Pénzcentrum • 2021. február 24. 12:31
Kirívó keresleti hullámzással, nem várt piaci átrendeződéssel és néhány meglepően kedvező fejleménnyel szembesültek a hazai tejipari cégek a járvány kezdete óta. A felhalmozó vásárlásokban az UHT tej és a tejföl volt a sztár. A házhozszállításra átálló éttermek pedig sajtból rendeltek többet a pizzákhoz.
A leginkább megdöbbentő változás a járványhelyzet kapcsán a kirívó keresleti hullámzás volt. "A tavaly márciusi helyzetben a fogyasztók emlékezetes felvásárlási lázat éltek meg, ezért a kereskedők is gyakorlatilag azt kérték tőlünk, hogy annyit szállítsunk, amennyit csak tudunk. Az igények a korábbiakhoz képest nagyjából 50-60 százalékkal nőttek, amelyet nem is lehetett egyik napról a másikra kielégíteni. Márciustól nagyjából egyharmadával több terméket értékesítettünk, mint a korábbi hónapokban - mondta el Dobrovoczky István, az Alföldi Tej Kft. Kereskedelmi igazgatója.
- tette hozzá Dobrovoczky István.
A nagybevásárlások után persze gyorsan visszaesett a kereslet. Májusban és júniusban, mikor a bespájzolt termékeket fogyasztották el a vásárlók, jelentősen megcsappant az igény a tejtermékekre. "Ezekhez a kilengésekhez nagyon nehéz volt alkalmazkodni, hiszen a tehénnek nem lehet azt mondani, hogy hirtelen adjon másfélszer több tejet, és azt sem, hogy aztán már csak feleannyit, mint egy átlagos napon" - érzékeltette a helyzetet a kereskedelmi igazgató.
Dobrovoczky István szerint összességében, éves szinten nem változott meg a tejtermékek értékesítési volumene, még ha szezonálisan és az egyes termékkategóriákat tekintve voltak is nagy hullámzások. Bár a helyzet mára normalizálódni látszik, bizonyos kedvező és kedvezőtlen trendek is kialakultak.
- fogalmazott Dobrovoczky István.
"A gazdasági válság hatására ugyanakkor a fogyasztók a korábbiaknál is árérzékenyebbek lettek, ami komoly árversenyt hozott, és így erős nyomást fejt ki a magyar tejfeldolgozókra is. Ez érezhető a szokatlanul kemény kereskedelmi ártárgyalásokban is. Mindez azért is okoz komoly nehézséget a tejtermelőknek és feldolgozóknak, mert a költségeik, így például a csomagolóanyag, az energia, a takarmány ára jelentősen nőtt, és nem tesz jót a forint euróval szembeni gyengülése sem" - tette hozzá a kereskedelmi igazgató.
A házhozszállítás segített a tejiparnak
Hasonló éves eredményekről beszélt a #veddahazait kampányhoz ugyancsak csatlakozó másik tejipari cég is. "Meglepő módon az eredményességünket a vártnál kisebb mértékben befolyásolta a járványhelyzet, amelynek az okai is érdekesek" - mondta el ifj. Rohony Miklós. A Szarvasi Mozzarella Kft. marketing- és exportvezetője kifejtette: annak ellenére, hogy a cég termékeinek közel felét hagyományosan a Horeca-szektorban értékesíti, és csupán a másik felét a kiskereskedelemben, egy a járvány okozta folyamat ellensúlyozta a kiesést.
Ne maradj le a 10 millió forintos támogatásról!
Egyre több család igényli a babaváró hitelt. A termék népszerűsége nem véletlen, a feltételek teljesítése esetén ugyanis nem kell visszafizetni az akár 10 milliós támogatást. Külön ki kell emelni, hogy a babaváró program 2021 keretében felvett személyi hitel szabad felhasználású, azaz bármire elkölthető. Fontos tudni ugyanakkor, hogy a babaváró hitelhez minden bank más feltételeket szab: például más az elvárt minimális jövedelem és a jövedelem terhelhetősége. A megújult Pénzcentrum babaváró hitel kalkulátor az aktuális banki feltételek alapján pontosan megmondja, melyik banknál milyen feltételekkel kaphatsz kamatmentes hitelt. Kalkulátorunkban egy kattintással megtudhatod, hogy a jövedelmed alapján mely bankoknál érhető el számodra a babaváró hitel. Ne maradj le a támogatásról, még akkor sem, ha nem tervezel gyereket, mert ügyesen befektetve még így is megérheti igényelni a babaváró hitelt. (x)
- fogalmazott ifj. Rohony Miklós.
A Szarvasi Mozzarella esetében az is nagy előny volt, hogy a cég teljes egészében magyar, és házon belül oldja meg a logisztikai, szállítási feladatokat is, valamint saját képviselői hálózata van. "Mindennapos, közvetlen kapcsolatban vagyunk a partnereinkkel, így minden felmerülő problémájukra igyekeztünk azonnal jó megoldást találni." Ez az itthoni beágyazottság, a rálátás a folyamatokra nagy segítség volt abban, hogy a cég jól tudja venni a hirtelen elé került akadályokat.
Ifj. Rohony Miklós szerint azok az éttermek, amelyek a járványhelyzet okozta kényszerűség miatt belefogtak az ételkiszállításba, kompenzálni tudták a lezárások miatt keletkezett veszteségeiket, vagy annak egy részét. A pandémia teljes elmúltával várhatóan megtartják ezt a tevékenységüket, hiszen ez már működik, további befektetést nem igényel. Éppen ezért a hagyományosan nagy ételkiszállító cégeknek sok kisebb versenytárssal kell szembenézniük a jövőben, ez pedig tartósan befolyásolja majd az üzleti környezetet" - vélekedett ifj. Rohony Miklós.
Benedek Eszter, a “Vedd a hazait! Védd a hazait!" akciót már közvetlenül a járvány kirobbanása után elindító Magyar Termék Nonprofit Kft. ügyvezetője azt tapasztalta, hogy a korábbinál sokkal több hazai gyártónak vált fontossá a terméke magyar eredetének megmutatása. Ennek eredményeként tudott a Magyar Termék a gyártókkal összefogva olyan népszerűsító akciót megvalósítani, amire korábban még nem volt példa.