Ez a világ legdrágább luxushobbija: az olcsóbb verzióját a magyarok is imádják

Pénzcentrum2017. június 5. 07:00

Bárhová is tervezzük a vízparti nyaralásunkat, szinte biztos, hogy belebotlunk majd egy-két vitorlás hajóba. És ahogy siklik a vízen, mindenkit elfog egy kisebb (vagy nagyobb) irigység, hogy mennyire fantasztikus érzés lehet hajókázni. Utánajártunk, hogy egy saját vitorláshoz (és annak fenntartásához), mekkora zsák pénzre van szükség, és annak is, hogyan szerezheted meg az élmény sokkal olcsóbban.

Egy saját hajó még mindig a gazdagok kiváltsága. A vitorlázás élménye viszont ma már nemcsak nekik adatik meg. Sőt, ahhoz, hogy felvehesd a kapitány sapkát, és a kormánykerék mögé állhass, már olcsóbban szerezhetsz jogosítványt, mint autóhoz.

Aki kedvtelési céllal szeretne vízre szállni, annak kishajó vezetői vizsgát kell tennie. Ezzel a képesítéssel legfeljebb 20 méter hosszú hajót vezethet, és 12 főt szállíthat belföldön. A jogosítvány megszerzéséhez be kell jelentkezni egy képzőhelyre (több ilyen szervezet is működik az országban, természetesen vízpartokon). Az elméleti tananyagot általában félnapos képzésen lehet elsajátítani, és tesztek kitöltésével nagyjából egy hét alatt fel lehet készülni az írásbeli vizsgára. A vitorlás és a kisgéphajó vezető vizsgát többnyire együtt szokták megcsinálni a leendő hobbikapitányok, de természetesen külön-külön is választhatók. A vizsgán hajózási szabályzat, vitorlás kishajó és kisgéphajó "tantárgyakból" kell tesztet írni.

A tanfolyam ára 100-150 ezer forintba kerül (képzőhelytől függően), amiben az elméleti és gyakorlati oktatás is benne van. A vizsga díja pedig idén 73 ezer forint (várhatóan még évekig ennyibe kerül majd).

Nincs meghatározva minimum gyakorlati óraszám, ami szükséges ahhoz, hogy valaki vizsgázni mehessen, de ajánlott minimum 5-6 napot vízen tölteni (kb. 40 óra) ahhoz, hogy valaki önállóan, biztonságosan, és magabiztosan hajózhasson. A képesítés kiállításához orvosi alkalmassági is szükséges, ez megegyezik a közútival (idén 7200 forint). A hajós jogosítvány kiállítási díja, maga az okmány 13 ezer forint, de ez benne van a vizsgadíjban (szóval valójában 60 ezer a vizsgadíj, 13 ezer pedig az okmány). Tehát a jogosítvány megszerzés - minden költséget egybevetve - 180-230 ezer forintba belefér.

Maga a hajózás viszont már jóval drágább. Egy kisebb, öreg vitorlást már 3-4 millió forintért lehet vásárolni, de egy jó, modernebb hajó általában 40-50 millió forintba kerül. Utóbbi árkategóriából egyébként egyre többet lehet látni a Balatonon. A hajó fenntartásának költségei viszont nagyon magasak.

Sokan nem gondolják végig vásárláskor, hogy valójában mennyire költséges fenntartani egy hajót. Évente körülbelül egymillió forintot felemészt a kikötői díj, a karbantartás, a hajó tavaszi felkészítése. És ebben még nincs benne, ha valamit cserélni kell benne. Egy vitorlagarnitúra például egymillió forint"

- mondta Sarang Lajos, a FüredYacht Charter és Oktatóközpont ügyvezetője.

Ez az egymillió forint pedig gyorsan összejön. Egy 8-10 méteres hajó kikötői díja Balatonfüreden például 600-700 ezer forint éves szinten, Keszthelyen viszont nagyjából 500 ezer forint. Egy 10-12 méteres hajónál a déli parton kb. 800 ezer forint a kikötői díj, de még Keszthelyen is nagyjából 700 ezer forint. Tavasszal fel kell készíteni a szezonra a hajót. Ha csak lekenik algagátlóval az alját, az már kb. 80 ezer forint, de általában ennyivel nem áll meg a dolog: beállítások, oldalpolírozás, vízrendszer és motor felkészítése/átnézése, ezeket általában szakemberek végzik, és elég költséges a művelet.

Bérelni sokkal olcsóbb

Csak azért, mert valaki nem tud, vagy nem akar évente 1-1,5 millió forintot költeni egy saját vitorlásra, attól még nem kell lemondani a hajózás élményéről. Bérelni sokkal olcsóbb, több típust is ki lehet próbálni, és egy hajón töltött hétvége baráti, vagy családi körben az egyik legjobb nyári élmény. A Balaton partján több chartercég is működik, és a flottájukban különböző méretű és felszereltségű hajók megtalálhatók. A legkisebb hajó 4 fős, és legolcsóbban napi 20 ezer forintért már lehet bérelni. Általában viszont inkább egy hosszú hétvégére, vagy több napra szokták bérelni a hajókat.

Folyamatosan változik, hogy melyik típus a népszerű: 10 éve a 29 láb (kb. 9, 5 méter) hosszú vitorlás volt a sláger, manapság viszont a nagyobb, 35 lábas (11,5 méter) vitorlás a kedvenc. A bérleti díjak függnek a típustól, a befogadóképességtől és a hajó korától is. Általában napi 70 - 140 ezer forint között mozog a bérleti díjuk"

- mondta a Pénzcentrumnak Sarang Lajos.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Ez így elsőre ugyan drágának hangzik, de ha egy 6 fős társaság kibérel egy hajót például 100 ezer forintért, és az éjszakát is ott tölti, szállodai szobaárakhoz viszonyítva annyira nem is magas ez az összeg. Magyarországon kb. 15-20 chartercég működik, és általában 5-6 hajóból áll a flotta. A bérleti díj mellett kauciót is kell fizetni, és van egy úgynevezett tranzitlog, ami tartalmazza a takarítást, az üzemanyagot, tehát a hajón túli költségeket, ez általában 10-20 ezer forint (függ a hajó típusától és méretétől).

Balcsi helyett az Adriára?

Egyre több magyar megy nyaralni az Adriára, és még motorcsónakot általában levisznek utánfutóval, egy hajó átszállítása ennél már jóval macerásabb. Ezért többnyire helyben bérelnek hajókat, ami a balatoni hajóbérlési díjaknál legalább egyharmadával drágább, de olykor a duplája is lehet. A tranzitlog pedig 200 eurónál (308 forintos árfolyammal számolva 61 600 forintnál) kezdődik.

Ahhoz viszont, hogy valaki tengeren is vezethessen hajót, tengeri kishajói vizsgát kell tenni. Létezik egy horvát B típusú vizsga, amit valójában azért hoztak létre, hogy a vitorlás charterforgalmat fellendítsék. Ez csak egy rövid elméleti képzést és vizsgát tartalmaz, gyakorlatot nem, szóval ez valójűban annyit jelent, hogy nagyjából 400 euróért (123 200 forintért) lehet venni egy tengeri jogosítványt.

Ez persze senkinek sem javasolt, mert egyáltalán nem biztonságos tudás nélkül tengeren hajókázni. Egy nemzetközi tengeri képesítés megszerzését kemény vizsga előz meg, és legalább 600-700 ezer forintba kerül. Hajónaplóval igazolt 500 tengeri mérföldet kell hajózni hozzá akkreditált képzővel, és a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnál kell vizsgát tenni.

Ez az igazi luxus

A hobbihajózás csúcsa a tengeri motoros jacht, egy 15 méteres, ilyen új hajó teljes bekerülési költsége megközelíti az 1 milliárd forintot. És egy Split-Dubrovnik út során egy ilyen gép nagyjából 2 millió forint értékű üzemanyagot eszik meg. Szóval, ha a csúcskategóriát nézzük, akkor bátran ki lehet jelenteni, hogy ez a világ egyik legdrágább sportja.

Loading...

Címkék:
utazás, Balaton, luxus, nyár, hajó, vitorlázás, jogosítvány, vitorláshajó, tenger, hobbi,