Szenvednek a légitársaságok, de túlélik

Pénzcentrum2009. szeptember 7. 15:32

A vártnál is jobban sújtotta a válság az európai légi közlekedést az első félévben, de az ágazat feltehetőleg túl van a nehezén. Az utasszámok cégtől függően 5-15 százalékkal estek vissza, a légi teherszállítás pedig 15-25 százalékos veszteséget szenvedett el. A légitársaságok likviditása a veszteségek ellenére erős, így 2011-ben megkezdődhet az ágazat növekedése.

A második negyedévvel kapcsolatban jelentős veszteségekről adtak számot Európa legnagyobb légitársaságai, a szakértők szerint azonban könnyen lehet, hogy az ágazat most érte el a mélypontot, a következő negyedév már eredményesebb lesz. Az Air France-KLM páros három hónap alatt 496 millió euró üzemi veszteséget halmozott föl, szemben a tavalyi 217 milliós pozitív eredménnyel. A British Airways 94 millió fontos üzemi veszteséget publikált a tavalyi 35 milliós eredmény után, míg a Lufthansa tavalyi utolsó negyedéves 505 milliós eredménye egy év alatt 52 millió eurós üzemi veszteségbe fordult.

A Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség (IATA) adatai szerint az utasforgalomból származó bevétel Európában az első hét hónapban 6,9 százalékkal esett vissza, miközben a személyszállítási kapacitások 4,6 százalékkal csökkentek a megelőző év azonos időszakához képest. A kapacitáskihasználtság január-júliusban átalagosan 74,9 százalék volt, de a második negyedévben folyamatosan javult a mutató 73-ról 82 százalékra. Ezzel párhuzamosan az öreg kontinensen a légi teherforgalom 20,8 százalékkal csökkent.

Stuart James, a Calyon londoni hitelkutatási csoportjának elemzője szerint "tény, hogy a légitársaságoknak rendre az utasszámok komoly csökkenését, az utasok alacsonyabb osztályokra való átvándorlását, az üzemanyagárak emelkedését és a sertésinfluenza potenciális negatív hatását kell elkönyvelniük". Ugyanakkor egyik tényező sem új jelenség számukra; a nagyobb légitársaságok likviditása folyamatosan és stabilan javult az elmúlt hónapokban, így minden esélyük megvan rá, hogy túléljék a jelenlegi recessziót. Az elkövetkezendő néhány évben jelentős flottaépítések várhatók, emiatt feltehetőleg megnő az eladósodottságok szintje. "Az erős likviditás miatt nem az a kérdés, hogy tönkremegy-e az ágazat, hanem az, hogy kik lesznek a nyertesek és kik a vesztesek" - fogalmaz a Calyon szakértője.

Szakértők szerint az utasforgalom 2-3 százalékos és az áruszállítás 10 százalék körüli visszaesését a cégek még képesek kiadáscsökkentéssel és létszámleépítéssel kezelni, de ennél nagyobb visszaesés hosszabb távon már számos légitársaságot bedönthet. Ettől azonban a légi közlekedés idei - ennél nagyobb arányú - visszaesése ellenére sem kell tartani. A Calyon elemzői szerint ugyanis a légi közlekedési ágazat 2010-re egyenesbe jön, majd 2011-től kezdődően 4 százalékot meghaladó növekedést produkálva talpra áll. Ez a növekedés azonban még mindig távol áll majd az aranykortól, hiszen az ágazat teljesítménye 1978-tól 20 éven át átlagosan is 5,3 százalékkal bővült.

Címkék:
sertésinfluenza,