Ingyen tippek az olcsóbb síelésért!

Pénzcentrum2009. január 21. 05:40

Aki szívesen csúszkál az Alpok vastag hóval borított hegyoldalain, nyilván nem örül neki, hogy történelmi csúcsot döntött az euró árfolyama a forinttal szemben. Tavaly ősz óta már mintegy 15 százalékkal drágult a közös európai fizetőeszköz, ami alaposan leszűkítheti a téli síelésre szánt keretet, ám meg lehet fogni a költségeket néhány egyszerű trükkel.

Nincs róla pontos adat, hogy hány magyar is húz több-kevesebb rendszerességgel deszkát vagy lécet a lábára, de a "hivatalos" becslések szerint számuk elérheti az egymilliót is. Akit a nehezedő gazdasági helyzet nem vert még le a lábáról, az is minden bizonnyal fogcsikorgatva vette tudomásul, hogy az euró árfolyama 288 forintig emelkedett, sőt elemzések szerint rövid távon akár 300 forint is lehet a kurzus, ami 15-20 százalékos drágulást jelent egy síelés esetén. (A magyarok túlnyomó többsége ugyanis Ausztriába és Szlovákiába jár síelni, ám január elsejétől az utóbbiban is az euró a hivatalos fizetőeszköz. Bulgáriában pedig a leva árfolyamát hivatalosan is az euróhoz kötik, így ott is érzékelhető a drágulás. A Lengyelországba készülő síelők idén jól járnak, nagy változás nincs tavalyhoz képest.)

Hogyan csökkenthetjük tehát költségeinket? Ha még nincs szállásunk lefoglalva (elenyészően tartozhatnak ebbe a halmazba), akkor érdemes egy utazási irodánál körülnézni, az ott előre forintban lefixált árak ugyanis mára már olcsóbbak lehetnek, mintha saját magunk intéznénk. Talán még a közös szállás-síbérlet kombinációra is kapunk némi kedvezményt.

Ha azonban már lefoglaltuk a szállást marad a részleteken való spórolás. Az üzemanyag-költség jelentős tényező lehet, mégis sokan csak a szóbeszédek alapján tájékozódnak, vajon a határ melyik oldalán is érdemes tankolni. Nos, a jelenlegi helyzetben Magyarország abszolút favoritnak tekinthető. Ausztriában ugyanis egy liter 95-ös benzin 0,94 euróba kerül, míg a dízel 0,96 - ez mostani árakon 270, illetve 276 forintot jelent, míg hazánkban a reggeli áremelés után is 240, illetve 251 forint körül lesz majd az átlagár. A szlovák üzemanyagfront még rosszabb, itt 295, illetve 337 forintos literenkénti árral lehet számolni.

Akinek nincs saját léce, jobban teszi, ha még Magyarországon felkeres egy kölcsönzőt. A hazai kölcsönzési díjak amúgy is jóval alacsonyabbak a pálya menti kölcsönzők díjszabásánál, a drága euró pedig csak tovább mélyíti a szakadékot. Itthon 14-15 ezer forintból már elvihető egy hétre egy pár léc cipővel, bottal együtt, de a versenykategóriájú felszerelés sem kerül több 20-22 ezer forintnál. Ezzel szemben Ausztriában egy teljes szett ára egy hétre 80 eurónál kezdődik az olcsóbb kölcsönzőkben, de nem ritkák a 300 eurós ajánlatok sem. Az utazás időpontjától függően persze érdemes lehet előre tudakozódni az interneten, a kölcsönzők is tartanak hatalmas árleszállításokat a szezonból kifelé menet.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

Külön talán nem is érdemes említeni, de persze megéri itthon feltankolni az élelmiszerkészleteket is. Bár az árak Magyarországon a tavalyi év első felében jóval rugalmasabban szöktek az égbe, mint Nyugat-Európában, a folyamat a második félévben megfordult így a korábbi arányok nagyjából stabilizálódtak. Az euró árfolyamának növekedése viszont jelentősen megdrágította a kinti életet, így a tartósabb élelmiszereket okosabb lehet egy hazai diszkontban megvásárolni az utazás előtt.

Címkék: