Még ennyi Lada meg Trabant van? Itt a márka szerinti toplista

Pénzcentrum2011. március 9. 10:02

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) által közzétett adatok alapján lassuló járműcsere, elöregedő gépkocsipark és kisebb éves futásteljesítmény jellemzi a hazai autósfrontot. Három évtizeddel ezelőtt még csak egymillió autó volt a magyar utakon, jelenleg - a fenyegetően magas benzinárak mellett - körülbelül hárommilliós a magánautópark - írja a Népszabadság.

Száz éve még ezernél is kevesebb, 1958-ban 12,7 ezer darabos volt a személyautó-állomány, mely 1981-ben lépte át a milliós határt, 1990 óta pedig gyorsan bővült és fiatalodott az autópark: akkor az 1,995 millió kocsi átlagkora 16 év volt. Harminckét éve még a 666 ezres személyautópark negyede Zsiguli, illetve Lada volt, Trabantból 120 ezret, Skodából százezret, Wartburgból 83 ezret, Moszkvicsból 44 ezret, Fiatból 20 ezret, Volkswagenből 14 ezret, napjaink listavezetőjéből, az Opelből nyolcezret tartottak nyilván.

Második éve fogy a hazai járműpark, az autópiac visszaesése és a cserék lassulása miatt egyre korosabbak a magyar rendszámú autók. A KSH legfrissebb adatai szerint egy év alatt száznyolcvan nappal öregebb lett a hazai gépjárműállomány. 2011 elején a közúti gépjárművek száma 3,6 millió volt, ezen belül 2,984 millióra csökkent a személygépkocsik száma. 2010-ben 61 ezer autót helyeztek forgalomba, ám egy év alatt többet selejteztek le, így a 2006-os szintre csökkent, ám annál jóval öregebb lett a magyarországi személygépkocsi-állomány, melynek átlagkora 11,3 év.

 


Ezzel még nem is lenne baj, hiszen a jól karbantartott autó biztonságos is, ráadásul a magyar rendszámos személyautók az Eurotax felmérése szerint az európai átlagnál kevesebbet, évente 15 ezer kilométert futottak. Eddig, mert napjainkban érezhetően kisebb a forgalom az utakon, ami nemcsak a literenként négyszáz forinthoz közelítő üzemanyagárakkal magyarázható.

Az újkori magyar autópiac és hazai járműipar fejlődésének, nem utolsósorban a szentgotthárdi Opel, valamint az esztergomi Suzuki megjelenésének eredménye, hogy a lestrapált és 16 évesnél öregebb személyautópark átlagkora 2006-ra 10,3 évre csökkent, napjainkban is Opelből (429 ezer db) és Suzukiból (404 ezer db) van a legtöbb.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Nem csak a környezetvédelem, mint inkább szociális okok miatt késik a többször beígért szigorítás, és az öreg kétütemű autók patyolatakciója, ám így is kikopnak a mezőnyből. 2008. óta lassult a selejtezés: Trabantokból, Wartburgokból és Barkasokból korábban egy év alatt tízezret vontak ki a forgalomból, a kétütemű állomány jelenleg 42 ezer Trabantból, 27 ezer Wartburgból és 1759 Barkasból áll.

A hazai autóparkban 4,5 évvel a Chevroleteké a legfiatalabb állomány, aztán az 5,1 éves KIA, majd a dél-korai konszern másik márkája, a 7,9 éves Hyundai következik. A mezőny legöregebbje a 28,6 éves Datsun, majd az egykori szocialista márkák következnek:a Moszkvics-állomány 28,3 éves, a Polski Fiatoké 24,8 éves, a Trabantoké 24,4 éves, a Zastaváké és a Wartburgoké 24 éves, a Ladáké 22,7 éves.

 

Címkék:
polski fiat,