, amelynek nem örülne, ugyanakkor a legtöbben (16%) a digitális játékokat (konzol, játékszoftver) jelölték meg nem vágyott termékként, amelyet a ruha (12%) és a cipő (11%), valamint a háztartási nagygépek (szintén 11%) követnek a népszerűtlenségi listán.

Címkék:
karacsony, online pénztárgép, online, november, bevásárlás, hazai, vásárlók,