Botrány a pesti lakótelepen - ezért verekedtek a lakók

Nagy Bálint2012. november 13. 05:01

Alig egy hete a XVIII. kerületi Havanna lakótelepen történtektől volt hangos a sajtó. Tettlegességig fajult ugyanis a helyzet, miután a nem fizető lakók miatt egy egész háztömbben korlátozták a lifthasználatot, s más szankciókat is kilátásba helyeztek. A Pénzcentrum.hu ezúttal annak járt utána, mennyire bevett gyakorlat ez, s mi védi a rendesen fizetőket?

Forrnak az indulatok a XVIII. kerületi Havanna lakótelepen. Lapértesülések szerint hatalmas felháborodást váltott ki a Havanna utca 1-es és a 13-as szám közötti társasházakat kezelő cég felhívása. A társaság egyes szolgáltatások leállítását, mások korlátozását helyzte kilátásba, amennyiben továbbra is fennmarad egyes lakók tartozása. Ennek értemében megszűnik a takarítás, a ház biztosítása, a lift pedig kizárólag reggel és este fog néhány órán át üzemelni - tudatták a lakókkal közleményükben.

A közös képviselő szerint bár rossz a rendszer, változtatni a törvények miatt nem lehet. A rendesen fizető lakók nem nagyon tehetnek semmit. A jogosult számára ugyanis nincs előírt igényérvényesítési sorrend, a személyes és dologi adósok is felelőssé tehetők a követelés meg nem fizetéséért. A jogosult tehát válogathat és nem köteles kímélni a társasház rendesen fizető albetéteseit sem, mivel ő egy teljes lakóközösséggel áll szerződéses jogviszonyban. A tapasztalatok egyébként azt mutatják, hogy igen hatásos ez a módszer, ilyenkor a lakóközösség többnyire hamar rendezi tartozását.

Kritikus a helyzet - egyre gyakoribbak a különféle közüzemi, és egyéb díjtartozások a társasházaknál, a szolgáltatók pedig egyre súlyosabb szankciókat helyeznek kilátásba, hogy követeléseiket érvényesíteni tudják - mondta el a Pénzcentrum.hu érdeklődésére Hunyady Attila. Az InHouse Társasházkezelő Zrt. vezérigazgatójának tapasztalatai szerint a szankciók - ahogy azt a törvényi keretek lehetővé teszik - igen sokszínűek. Ilyenek lehetnek a Havanna lakótelepen is tapasztaltak, de ma már nem számít kuriózumnak az egyoldalú szerződésmódosítás sem. Egyetlen albetétes elmaradása esetén is igen szigorú feltételeket írhatnak elő a társasház új szerződésében - elveszhetnek akár korábban evidensnek tűnő kedvezmények is.

A gáz-, és villamosenergia-szektorban például többnyire a szolgáltatás felfüggesztése, vagy legalábbis annak kilátásba helyezése szokott eredményre vezetni. Főként, hogy a szolgáltatás újbóli elindítása egy esetleges kényszerszünet után jókora többletterhet ró a társasházra, melyet a teljes lakóközösségnek kell állnia. A vízközmű-, és hulladékkezelő szolgáltatóknak viszont némileg kisebb a mozgástere a nem fizető ügyfelekkel szemben. Tilos például felfüggeszteni a szemétszállítást - a közszolgáltatás hátterében meghúzódó környezetvédelmi és közegészségügyi követelmények ugyanis ezt nem teszik lehetővé. De a vízszolgáltatás esetében is maximum kapacitáscsökkentésre van felhatalmazása a cégeknek. Nem szabad megfeledkezni ugyanakkor arról, hogy az elmaradások (díjhátralék, késedelmi kamat, esetleges behajtás egyéb költségei) adók módjára behajtható köztartozásnak minősülnek.

Figyelem, így kapcsolnak ki a szolgáltatásból!

Jellemző, hogy a kezdetben csak egyhavi, tízezer forintos tartozás igen hamar több tízezer forintosra, gázszolgáltatás esetén akár százezres nagyságrendű összegre duzzad. A piaci szereplők tapasztalatai szerint pedig ilyenkor már alig tudják az ügyfelek egy összegben teljesíteni kötelezettségüket. Tartós fizetési késedelem esetén pedig nem marad más, mint a szolgáltatásból történő kizárás. Az érvényben lévő törvényi szabályozás szerint pedig már 60 napos tartozás után, összeghatártól és évszaktól függetlenül bárki kikapcsolható. A szolgáltatásból történő kikapcsolás rendjét ugyanakkor törvény szabályozza. Kikapcsolásra az alábbi feltételek együttes teljesülése esetén kerülhet sor:

  • A lakossági fogyasztó fizetési kötelezettségével 60 napot meghaladó késedelembe esett,
  • a lakossági fogyasztó által, fizetési haladék adásáról vagy részletfizetési lehetőségről kezdeményezett egyeztetés nem vezetett eredményre,
  • a földgázkereskedő a tartozásról és a kikapcsolás lehetőségéről a lakossági fogyasztót legalább kétszer értesítette, és az értesítésben a lakossági fogyasztó figyelmét felhívta a szociálisan rászoruló fogyasztókat az e törvény és a földgázellátásról szóló törvény rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló kormányrendelet alapján megillető kedvezményekre, valamint az előre fizető mérő felszerelésének a lehetőségére. A lakossági fogyasztó első értesítése postai vagy - a lakossági fogyasztó előzetes hozzájárulása esetén - elektronikus úton, a kikapcsolás lehetőségére és az azzal járó szolgáltatás-szüneteltetésre vonatkozó második értesítése tértivevényes levélben vagy a lakossági fogyasztó általi átvétel igazolására alkalmas egyéb módon történik.

Mindazonáltal a legnehezebb anyagi körülmények között élők speciális védelmet élveznek - az energiaszolgáltatás tekintetében is. Ennek eleget téve - az Európai Unió előírásai alapján - vezette be Magyarország az úgynevezett védendő fogyasztók intézményét. Ezen belül két kategóriát - a szociálisan rászoruló és a fogyatékossággal élő fogyasztók csoportját - különítenek el a jogszabályok. A védendő státuszú fogyasztókat különböző kedvezmények (egyebek között részletfizetés, fizetési haladék, előrefizető mérő, szükségáramforrás) illetik meg. Aki mindkét jogosulti kategória feltételeinek megfelel, vegyesen is igénybe veheti a kedvezményeket.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Ki, hogyan lehet védendő fogyasztó?
1. Szociálisan rászoruló fogyasztónak azt a természetes személyt kell tekinteni, aki, vagy akinek a háztartásában élő személy:
  • időskorúak járadékában részesül,
  • aktív korúak ellátására jogosult,
  • lakásfenntartási támogatásban részesül,
  • ápolási díjban részesül,
  • rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesül,
  • otthonteremtési támogatásban részesült (a támogatás megállapításától számított 3 éven keresztül), vagy
  • nevelőszülő, hivatásos nevelőszülő, aki saját háztartásában neveli a gondozásába helyezett átmeneti vagy tartós nevelésbe vett gyermeket.
2. Fogyatékossággal élő fogyasztónak minősül az, aki:
  • fogyatékossági támogatásban részesül,
  • vakok személyi járadékában részesül,
  • (vagy aki után szülője vagy eltartója) magasabb összegű családi pótlékban részesül.
A védendő fogyasztói státusz igénylése

Az igénylés alapvető feltétele, hogy a szolgáltató az érintett fogyasztót - kérelmére - nyilvántartásába felvegye. Ehhez az alábbi lépések szükségesek:

  • a regisztrációhoz szükséges adatlap fogyasztóra vonatkozó részének kitöltése és aláírása;
  • az adatlapot ki kell töltetni a védelemre jogosító ellátást megállapító igazgatási szervvel is (ez a határozatról leolvasható: jellemzően a települési önkormányzat jegyzője, illetve a Magyar Államkincstár);
  • a kitöltött és aláírt adatlapot a kiállításától számított 30 napon belül be kell nyújtani a szolgáltató ügyfélszolgálatára, aki 8 napon belül köteles a regisztrációt megtenni.
A védettséggel járó jogokat csak egy felhasználási helyen lehet gyakorolni, a védendő státusz alapjául szolgáló ok fennállását pedig minden év március 31-ig ismételten igazolni kell!

A legtöbb esetben azonban a fogyasztók nem tudnak kitörni az adósságspirálból, s a szolgáltatónak nem marad más lehetősége végül, mint a kikapcsolás. A kizárás ugyanakkor természetesen nem jelenti a szolgáltató részéről a veszteség leírását. Ha a tartozás nagyon régóta fennáll, a szolgáltatók többnyire külsős behajtó céget bíznak meg a tartozás beszedésével, vagy faktoráló cég felé engedményezik ezeket a követeléseket. Ezzel párhuzamosan jogi úton is megpróbálják igényüket érvényesíteni. Mindazonáltal a szerződésbontás után is van lehetőségük a tartozást felhalmozó fogyasztóknak arra, hogy újra részt tudjanak venni a szolgáltatásban.

Ha az ellátásból kikapcsolt felhasználó rendezi valamennyi lejárt tartozását, és a külön díj ellenében végezhető szolgáltatásokról szóló rendeletben meghatározott egyéb költségeket is megfizeti, a szolgáltató a tudomására jutást követően legkésőbb 24 órán belül köteles kezdeményezni a felhasználónak az ellátásba történő ismételt bekapcsolását. E kötelezettség elmulasztása a kereskedő részéről súlyos szerződésszegésnek minősül. Ugyanakkor alapvető feltétel, hogy a visszakapcsolási igénybejelentés időpontjában érvényes műszaki követelmények teljesüljenek a fogyasztási helyen, tehát a mérőhely kialakítása az érvényben lévő előírásoknak megfeleljen.

 

Címkék:
tettlegesség, magyar földgázkereskedő zrt,