Döntött a parlament: 30%-os THM plafon jön

Pénzcentrum2011. november 8. 09:01

A felszámítható kamatok és a teljes hiteldíjmutató (thm) lehetséges maximumának korlátozásáról döntött az Országgyűlés hétfőn késő este, így azok mértéke a jövő évtől nem lehet 24 százalékponttal több a jegybanki alapkamatnál. Kivételt jelentenek a magasabb kockázatú és költségű áruhitelek, illetve a hitelkártyához kapcsolódó kölcsönök, amelyeknél ez a korlát magasabb.

A parlament gazdasági és informatikai bizottságának javaslatát 266 igen, 1 nem szavazattal és tartózkodás nélkül fogadta el a Ház.

Eszerint ha magánszemély ad kölcsönt másnak, a kamat nem lehetne több a - jelenleg 6 százalékos - jegybanki alapkamat 24 százalékponttal növelt mértékénél. A polgári törvénykönyv módosításával január 1-jétől az ennél nagyobb mértékű kamat semmis.

Rögzítették azt is, hogy pénzügyi intézmény nem nyújthat olyan kölcsönt, amelynek teljes hiteldíjmutatója 24 százalékponttal több, mint a jegybanki alapkamat. Hitelkártya-szerződéshez vagy fizetési számlához kapcsolódó, valamint - a gépjárműk kivételével - a tartós fogyasztási cikkek megvásárlásához és szolgáltatások igénybevételéhez nyújtott kölcsön thm-je legfeljebb 39 százalékponttal haladhatja meg az alapkamatot, vagyis a jelenlegi kamatszint mellett maximum 45 százalék lehet.

Orbán Viktor miniszterelnök még szeptemberben, az őszi parlamenti ülésszak első napján, az országvédelmi akcióterv ismertetésekor jelentette be: azt javasolják, hogy 30 százalékos thm felett ne lehessen hitelt nyújtani, valamint hogy kezdeményezik a kamatszámítás átláthatóbbá tételét, a devizahitelek referenciahozamhoz kötött kamatmegállapításának bevezetését.

A kamatszámításakor az adott naptári félévet megelőző utolsó nap érvényes jegybanki alapkamat lesz irányadó a félév teljes idejére.

Emellett a jelzáloghitel-szerződés megkötésekor a bankoknak a kamat változását vagy referencia-kamatlábhoz kell kötniük, vagy a kamat mértékét a kölcsönszerződésben meghatározott - 3, 5 vagy 10 éves - periódusok alatt rögzíteniük kell.

A referencia-kamatláb forinthitelnél a 3 vagy 5 éves állampapírok átlaghozama, illetve a 3 havi, a 6 havi vagy a 12 havi BUBOR (Budapesti Bankközi Forint Hitelkamatláb), euróhitelnél és euróalapú hitelnél a 3 havi, a 6 havi vagy a 12 havi Euribor (Európai irányadó bankközi kamatláb), svájcifrank-hitelnél és svájcifrank-alapú hitelnél a 3 havi, a 6 havi vagy a 12 havi CHF LIBOR.

Állami támogatású lakáscélú hitelek esetén a kamat meghatározásának szabályait a támogatásról szóló kormányrendeletek tartalmazzák.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Döntött a Ház arról is, hogy a pénzintézetek jelzáloghitel-szerződésnél a fogyasztó szerződésszerű teljesítése esetén nem számíthatnak fel a kamaton felül rendszeresen fizetendő kamatjellegű díjat vagy költséget, és nem kínálhatnak korlátozott időtartamra kedvezményes kamatot.
Az új - a jövő év első napjától érvényes - szabályok szerint a 2012. január 1-je előtt kötött, egy évnél hosszabb hátralévő futamidejű jelzálog-hitelszerződés esetében a pénzintézeteknek 2012. május 31-ig egy alkalommal lehetővé kell tenniük a szerződés módosítását, újrakötését vagy kiváltását, hogy a kontraktus megfeleljen a most elfogadott törvényben meghatározottaknak.

Ugyancsak a gazdasági bizottság javaslatát - 253 igen, ellenszavazat nélkül, 7 tartózkodással - elfogadva a Ház úgy határozott, hogy a devizahitelek kedvezményes végtörlesztésének lehetőségét kiterjesztik a lakóingatlanra vonatkozó pénzügyi lízingszerződéssel rendelkezőkre is.

Az előterjesztő a végtörlesztés kiterjesztését a lakáscélú pénzügyi lízingügyletekre azzal indokolta, hogy a lakáscélú devizahitelezés hátrányos következményeit elszenvedő, kiszolgáltatott csoportok mindegyike élhessen a végtörlesztés lehetőségével.

A módosítás értelmében az ügyfelek díjmentesen kaphatnak tájékoztatást a végtörlesztés várható összegéről, de ez nem minősül végtörlesztési igénybejelentésnek. Emellett pontosították a központi hitelinformációs rendszerhez kapcsolódó adatkezelési és tájékoztatási szabályokat, hosszabb időt biztosítva az adatok feltöltésére.

 

Címkék: