Elkezdődött Európában a "poszt-roncs" éra: megbicsaklott a Golf

Pénzcentrum2010. március 17. 10:02

A JATO Dynamics legfrissebb európai újautó regisztrációkról szóló összeállítása arról számol be, hogy az utóbbi hónapban tapasztalható jelentős német piacesés drámai hatással volt mind egy-egy márka erdeményére, mind pedig az össz-Európai eladási számokra.

Németország, Európa egykori újautó eladási nagyhatalma 29.8%-kal kevesebbet értékesített idén februárban, mint egy évvel ezelőtt, valamint súlyos "poszt-roncs" szindrómában szenved. Olaszország a múlt hónapban is megelőzte a németeket, ugyanis náluk még mindig futnak az alacsony károsanyag kibocsátású új autó vásárlását ösztönző, 1,500 és 5,000 Euro értékben érvényesíthető becserélési roncs-akciók a 10 évvel idősebb autókra.

A Volkswagen Golf az egyik legnagyobb kárvallottja a hirtelen német piacgyengülésnek, így a Ford Fiesta-t már csak 4,737 db-bal előzte meg idén februárban az egy évvel ezelőtti 9,764 db-os előnyével szemben. Az elmúlt hónapban a Golf eladások 4%-kal csökkentek Európaszerte, ami elsősorban a 9.4%-os németországi általános visszaesésnek köszönhető. Ez azért aggasztó, hiszen a modell teljes európai eladásainak szinte a fele (februárban 45.2%-a) a német piacon realizálódik.

David Di Girolamo, a JATO Consult üzletágvezetője a következőképpen kommentálta a számokat: "A korábban is tapasztalható kisebb hullámvölgyek után a német piac most a valós vásárlói bizalmat tükrözi. Amennyiben ez a trend lesz a jellemző a roncs-akciókat befejező többi európai piacon is, akkor az év közepére a teljes európai porondon 1/3-os eladáscsökkenéssel lehet számolni."

Az Egyesült Királyságban a jelenleg futó meghosszabbított roncs-akció március végén fut ki, míg Spanyolországban, Olaszországban és Franciaországban a 2010-es év későbbi szakaszaiban fejeződnek be a hasonló kedvezmény-programok. Ezen piacoknak köszönhetően a februári új autó eladási eredmények Európában összességében még mindig pozitív elmozdulást mutatnak 2009 februárjához képest (Spanyolország +47.2%, Egyesült Királyság +26.4%, Olaszország +20.5% és Franciaország +18.7%).

Modellek teljesítménye

Továbbra is Volkswagen Golf vezeti az eladási listákat, bár a német piactól való függése, most, több mint egy év után először, komolyan veszélyezteti az évek során kivívott pozícióját.

A főként Nagy-Britanniában, Spanyolországban és Olaszországban hódító Fiesta inkább kamatoztatott a német piacesésből és a Golf gyengüléséből, így sikerült felére csökkentenie a Golf-fal szembeni hátrányát idén februárban a tavaly februári pozíciójához képest. Magasan ez a két model vezeti az eladási toplistát, de a Renault Clio, a Fiat Punto, és a Volkswagen Polo is kétszámjegyű növekedést tudhat magáénak tavaly februárhoz képest.

Az Opel/Vauxhall új Astra igen erősen tört be a piacra, ennek köszönhetően ki is lökte a Ford Focus-t a top 10-ből.

Márkák teljesítménye

Februárban is a roncs-prémiumok farvizén utazó kisautók befolyásolták elsősorban a márkák teljesítményét. Különösképpen a Renault kamatoztatott sokat a Clio kiugróan magas eladási számaiból.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

Az Opel/Vauxhall, a Toyota és az Audi is nagy vesztesei voltak a német hanyatlásnak, mindhárom márka értékesítései igen kedvezőtlenül alakultak az elmúlt hónapban.

Helyi piaci trendek

Ebben a hónapban Olaszországnak sikerült másodszorra is elnyernie az "Európa legnagyobb újautó piaca" címet. A Fiat dominanciája, valamint a kisautók iránti csillapíthatatlan étvágyuk hozzásegítette az olaszokat ahhoz, hogy Európában egyedüliként 200,000 db fölötti újautó eladást produkáljanak idén februárban, valamint 25.2%-os növekedést 2009-hez képest az év első két hónapját vizsgálva.

Spanyolországban 47.2%-kal emlekedtek februárban az újautó forgalombahelyezések; egy lenyűgöző eredmény, mely egyértelmű bizonyítéka annak, hogy a piac kikászálódott a 2008-ban elszenvedett krízisből. A legtöbbet a Ford Fiesta, a Nissan Qashqai, a Hyundai i30 és az Opel Astra és Corsa nyertek a spanyol piac erősödésén.

Nagy-Britannia is igen szépen muzsikált az újautó eladások terén idén februárban, plusz 28.7%-kal meghaladva a 2009-es év első két hónapjának összesített eredményét, viszont ne tévesszük szem elől azt a tényt, hogy a brit piacon még mindig futnak a meghosszabbított roncs-programok, melyek bevezetése óta több mint 320,000 db új autó talált gazdára a program által nyújtott kedvezményeknek köszönhetően. Az SMMT brit autóipari szervezet szerint idén februárban pedig minden ötödik új autót regisztráltak a még futó roncs-akcióknak köszönhetően.

Németország mostani problémáján túl igen éles határvonal rajzolódik ki az akciók által támogatott nyugat-európai piacok, valamint a költségvetési roncs-kedvezményeket nélkülözni kénytelen kelet-európai piacok új-ató eladási számai között.

Di Girolamo a következőképpen összegzi a helyezetet: "A teljes kép még mindig korántsem pozitív. Kelet-Európában ugyan kisebb mértékű visszaesés tapasztalható, azonban ez inkább a bázis időszak gyengeségéből adódik, mintsem a piacok valós erősödéséből, sajnos. Már 2009-ben láttuk a számokon a recesszió hatásait, melyek a mai napig is folytatódnak. Azonban Nyugat-Európa valós számai sem kecsegtetőbbek ha leszámítjuk a roncs-akciók által gerjesztett látszólagos keresletnövekedést, mint ahogy azt a német példa is bebizonyította."

Címkék:
clio,