A divatipar sötét szezonja: a luxusmárkák szó szerint a túlélésért harcolnak

Pénzcentrum2025. szeptember 8. 13:14

Rekordszámú divatmárka mutatja be új tervezőinek kollekcióit a következő hetekben, miközben a luxusipar próbálja újraéleszteni a vásárlók érdeklődését a nehéz piaci helyzetben, Giorgio Armani elvesztése után.

A 400 milliárd dolláros szektor számára rendkívül fontos a szeptember 10-én kezdődő divathónap, amely New York, London, Milánó és Párizs kifutóin zajlik majd. A márkák két éve küzdenek a forgalom fellendítésével, miután a pandémia utáni fellendülés véget ért - számolt be a Reuters.

A közel egy évtizeden át tartó, átlagosan 10%-os éves növekedés után a szektor tavaly visszaesett, ami vezetői és kreatív szintű változások sorozatát indította el. "Az iparág viharos vizeken hajózik" - nyilatkozta Jonathan Siboni, a Luxurynsight tanácsadó cég vezérigazgatója.

A kínai gazdaság ingatlanválsága, az amerikai fogyasztói bizalom gyengülése és az európai luxusmárkák haszonkulcsát fenyegető kereskedelmi háború mind hozzájárultak a visszaeséshez. Ez átfogó változásokat eredményezett az ágazatban, új vezérigazgatók érkeztek többek között a Gucci tulajdonosához, a Keringhez és a Valentinóhoz, valamint magas szintű vezetői átszervezések történtek a világ legnagyobb luxuskonglomerátumánál, az LVMH-nál.

A divat három legnagyobb globális márkájánál - a Chanelnél, a Diornál és a Guccinál - új tervezőgeneráció veszi át az irányítást. Emellett Giorgio Armani szeptember 4-i halála kérdéseket vet fel az olasz márka jövőjével kapcsolatban.

Az iparági tervezői átrendeződés kisebb címkéket is elért, köztük az LVMH Celine, Loewe és Givenchy márkáit, a Kering Bottega Veneta és Alexander McQueen brandjeit, valamint a Prada által nemrég felvásárolt Versacét.

Az új kreatív igazgatókra különösen nagy nyomás nehezedik ebben a szezonban. Feladatuk nemcsak az, hogy új stílusokat vezessenek be, amelyek izgalmat hoznak a történelmi márkáknak a márkaimage felhígítása nélkül, hanem az is, hogy elegendő érdeklődést keltsenek az inflációtól megfáradt vásárlók visszahódításához.

"Ez a szezon alapvetően megmutatja, hogy a luxusmárkák képesek-e újra kapcsolatot teremteni a fogyasztókkal" - mondta Christian Kurtzke, a Together Group vezérigazgatója. A kifutós bemutatók már nem csupán ipari bemutatók, hanem a márka körüli izgalom generálására is szolgálnak.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A Chanel, a Dior és a Louis Vuitton a pandémia utáni fellendülés során nagymértékben támaszkodott az áremelésekre a profit növelése érdekében. Ahogy azonban az árak emelkedtek, a vásárlók kezdtek elfordulni. A Bain tanácsadó cég szerint az ágazat tavaly 50 millió vásárlót veszített, mivel a gazdasági nyomás és az árfáradtság csökkentette a tervezői ruhák és táskák iránti étvágyat.

A Guccinál különösen akut a kihívás, amely kimaradt a pandémia utáni fellendülésből, és Alessandro Michele 2024-es távozása óta küzd. A tervező barokk stílusát, amely kiment a divatból, utódja, Sabato de Sarno minimalista megközelítése váltotta fel, de ez sem tudta újraéleszteni az eladásokat. Most Demnán múlik, hogy feléleszti-e az ikonikus olasz márkát.

A Chanel, amely tavaly ritka forgalomcsökkenést jelentett, Matthieu Blazyt szerződtette, hogy felfrissítse a francia divatház tweed megjelenését, amelyet évtizedekig Karl Lagerfeld tervezett. Blazy, akinek nevéhez a Kering Bottega Veneta márkájának növekvő eladásai fűződnek, október 6-án debütál egy esti bemutatóval Lagerfeld kedvenc helyszínén, a párizsi Grand Palais-ban.

Az LVMH második legnagyobb márkája, a Dior, amely elmaradt a Louis Vuitton mögött, Jonathan Andersont szerződtette Kim Jones férfiruha-tervező és Maria Grazia Chiuri női ruha-tervező helyére. Anderson, aki júliusban mutatta be a férfiruhákat, október 1-jén debütál a női kollekcióval.

Címkék:
vásárlás, luxus, vásárlóerő, növekedés, vásárló, vásárlók, szektor, pandémia,