Kiderült a diszkontok nagy titka: ezzel tarolnak Magyarországon

Háhner Petra2018. március 1. 11:00

A saját márkás termékek egyre keresettebbek a hazai vásárlók körében, akik a kedvező ár mellett a minőséget is elvárják. De hogyan fér össze egy termékben a jó minőség és az alacsony ár? És kik gyártják valójában a diszkontláncok saját márkás termékeit? Ezekre a kérdésekre kerestük a választ szakértők segítségével, közben pedig azt is megtudtuk, hogy mitől működnek költséghatékonyabban a diszkontláncok, mint a hipermarketek.

Egyre keresettebbek Magyarországon a saját márkás termékek, amelyek már szinte minden termékkategóriában elérhetőek, a hipermarketek, a diszkontláncok és a drogérialáncok polcain egyaránt. A kereskedelmi márkák részesedése a napi fogyasztási cikkek (FMCG) teljes forgalmából elérte a 25%-ot, súlyuk pedig évek óta a diszkontláncoknál a legjelentősebb, ahol az FMCG-forgalom közel kétharmadát adják - derül ki a GfK 2017-es Kereskedelmi Márkák Analízise című jelentéséből. Ami a termékkategóriákat illeti, régóta kiemelkedő ezeknek a márkáknak a részesedése a fagyasztott élelmiszerek, valamint az állateledelek forgalmából, de más kategóriáknál is növekedés látható. De mi népszerűség oka, és miért jó az áruházaknak, ha minél több saját márkát tartalmaz a kínálatuk?

A gyártás titkai

A saját márkás termékek alatt olyan árucikkeket értünk, amelyeken a kiskereskedők saját védjegyüket, vagy saját, csak náluk kapható márkáikat tüntetik fel. A tapasztalat szerint az olcsóbb, mégis jó minőségű termékek ígérete a hozzájuk tartozó imidzs legfontosabb eleme.

Az utóbbi években a legtöbb láncnak szívügyévé vált a saját termékek piaci részesedésének növelése: nemcsak forgalmazzák ezeket, hanem termékfejlesztéssel és marketinggel is egyre többet foglalkoznak. Ennek köszönhetően a saját márkás termékeknél már nem az olcsóságra asszociálnak vásárlók, hanem a kedvező ár-érték arányra.

A változásra már a Nielsen2016-os kutatása is rámutatott: bár e szerint a magyar fogyasztók nagyobb része (57%) az alacsony ár miatt választ sajátmárkás terméket, utána a kedvező ár/érték arány következik, 46%-os említéssel. A korábbi évekhez képest pedig többen mondták azt, hogy ugyanolyan jó a minőségük, mint a nagy, ismert márkáknak (42%). A saját márkás termék minősége valóban nem gyengébb a nagy brandekhez képest, ugyanis az áruházláncok többnyire az utóbbiakat előállító gyártókkal szerződnek le. Ez azt jelenti, hogy általában ugyanazon a gyártósoron készül egy-egy lánc saját márkás terméke, ugyanazokkal az eszközökkel, ugyanazzal a szakértelemmel, nem feltétlenül ugyanazokból az alapanyagokból, de erre is van példa. Ami minden esetben különbözik, az a csomagolóanyag és az arculat.

Fontos tudni, hogy az áruházláncok saját termékei ugyanazokon a minőségellenőrzési és biztonsági teszteken esnek át, mint a gyártói termékek, mielőtt a boltok polcaira kerülnek

 - írja a Saját Márkás Termékek Gyártóinak Egyesülete (Private Label Manufacturers Association, PLMA) nevű nemzetközi szervezet.

A diszkontláncok szortimentjében jelentős a saját márkás termékek aránya, az ALDI elmondta a Pénzcentrumnak, hogy saját márkás termékeinek nagy részét meghatározott specifikáció és minőségi követelmények alapján neves gyártók állítják elő. A német diszkontlánc azért van speciális helyzetben, mert náluk egyértelműen a saját márkák dominálnak - 80%-os aránnyal - az élelmiszer és a non-food termékkategóriában is. Mellette tartanak a márkatermékekből is egy szűkebb választékot, így kitöltve a piaci réseket, de a többi láncnál ennek az ellenkezője jellemző, vagyis a mindenhol kapható márkák mellett van jelen a saját márkák szűkebb köre.

Magyar márkát akar a magyar vásárló

Ahogy az ALDI-tól megtudtuk, a lánc arra törekszik, hogy minél több hazai terméket kínáljon üzletei polcain, ezért már 2008-as piacra lépése óta magyar beszállítóktól vásárolja a termékek nagy részét, különösen a friss tej, a tőkehús és a zöldség-gyümölcs területén. A kezdetek óta beszállító az Alföldi Tej Kft., amely 2015-ben külön tejtermékmárkát fejlesztett kizárólag a diszkontlánc számára. A márka a piros-fehér-zöld kokárdával szimbolizálja, hogy a terméke 100%-ban magyar alapanyagot tartalmaz és Magyarországon, magyar munkaerővel készül.

A hazai fogyasztók igényére reagálunk, akik egyre jobban keresik a kedvező árú, magyar termékeket üzleteinkben. A Kokárdás mindennek tökéletesen megfelel, hiszen már a csomagolásról is egyértelműen látszik, hogy magyar termék, a kiszereléseket és az árazást pedig úgy alakítottuk, hogy kedvező legyen a vásárlóknak

 - mondta el Bernhard Haider, ALDI Magyarország Élelmiszer Bt. ügyvezető igazgatója.

A márka 2017-ben a fogyasztók visszajelzése alapján megkapta az Év Terméke Díjat, az ALDI pedig idén februárban úgy döntött, hogy megvásárolja az Alföldi Tej Kft.-től a márkát és közel kétszeresére növelve tovább bővíti a márka kínálatát. Így a jövőben olyan termékek is megjelennek a márkanév alatt, amelyek gyártására az Alföldinek nincs kapacitása, mint a Túró Rudi és a trappista sajt. Ezek szintén magyar gyártású termékek lesznek, olyan gyártóktól, akik képesek az ALDI által elvárt színvonalat teljesíteni.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

De mitől olcsó, ami saját márkás?

A magyar fogyasztók a hazai gyártású termékek mellett a kedvező áron elérhető, de minőségi árucikkeket keresik, így a diszkontláncok is ebbe az irányba fejlesztenek beszállítóik és külsős szakértőik közreműködésével. Mélykuti Tibor, az Alföldi Tej Kft. ügyvezetője elmondta, hogy az általuk gyártott tejtermékek esetében a költséghatékony termelésnek köszönhető az alacsony ár, amit a gyártás során használt innovatív megoldások, modern eszközök tesznek lehetővé, többek között a tejipari vállalat székesfehérvári gyárában, amely az ország legnagyobb tejüzeme.

De nézzünk néhány konkrét példát: a Kokárdás esetében a tejföl és a gyümölcsjoghurt 850 grammos kiszerelésben is kapható, így az arányaiban kevesebb csomagolóanyag miatt is olcsóbbak ezek a termékek. A túrónál és a a főzőtejszínnél alacsonyabb, 10%-os, míg a vajnál 60%-os a zsírtartalom, ami így könnyebben is kenhető. A tejek esetében pedig a dobozos tejnél elmarad a csavarkupakos zár, míg az úgynevezett kancsós, vagyis zacskóban árult tejeknél a kiszerelés miatt nem 18%, hanem 5% az áfakulcs - emiatt szintén olcsóbb ez a Kokárdás termék.

A Kokárdás márkát sikerült egy mindenki által könnyen megérthető és felismerhető dizájnban megvalósítani, amelynek szellemiségével és üzenetével a legtöbb vásárló azonosulni tud, emiatt szívesen veszi le az ALDI polcairól és fogyasztja a termékeket, természetesen ebben segít a termékek kifogástalan minősége is

 - tette hozzá az ALDI ügyvezetője.

Bernhard Haider szerint a kedvező árszabáshoz a diszkontkoncepcióban történő értékesítés is hozzájárul, aminek része a hatékony logisztika és értékesítés, ami miatt lényegesen gyorsabb az árukörforgás sebessége a hipermarketekhez képest. A hatékony működés segíti a költségek alacsonyan tartását, a magyar vásárlóknak kialakított Kokárdás márka esetében pedig a marketingköltséget is megspórolja a lánc. Az ügyvezető hangsúlyozta, hogy amiken semmilyen körülmények között nem spórolnak, az a termékek minősége és a személyi költségek, vagyis a dolgozók bére.

A cikk megjelenését az ALDI Magyarország támogatta.

Címkék:
vásárlás, aldi, diszkont, tej, saját márka, tejipar, kokárdás, minőségellenőrzés,