Leesel a székről: ennyibe kerül egyetlen nap és éjjel a Balatonnál

Pénzcentrum2020. július 25. 06:54

Senki sem szeret szembesülni azzal, mennyi pénzt költ el a nyaralás alatt, mi azonban most kiszámoltuk egy nap balatoni pihenés árát. Majdnem leestünk a székről, amikor összeadtuk az útiköltséget, a strandbelépőt, az étkezés és a szállás költségeit. Egy négytagú család két nap alatt alsó hangon elkölt egy havi minimálbért.

A járványhelyzet okán idén később kezdődött a vakációszezon, sok család még csak most tervezgeti, merre utazzon, mit nézzen meg. Egy friss kutatásból kiderül, miképp nyaralnak idén a magyarok: a válaszadók többnyire családjukkal, vagy párjukkal kettesben vakációznak, illetve a megkérdezettek többsége a pandémiás helyzetben alaposan meggondolják, hogy külföldre útra keljenek-e, azonban belföldön szívesen kapcsolódnak ki és fedezik fel hazánkat.

Belföldi utazások kapcsán az előző évhez képest a legnagyobb különbséget az egynapos utazások arányának növekedése jelentette, 16 százalék helyett idén a válaszadók 43 százaléka részesíti előnyben a rövid, belföldi kikapcsolódásokat. És ha egynapos nyaralás, akkor adja magát a Balaton, hiszen nem csak a főváros felől, de több irányból is viszonylag könnyen megközelíthető. Viszonylag. A Pénzcentrumon minden nyári szezonban foglalkozunk a magyar tenger környéki árakkal, idén összehasonlítottuk az Adriával: kiderült, túl nagy különbség nincs a két térség között, már ami az étkezést és a szállást költségét illeti. Sőt, itthon a szállások árai elkezdtek kúszni szépen lassan felfelé.

De nézzük, mennyibe is kerül, ha csak egyetlen napra utazunk el a Balatonhoz:

Utazás

Először is le kell jutnunk valahogy a partra: nézzük, mennyi az útiköltség, ha autóval megyünk. A NAV Gépjárművek fogyasztási normáiról szóló tájékoztatása szerint átlagosan 8 literes fogyasztással lehet számolni egy személygépjármű esetében, így mi is ezt tesszük most:

Balaton felé, ha például a déli part legtávolabbi csücskét, Balatonmáriafürdőt vesszük célba Budapestről, 169 kilométert kell megtennünk, oda-vissza 338-at, ez alatt nagyjából 26,5 litert fogyaszt az átlagos autó, tehát 10 ezer forintból megvan az útiköltség. Ellenben ha Balatonvilágos az úti cél, az csak 95 kilométer, oda-vissza 190 kilométer, tehát egy átlagos gépjármű fogyasztása 15,2 liter benzin, ami mai áron közel 6 ezer forint. Az egyszerűség kedvéért számoljunk 8 ezres átlagárat benzinköltségre.

Ha vonattal indul útnak egy 4 fős család Budapestről Siófokra, akkor kedvezmények figyelembevételével nagyjából 6500 forintjukba kerül a vonatjegy, oda-vissza tehát 13 ezer forint. Ha azonban nem fővárosiak, vagy főváros környékiek, mint az ország lakosságának jelentős hányada, akkor is el lehet jutni a magyar tenger partjára: Pécsről Balatonszentgyörgyig átszállás nélkül 3 és fél óra a menetidő, 16 800 forint a családi jegy oda-vissza,Győr és Balatonszentgyörgy között 2 óra 50 perc az ót és 14 600 forint a jegy összesen egy családnak. Szeged és Keszthely között az Aranyhíd expressz minden nap közlekedik és csak a nagyobb dél-alföldi városokban, illetve balatoni üdülőhelyeken áll meg. Szeged-Siófok egy 4 fős családnak 14 860 forintjába és 4 órájába kerül, csak oda. (Ez kocsival 230 kilométer és 7200 forint benzinköltség).

Örök és kikezdhetetlen igazság tehát, hogy kocsival nem csak kényelmesebb, gyorsabb, de olcsóbb is az utazás.

Evés-ivás

Érkezés után az első dolga az embernek, hogy valami elemózsia után néz, de legalábbis megiszik egy korsó sört. A magyar tenger partján a palacsintáért 250-300 forintot kell fizetnünk, a lángosért minimum 600-at, de Csopakon például 1200 forintba kerül egy sajtos-tejfölös lángos.

A rántott csirkemell sült krumplival, rizzsel 2390 forint, sajttal töltve egy százassal több, a milánói borda pedig 2690 forint. A gíroszpitáért 1200-at, a gírosztálért 2100 forintot kérnek. A sült hekk hatezer is lehet, pláne, ha kenyeret és savanyút is kér mellé az ember. Már-már éttermi árak ezek, de Kovács László, a Magyar Vendéglátók Ipartestületének elnöke szerint nem azért ilyen magasak, mert a büfések most akarják kompenzálni az elmúlt hónapok nehézségeit.

És akkor még szót sem ejtettünk a 450-500 forintos üdítőről, és a 600 forintos korsó sörről. Nem csoda, hogy aki csak teheti, hűtőtáskával érkezik a strandra.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Egy ebédre egy 4 fős családnak rá kell szánnia legalább 8-10 ezer forintot, és még legalább ugyanennyit a vacsorára, ha csak nem maguk főzik meg az apartman konyhájában, úgy valamivel olcsóbb. De számoljunk napi 20 ezer forinttal ételre-italra, hiszen az a képzeletbeli két kiskorútól, akikkel most utazunk, nem lehet megtagadni 1-1 jégkrémet, vattacukrot, vagy egy újabb felesleges strandjátékot.

Strandbelépő

A strandbelépők árai évről évre folyamatosan emelkednek mint ahogy arról a Pénzcentrum is beszámolt. Idén jórészt az önkormányzatok extra terhei, valamint a járványügyi védekezés plusz költségei miatt. Vannak még ingyenes strandok a tó környékén, igaz ezek nagyrész a Budapesttől távolabb fekvő déli parszakaszon.

Ha olyan helyre megyünk, ahol nincs szabadstrand, akkor nem ússzuk meg a belépőt. Ismét az átlagfüggvényt hívtuk segítségül, így megtudtuk, hogy a belépők átlagos ára 900 forint idén a Balatonparton. Négy főnek tehát (50 százalékos gyerekkedvezményeket figyelembe véve) 2700 forint a belépő egyetlen napra.

Szállás

Persze ha csak egy napra megyünk szállással nem kell bajlódnunk, de ha az egyhetes nyaralás napi átlagárát szeretnénk kiszámolni, akkor a szállásköltséget is bele kell kalkulálni a végösszegbe. Elsősorban a szállás az, ami nagyban meghatározza a nyaralás árát: választhatunk 5 csillagos szállodát, de bérelhetünk sátorhelyet is 5 ezer forintért.

Maradva az arany középúton, mi most egy átlagos 4 fős apartman áraival kalkuláunk, ami gyermekkel utazó családoknak talán a legkényelmesebb (legkézenfekvőbb) választás. A Szállás.hu keresőjét hívtuk segítségül, e szerint a Balatonon 4 főnek egy apartman átlagosan számolva 180-220 ezer forint körül van: tehát alsó hangon 28 ezer forintos napi szállásdíjjal kell számolni ellátás nélkül.

Számoljunk ki!

Hipotetikus négy fős családunk tehát máris eltapsolt egy komolyabb összeget:

• útiköltségre 11 ezer forintot számoltunk (autóval, ám ha vonattal, akkor 16 ezer inkább)
  • étkezésre alsó hangon 20 ezret (ez persze igény szerint változhat)
  • strandbelépőre napi 3000 forintot
  • ha pedig ott is töltjük az éjszakát, akkor az naponta 28 ezer forint költséget jelent.
Tehát ha csak reggel megyünk, este jövünk autóval az 34 ezer forintba kerül a családnak, ellenben ha ott is alszunk, akkor naponta 62 ezer forintot fogunk feltehetően elkölteni.

Címkék:
otthon, család, étkezés, utazás, nyaralás, Balaton, gyerek, járvány, strand, nyár, szabadstrand, belföld, vonatjegy, szállás, költség, személygépjármű, éjszaka, balaton komp,