Ez a valódi oka, miért karamboloznak többször a Teslák, mint a hagyományos autók

Pénzcentrum2024. január 25. 17:28

A LexisNexis Risk Solutions biztosítási adatai azt mutatják, hogy a sofőrök hajlamosak több balesetet okozni, amikor benzinüzemű autókról elektromos autókra váltanak, és a növekedés szembetűnőbb az elektromos járművek esetében - írja a CNN.  Az incidensek számának növekedése a legnagyobb az elektromos jármű birtoklásának első évében, de ezt követően csökken. Az adatokból az is kiderült, hogy a Teslák teszik ki a balesetet szenvedő elektromos járművek többségét, de hasonló tendenciákat figyeltek meg Kínában, ahol több elektromos jármű van, amely nem Tesla.

A Hertz a közelmúltban úgy döntött, hogy 20 000 elektromos járművet elad a flottájából, és helyette a benzinüzemű autókat választja. Ezt a döntést azután hozták meg, hogy a jelentések szerint a sofőrök több balesetet szenvedtek az elektromos járművekkel. Stephen Scherr, a Hertz vezérigazgatója rámutatott, hogy nemcsak a balesetek gyakoribbak az e-autóknál, hanem a javítási költségek is lényegesen magasabbak.

Ez a tendencia nem csak a bérautó-vezetőkre jellemző. A LexisNexis Risk Solutions által elemzett biztosítási adatok szélesebb körű problémát tárnak fel a szektorban. Kutatásuk szerint észrevehetően megnő a balesetek száma, amikor a benzinüzemű járművekről elektromos járművekre térnek át a sofőrök. Az adatok szerint a biztosítási káresemények gyakorisága 14,3%-kal, a káresemények súlyossága pedig 14,5%-kal nő az új e-autó tulajdonosok esetében a benzinüzemű autókhoz ragaszkodókhoz képest.

A megnövekedett kockázat az elektromos járművek beszerzését követő első évben a legsúlyosabb, de idővel csökken, ahogy a járművezetők hozzászoknak új járműveikhez. Ezzel szemben a benzinüzemű kocsik közötti váltás nem tűnik ugyanilyen mértékű kockázatnak.

A Tesla járműveire különösen jellemző a feltárt összefüggés, melyek a Hertz elektromos flottájának 80%-át teszik ki, és az Egyesült Államokban a magántulajdonban lévő elektromos járművek többségét képviselik. Ezért felmerül a kérdés, hogy a Tesláknak vannak-e olyan sajátos aspektusai, amelyek hozzájárulnak a megnövekedett baleseti arányokhoz. Ugyanakkor hasonló tendenciák figyelhetők meg Kínában, ahol a Tesla piaci részesedése kevésbé domináns az elektromos járművek között.

A LexisNexis kutatói olyan tényezőket vettek figyelembe, mint például a járművezető életkora, a háztartás jövedelme és a biztosítási fedezet szintje. Olyan háztartások biztosítási igényeit vizsgálták, amelyek gázüzemű járművet cseréltek le elektromos meghajtású járműre. Megállapították, hogy a baleseti arányok még magasabbak azokban a háztartásokban, amelyeknek mind benzines, mind elektromos modelljük is van, ami arra utal, hogy a különböző járműtípusok rendszeres váltogatása növeli a kockázatokat.

Xiaohui Lu, a LexisNexis Risk Solutions EV-kutatási vezetője szerint a megszokottól való eltérések jelentős szerepet játszanak ezekben az incidensekben. Ezt a nézőpontot azonban nem osztják mindenhol; a Highway Loss Data Institute (HLDI) nem állapított meg megnövekedett baleseti arányt a Teslák vagy más elektromos járművek esetében a teljes biztosítási káresemény-adatok alapján - bár elismerik a Teslákhoz kapcsolódó magasabb káreseményköltségeket.

JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

A Teslához hasonló elektromos járművek vezetése sok hasonlóságot mutat a hagyományos belső égésű motorral hajtott járművekkel, de azért vannak különbségek. Például a Tesla járművekben nincs "Start" gomb, hanem automatikusan bekapcsolnak, amikor a vezető beszáll, és kikapcsolnak, amikor kiszáll - ez a funkció a motorzaj és a vibráció hiánya miatt potenciálisan zavaró lehet.

Lu hangsúlyozza, hogy a Teslák nagy gyorsulási képességei további kockázatokat jelentenek. Még az olyan, nem nagy teljesítményű modellek is, mint a Tesla Model 3 Long Range, alig több mint négy másodperc alatt gyorsulnak nulláról 100 km/órára - ez a sebesség a nagy teljesítményű sportkocsikhoz hasonló, amelyek hagyományosan magasabb baleseti arányokkal és súlyossággal járnak.

Az elektromos járműveket továbbá nehezebbé teszik a nagy tömegű akkumulátorok a benzineseknél, ami ütközéskor nagyobb károkat eredményez és következésképpen magasabb biztosítási kifizetésekkel jár. Az kis sebességű vezetés is kihívást jelenthet, mivel a benzinüzemű járművekkel ellentétben, az elektromos autók azonnal reagálnak a pedálnyomásra. Ez balesetekhez vezethet, különösen szűk helyeken, például parkolóházakban.

Az elektromos járműveknél elterjedt egypedálos vezetési rendszerek további kihívást jelentenek vezetés során azoknak, akik máshoz szoktak. Szükség lehet a fékezési technika újratanulására, ami vészfékezéskor zavarodottságot okozhat. Az is problémát jelenthet továbbá, hogy sok járművezető túlbecsülheti az új elektromos járművekkel kapcsolatos jártasságát, mielőtt eléri a hároméves tapasztalatot, pedig a kutatási eredmnyek azt igazolják, hogy a túlzott magabiztosság veszélyes lehet.

Címkék:
autó, elektromos autó, tesla, karambol, elektromos, autóbaleset, autópiac, autó-motor, elektromos jármű, elektromos autó hírek, elektromobilitás, robbanómotor, autóbalesetek,