A divatipar üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésére irányuló törekvései bár jelentősek nehezen mérhetőek.
Talán sokak számára meglepő, de a Tesco - a világ egyik legnagyobb üzletláncaként - számos újdonságot vezetett be a globális kiskereskedelemben. Az újítások a legendás alapítótól, Jack Cohentől indultak, aki 95 éve indította el egyszemélyes élelmiszeripari vállalkozását.
Izgalmas részletekre derített fényt a Tesco múltjából a BBC dokumentum-riportja, amelyet a napokban mutattak be a brit közszolgálati csatornán. A jövőre 95 éves áruházlánc legendás alapítója, Jack Cohen 1919-ben indította el élelmiszeripari vállalkozását abból a pénzből, amit leszerelése után - az első világháborúban a Királyi Légierő kötelékében harcolt - kapott.
A lengyel emigráns családból származó 21 éves Cohen kezdetben egy talicskával kezdte el az árusítást, konkrétan két termékkel, cukorsziruppal és halkrémmel. 1924-re felfejlesztette üzletét, és már saját teamárkáját is elindította. A teát egy bizonyos T.E. Stockwell szállította a fiatal Cohennek, nevük összeolvadásából jött létre a Tesco márkanév. 1929-ben pedig megnyitotta első boltját is.
Jack, a kemény
Cohen egy viszonylag egyszerű üzleti modellre alapozta áruházlánca sikerét: "Halmozz fel sokat, add el olcsón" - mondogatta, így kapta a "Slasher", azaz a "Kemény" Jack nevet.
"Cohen egy olyan korszakban építette fel üzletét, amikor a mértékletességen és az egyszerűségen volt a hangsúly az átlagcsaládoknál. Ő azonban megértette a piac működését, azt, hogy hogy kell tömegeket kiszolgálni, ezzel pedig meghatározó pozíciókat szerzett" - mondta el a BBC-nek Phil Lyon egyetemi tanár, gazdaságtörténész. Cohen fontosnak tartotta azt is, hogy egy kézben maradjanak a boltok, 1955 és 1960 között több mint 500 új üzletet nyitott.
Cohen közeli kollégái beszámoltak arról is, hogy a legjobb dolgozók arany nyakkendőtűt kaptak ajándékba az alapító-vezérigazgatótól, amin az YCDBSOYA rövidítés szerepelt. Ez Cohen egyik kedvenc mondásának rövidítése: "You Can't Do Business Sitting on Your Ass", azaz "Nem tudsz úgy üzletet csinálni, ha csak ülsz a fenekeden."
A klubkártya előtti klubkártya
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A kiskereskedelem globális történelmének más meghatározó lépései is Cohen nevéhez fűződnek, például a hatvanas években újdonságnak számító pontgyűjtő akciók elindítása. A vásárlók zöld bélyegeket, úgynevezett "Green shield stamp"-et kaptak vásárlásaik után, amelyeket összegyűjtve és beváltva háztartási eszközöket, robotgépeket, teafőzőket, sőt, akár színes televíziót is kaphattak.
Néhány évtizeddel később a Tesco ismét bevezetett egy hasonló rendszert, a klubkártyát. A vásárlás után járó pontokkal szintén a vásárlói hűséget erősítik, igaz, a kártyás megoldás révén jóval több információval rendelkeznek a vevők szokásairól. Izgalmas adat, hogy világszerte 27 milliónál is több embernek van Tesco klubkártyája.
Egyértelműen az alapító szellemisége vezette a céget arra, hogy 1993-ben - 14 évvel Cohen halála után - Nagy-Britanniában bevezesse a Tesco Gazdaságos márkát, amely gyorsan a vásárlók kedvence lett, és üzletileg is hatalmas sikereket ért el. Az egyik első saját márkás termékcsalád gyorsan bővült és folyamatosan átalakult, mára pedig nem csak a világot hódította meg, hanem a konkurensek sem tudnak létezni hasonló termékek nélkül.
Az áruházlánc növekedése vezetett ahhoz is, hogy egyre jobb pozícióból tudtak tárgyalni a beszállítókkal, több és több árengedményt kicsikarva tőlük. David Gray iparági elemző a BBC-nek elmondta, hogy "az üzletlánc puszta mérete hatalmas piaci erőt jelentett, a Tesco pedig mindig agresszíven kihasználta helyzetét, hogy a legjobb üzletet köthesse."
A szakértő szerint a Tesco mindig élen járt abban, hogy gyorsan alkalmazkodjon a változó fogyasztói szokásokhoz, és folyamatosan újítson ezek hatására. A láncnak úttörő szerepe volt a fogyasztói magatartás, szokások vizsgálatában, és olyan, az üzletláncoktól elvileg távol álló szolgáltatások bevezetésében, mint a bank, a biztosítás, az utazás, vagy épp a mobilszolgáltatás.
Méltó ellenfele lehet a mogyoró-nachos-ropi sörkorcsolya triónak a kézműves sörfőzdék gyártási melléktermékéből készülő újfajta ropogtatnivaló.
A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
-
Sorozat készült az unió történetének legnagyobb csalásáról, amiről alig hallott valaki
A több milliárd eurós szén-dioxid-kvóta botrányt bemutató széria a Direct One-on debütál.
-
Vágás határok nélkül: áttörés a nagyméretű fémszerkezetek precíz vágásában (x)
A Vass Acélcsarnok Kft. legújabb csőlézer vágógépe végre megoldást kínál a nagy átmérőjű csövek, zártszelvények és profilok vágására, vállalatok számára.
- A kosárlabda viszi ma a prímet – sport a tévében
- Nyilvánosak a futballistafizetések: két magyar is ott a listán
- A CDU/CSU magasan vezeti a német pártok népszerűségi listáját, Merz is előretört
- Itt a repülő drónautó, vagy valami olyasmi
- Súlyos dolgot derített ki egy kutatás a koronavírusról
- Óriási kockázatot jelentenek az SUV-k – itt vannak a részletek