Erre költik pénzüket a magyar családok: már szinte mindenkinek van

Pénzcentrum2018. április 27. 12:00

Szépen hízik a családok költekezése, de a növekedés azért nem egyforma. A legnagyobb ütemben a telefonvásárlás ugrott meg az elmúlt években, de másoknak sincs okuk a panaszra.

Az elmúlt öt esztendőben folyamatosan nőtt a boltos költekezése a családoknak. Meg is lett az eredménye a béremeléseknek, amit leginkább a munkaerő hiány hajtott fel, hiszen ma már nem csak a vásárlókért folyik ádáz küzdelem a boltok között, hanem az eladókért. Munkaerőhiány mindenütt van, így béremelés is, tehát van mit elkölteni a boltokban. Igaz, a minimálbér emelés is tolta felfelé a legkisebb béreket, ami nyilván jól jött mindenkinek, aki ezért kapott több pénzt a hó végi borítékban.

Az egyes termékcsoportokat nézve persze nem egyforma a változás. Több a pénz a pénztárcákban, így a boltos kiskereskedelem értéke az elmúlt öt évben több mint ötödével emelkedett (az infláció összességében visszafogott volt, így ez a volumenváltozáshoz hasonló nagyságrendű változás egyébként). Az átlaghoz képest ugyanakkor egyes termékek vásárlása nagyobb ütemben ugrott meg - írja közleményében a blokkk.com

A több pénz egy dolog, e mellett változnak a vásárlási szokások is, az életmód is befolyásolja a költekezést és természetesen a mindent átszövő digitalizáció is. Nem véletlen, hogy a változások ütemét nézve

a telefonpiac áll a csúcson, ahol egyre nagyobb teret hódítanak az okostelefonok, amivel már a családok több mint 70 százaléka rendelkezik.

A nagyobb értékű bútor, műszaki cikk vásárlások megugrása sem véletlen. Megindult a lakásépítés, élénk a lakáspiac, ez mindig is megmozgatta a bútorvásárlást is és a többi lakásba való beszerzését egyaránt.

A sportszerek, játékok piacát sem csak a pénztárca vastagsága mozgatja. Az életmódbeli változások egyik - egyébként nagyon is szerencsés - vonala, hogy egyre divatosabb egészségesen, sportosan élni. Elég körülnézni egy parkban, és bizonyára feltűnhet sokaknak, mennyien is többen járnak például kocogni. És a konditermeknek sem megy olyan rosszul. A játékok piaca is átalakult, sok tekintetben már más a kínálat.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

A családnak, ha több a pénze, azért arra is ügyelnek, hogy miből is engedjenek előbb többet vásárolni. Ide tartozik a ruházat is, ahol úgyszintén alaposan megugrott a költekezés az elmúlt években. A pénztárca vastagságát leginkább követő piac a ruházati cikkek vásárlása, amit gyorsan vissza is fognak a családok, ha baj van a pénzügyekkel, de gyorsan hosszabb pórázra is engedik, ha több pénz áll a házhoz.

Ennek is vannak persze határai, hiszen az elmúlt hónapokban a ruházati piac korábbi 10 százalékos nagyságrendű növekedési üteme néhány százalékra lassult. Ez nem azt jelenti, hogy kevesebbet költünk ruhára, hanem csak azt, hogy nem itt csapunk hozzá már sokkal több pénzt. Jöhet más a költekezési rangsorban.

A kozmetikai cikkek piaca még a válság éveiben is nőtt. A használt cikk piac az utóbbi időszakban lefékeződött, már nem nő tovább, persze a turkálók egy része ott van még a csillogó-villogó bevásárlóközpontokban is. Van, aki itt válogat, mert kevesebb a pénze, vagy azt mondja, neki így éri meg leginkább. De több pénzt már nem adnak ki használt rucira a családok.

Címkék:
digitalizáció, vásárlás, pénzcentrum.hu, okostelefon, mobiltelefon, költekezés, bútor, magyarok, költés, turkáló, sportszerek,