Csúszik a szegedi BYD-gyár indítása: a tervezettnél jóval kevesebb kocsit gyártanának a kínaiak Magyarországon

Pénzcentrum2025. július 22. 11:25

A kínai BYD módosította terveit: a Szegedre tervezett elektromosautó-gyár csak 2026-ban kezdi meg a sorozatgyártást, és az első években jóval alacsonyabb kapacitással működik majd – értesült a Reuters bennfentes forrásokból. Ezzel párhuzamosan a cég törökországi projektje a vártnál korábban startol, és gyorsabb felfutást produkálhat.

A BYD magyarországi, 4 milliárd eurós beruházása korábban a kontinens egyik legnagyobb kínai autóipari projektjének ígérkezett. Azonban most kiderült, hogy a szegedi üzem csak 2026-ban kapcsolhat rá a sorozatgyártásra, és az első két évben a gyártási volumen jelentősen elmarad a tervezett kapacitástól - írja a Reuters.

Bár a gyár már 2025 októberében megkezdi működését, az első évben csupán néhány tízezer jármű készül majd, szemben a korábban kommunikált évi 150 000 darabos induló célkitűzéssel. A gyár végső kapacitása 300 000 jármű évente, de ennek elérésére még éveket kell várni. A termelés felfutása 2027-től várható – de akkor sem a teljes tervezett szintre.

Miközben Magyarországon lassulnak az események, a BYD törökországi beruházása felgyorsult. Az 1 milliárd dollárból épülő manisai üzem – amely eredetileg csak 2026 végén indult volna – már 2025-ben gyártani fog, és az első évben is több autót állíthat elő, mint a szegedi telephely.

A források szerint a török gyár 2027-re bőven túlszárnyalja a 150 000 darabos éves kapacitást, 2028-ra pedig további jelentős növekedés várható.

A BYD célja az európai vámok elkerülése: jelenleg minden, az EU-ban értékesített BYD-jármű Kínából érkezik, és ezekre az alap 10%-os vám mellett dömpingellenes pótlóvámot is kivetnek – összesen 27%-os teherrel.

A magyar és török üzemek révén a BYD EU-n belüli gyártásra állhat át, amivel elkerülhetők ezek a költségek. Törökország esetében a vámunió miatt az ottani gyártásból származó járművek vámmentesen áramolhatnak be az európai piacokra – miközben a gyártási költségek is alacsonyabbak.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

A török beruházások iránt más kínai autógyártók is érdeklődnek: a Chery például 1 milliárd dollárt invesztál egy évi 200 000 jármű kapacitású helyi üzembe.

A BYD értékesítése Európában látványosan növekszik. Az S&P Global Mobility szerint a vállalat 2025-ben várhatóan 186 000 autót ad el a kontinensen, szemben az idei évre becsült 83 000-rel. A prognózisok szerint 2029-re ez a szám megközelíti a 400 000 darabot.

Cáfol a kormányzat

Címkék:
cég, kínai, gyár, milliárd, gyártás, kína, jármű, kínai autók, BYD,