Közel 100 millió emberre vár munkanélküliség az AI miatt: cudar időkre számíthatnak

Pénzcentrum2024. december 3. 18:31

Az évtized végéig több mint 85 millió betöltetlen álláshely lesz világszerte, és ezt szinte minden cég megérzi majd. A legnagyobb kihívás tehát nem az, hogy a robotok elveszik az állásunkat, hanem hogy nincs elég elérhető és képzett munkatárs, hogy betöltse azokat – véli Dr. Tóth Ágnes, Prohuman Zrt. vezérigazgatója.

A legtöbb magyar vállalkozásnak továbbra is a megfelelő munkatársak megtalálása és megőrzése jelenti a legnagyobb kihívást, és bár a konjunktúra és dekonjunktúra hullámai átmenetileg növelhetik vagy csökkenthetik a munkaerő iránti keresletet, ez a kihívás várhatóan hosszú távon is velünk marad. És nem csak Magyarországon – a demográfiai változások miatt világszerte ez lesz a helyzet.

2030-ra több mint 85 millió pozíció maradhat betöltetlen világszerte, és ezt szinte minden cég megérzi majd, beleértve a magyar vállalkozásokat is. A legnagyobb kihívás tehát nem az, hogy a robotok elveszik az állásunkat, hanem hogy nincs elég elérhető és képzett munkatárs, hogy betöltse azokat. A megfelelő munkatársak megtalálása minden cég életében a legnagyobb kihívás lesz

– mondta el Dr. Tóth Ágnes.

A munkakörökben szükséges szakértélem és készségek 44%-a átalakul három éven belül az AI miatt

Önmagában igaz, hogy az AI szerepe növekedni fog a munkahelyeken, de ez társadalmi szinten pozitív folyamat lesz.

Az AI lehetővé teszi a munkavállalók idejének 60-70%-át kitevő tevékenységek automatizálását, különösen az információ- és adatfeldolgozás terén. A dolgozók így a nagyobb hozzáadott értékű munkára tudnak koncentrálni, és ezzel nőhet a munka hatékonysága – fogalmazott a szakember. – Bizonyos munkakörök megszűnnek, de újak is létrejönnek. A legfontosabb változás azonban az, hogy amint az IBM kutatása rámutat, a munkával kapcsolatos szakértelem és készségek 44%-a átalakulhat 2027-re. Erre mind a munkáltatóknak, mind a munkavállalóknak készülniük kell.

– hangsúlyozták.

Dr. Tóth Ágnes hozzátette: ebben a felkészülésben kulcsszerepet játszhatnak a HR-szolgáltatók, mivel hidat képezhetnek a munkáltatók és munkavállalók között: támogathatják a szervezeteket a képzési programok kidolgozásában, a készségigények előrejelzésében és az egyéni fejlődési utak megtervezésében.

"Az elmúlt években számos munkakörben érezhető az AI hatása, bár úgy látjuk, egyelőre inkább egyéni szinten használják az eszközöket az alkalmazottak: mindenki a saját munkájához keres megoldásokat a hatékonyság, gyorsaság és minőség növelésére" – fogalmazott a vezérigazgató.

2025-ben várható, hogy egyre több vállalat szervezeti szintre emeli az AI alkalmazását, amit azzal kezdhetnek, hogy támogatják a meglévő felhasználókat és rendszer szintre emelik a bevált gyakorlatokat. A következő lépés a komplexebb, költségesebb fejlesztések bevezetése, például saját vállalati dokumentumaik feldolgozására szolgáló rendszerek kialakítása. Ezek azonban költségesebb beruházások, így 2025-ban még nem lesznek általánosak.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Munkavállalói élmény és hiperperszonalizáció: fókuszban az emberközpontúság

A képzett munkatársak hiánya és az AI növekvő szerepe mellett Dr. Tóth Ágnes szerint a harmadik nagy megatrend, ami meghatározza a következő években a munkaerőpiacot, az emberközpontú kultúra erősödése lesz.

Elsőre paradoxonnak hangzik, pedig kézenfekvő, hogy a digitalizáció és az AI korában felerősödik az ember szerepe és értéke a munka világában.

– mondta el a szakértő.

Az emberközpontúság kulcseleme az ún. hiperperszonalizáció. Míg a hagyományos perszonalizáció a munkavállalók csoportjait célozza meg – például életkor, pozíció vagy szervezeti egység alapján –, a hiperperszonalizáció egy szinttel tovább lép, és az AI, adatgyűjtés és prediktív elemzések segítségével minden munkavállalóra külön-külön, személyre szabott megoldásokat nyújt.

Például egyéni karrier- és képzési ajánlásokat alakít ki az alkalmazottak érdeklődése és teljesítménye alapján, vagy segít megtalálni mindenkinek a legjobb juttatási csomagot – például egyes dolgozók inkább a családi kedvezményeket, addig mások egészségügyi vagy oktatási támogatást preferálnak.

– zárta gondolatait.

Címkék:
cég, tech, munkahely, munka, munkavállaló, munkaerő, munkaerőpiac, ország, technológia, vezető, mesterséges intelligencia, ai, kihívás, prohuman,