Durván emelik a béreket az áruházláncok, de mennyivel nőttek a fizetések?

Pénzcentrum2017. január 13. 05:30

A munkaerőhiány egyre nagyobb problémát jelent Magyarországon, amire a legtöbb vállalat válasza a béremelés volt az elmúlt hónapokban. A kereskedelemben is felütötte a fejét a probléma, ezért utánajártunk, hogy milyen eszközökhöz nyúlnak a hazai áruházláncok. Az sem midegy, hogy melyik megoldások a legnépszerűbbek a magyar dolgozók körében: tényleg mindenkinek a pénz a legfontosabb?

Magyarországon sok cég küzd munkaerő-problémákkal, tömegével hirdetik meg az új álláshelyeket: hiány van a villamosvezetőknél, a magyar szállodák 93 százalékának gondot okoz a munkaerőtoborzás, és már az autóipari szereplők is béremeléssel és más juttatásokkal próbálják magukhoz csalogatni a dolgozókat. A kereskedelemben is állandósult a létszámhiány, illetve a nagy fluktuáció miatt is szükség van olyan eszközökre, amelyek minél vonzóbb munkahellyé teszik az áruházláncokat. Megnéztük, hogy az elmúlt fél évben miket vetettek be ezek a vállalatok, hogy magukhoz csábítsák, illetve megtartsák a dolgozókat.

Ki mit lépett az elmúlt egy évben?

A KIKA több mint 600 főt foglalkoztat Budapesten, Budaörsön, Debrecenben, Pécsen, Győrben és Szegeden, és még ebben az évben további üzletek nyitását tervezi. A vállalat az elmúlt fél évben több fontos lépést tett annak érdekében, hogy dolgozói hosszú távon is elkötelezettek maradjanak: 2016. augusztusától például szombati pótlékot fizet az alkalmazottaknak, ha azok vasárnap és az azt megelőző szombaton is dolgoznak. Pár hónappal később bejelentették a hűségjutalom elindítását, ami azt jelenti, hogy egy év aktív munkaviszony után 100 ezer forintot kapnak dolgozók.

Már idén is történt kedvező változás: január 1-től munkaidő arányosan havi bruttó 24 ezer forinttal emelkedik minden dolgozó fizetése. Ez a bérfejlesztés és a hűségprogram elindítása a teljes foglalkoztatásban dolgozók esetén több mint nettó 250 ezer forint többletjuttatást jelent éves szinten

- tudta meg a Pénzcentrum az áruházlánctól.

A SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. jelenleg mintegy 13 ezer embernek ad munkát országszerte. Nemrég közleményben jelentette be, hogy idén is béremelést hajt végre részben saját forrás felhasználásával, részben a járulékcsökkentés segítségével finanszírozza: már 2016-ban is 4 milliárd forint bérfejlesztést hajtott végre és ez a szám 2017-ben eléri a 7 milliárd forintot. A vállalatnál több mint 5 éve dolgozó munkatársak további -éves szinten- 40 ezer forint értékű béren kívüli juttatást kapnak, mégpedig SZÉP-kártyán.

Ezeken felül megmarad a dolgozók 13. havi juttatása is, amely egyedülálló a hazai élelmiszer kiskereskedelmi szektorban. Az áruházlánc a tervek szerint idén is folytatja a beruházásokat új áruházak építésével -és ezzel együtt új munkahelyek teremtésével.

A Tesco Magyarország tavaly többször szerepelt a sajtóban munkaerő-problémáival. Pálinkás Zsolt működési ügyvezető igazgató nemrég azt nyilatkozta, hogy az előző évhez képest nincs jelentős változás a dolgozói létszámban, de folyamatosan vannak nyitott pozícióink, százas nagyságrendben országszerte.

A szakképzett munkaerő megtalálása jelenti a nagyobb nehézséget: például több hús-, baromfi-, csemege-sajt-eladóra, pékre és targoncásra lenne szükség.

A vállalat tavaly nyáron 3,5 milliárd forintot fordított bérfejlesztésre, ez átlagosan 11 százalékos béremelést jelentett 14 ezer, nem vezető beosztású munkatársnak, de folyamatosan vizsgálják azokat a lehetőségeket, amelyekkel még vonzóbb munkahellyé tehetik a vállalatot.

Az ALDI jelenleg több mint 2300 munkavállalót foglalkoztat, akiknek a kedvező bérezés mellett továbbképzéseket, modern munkakörnyezetet és kedvezményes sportolási lehetőségeket biztosít. Időről időre munkatársi kérdőív segítségével mérik fel, hogy melyek azok a területek, amelyekkel kollégák elégedettek, és melyek szorulnak fejlesztésre, majd igyekeznek a javaslatoknak eleget tenni. A fentieken kívül részmunkaidőben végezhető pozíciókkal, rugalmas munkavégzési lehetőséggel, külföldi munkavégzéssel teszik az áruházláncot még vonzóbb munkahellyé, illetve a munkatársak tanulását és fejlődését minden életszakaszban támogatják.

Úgy tudunk még vonzóbb munkahellyé válni, ha tisztában vagyunk azzal, mi a fontos jelenlegi és leendő munkavállalóink számára.

Fontosnak tartjuk, hogy kollégáink hosszú távon tervezzenek velünk és motiváltak, elkötelezettek legyenek vállalatunk iránt - közölte az áruházlánc.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

A Lidl Magyarország 4 ezer munkavállalóval rendelkezik, és 2016-ban 5, majd további 15 százalékkal emelte minden dolgozójának fizetését. Április 1-től ingyenes egészségügyi szakellátásokat, szűrővizsgálatokat, élet-és balesetbiztosítást tartalmazó egészségprogramot vezetett be, a cafeteria rendszer pedig tartalmazza a munkába járás költségének teljes támogatását, étkezési jegyet, valamint Erzsébet-utalványt. 2016 márciustól az összes munkavállalójának kedvezményprogramot is kínál.

A legfrissebb hírek szerint 2017-ben 23-25 százalékkal növekszik az Obi összes - azaz 1700 - áruházi dolgozójának fizetése, ami azt is jelenti, hogy a bérfejlesztés a barkácslánc minden dolgozója esetében leköveti a garantált bérminimum növelésének kötelező mértékét. 2016 elején - miután hét évig be voltak fagyasztva a bérek - az Obi Hungary Retail Kft. 4 százalékos fizetésemelést írt alá a Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezetével (KASZ), azzal az ígérettel, hogy, ha az értékesítési számok javulnak, akkor további évközi emelés jöhet szóba.

Mit mondd erre a szakértő?

Látható, hogy a béremelést szinte mindenki kulcsfontosságúnak tartja a hatékonyabb munkaerő-toborzás érdekében.

Gyakran jelennek meg egyéb juttatási formák, mint a cafeteria és a 13. havi fizetés, de alapvetően változatos eszközökkel csalogatják a dolgozókat az áruházláncok: sportolási lehetőség, továbbképzés, hűségjutalom és kedvezményprogramok is szerepelnek a listán.

Szokody Ágnes, a Randstad Magyarország marketing menedzsere szerint a tudatos munkáltatói márkaépítés fontos lépés a megfelelő minőségű és mennyiségű munkaerő bevonzása érdekében. Ennek kulcsa, hogy a vállalat megismerje a munkavállalói igényeket, illetve saját magáról is készítsen egy őszinte átvilágítást: mit mond magáról a cég, ezt betartja-e, és hogy az az ígéret mennyire vonzó a jelenlegi és jövőbeli munkavállalóknak.

A különböző célcsoportokat is érdemes megvizsgálni, mert míg egy fizikai dolgozónak vonzó juttatás lehet a céges busz biztosítása, addig egy irodai dolgozó esetében inkább a rugalmas munkavégzési formák, például a home office lehet a hívó szó

 - mondta a Pénzcentrumnak a szakértő.

A felmérés szerint a magyar dolgozók körében a legfontosabb szempont a bér és az egyéb juttatások - mindkét nemnél és minden életkorban. Szintén a legfontosabbak közé tartozik a biztos karrier, a munka és a magánélet közötti egyensúly, a kellemes munkakörnyezet és az előrelépési lehetőség.

Napjainkban a munkáltató márkát nem az alapvető marketingeszközök jelentik, hiszen alapkövetelmény, hogy legyen egy jól felépített karrier aloldal a honlapon, ahogy az is, hogy a vállalat kommunikáljon a célcsoportjával a közösségi médiában.

A valódi belépési korlátot, ami átütő eredményeket is hozhat, Szokody Ágnes szerint főképp a megfelelő szakértelem és a projektre dedikált büdzsé jelenti.

Loading...

Címkék:
karrier, fizetés, béremelés, keresetek, kika, randstad, juttatás, munkaerőhiány, villamosvezető, munkáltatói márkaépítés,