23 °C Budapest

Legősibb szolgáltatásukat kezdték el bedarálni a magyar bankok

2018. február 9. 05:45

A legegyszerűbb és egyben leghétköznapibb banki műveleteket többnyire már otthonról, online is képesek vagyunk végrehajtani. Ezzel nem csak időt, de pénzt is spórolunk, hiszen jellemzően kisebb költséggel dolgoznak a bankok, amennyiben nem az ügyintézőjükkel csináltatjuk meg azt, amit mi is képesek vagyunk magunknak elvégezni. Természetesen továbbra is vannak olyan műveletek, melyekhez kénytelenek vagyunk bemenni a fiókba, ez azonban sokszor időigényes folyamat. Tipikusan ilyenek a pénztári műveletek, melyeket értelemszerűen nem lehet interneten keresztül elvégezni. A Pénzcentrum ezúttal annak járt utána, hogy milyen módon szeretnék ezt a területet is modernizálni, automatikusabbá tenni a bankok.

Legutóbb tavaly ősszel foglalkoztunk részletesebben a bankfiókban eltöltött várakozási idő hosszával. A bankok akkori közlései alapján a bankfiókokban eltöltött átlagos várakozási idő mindössze 5-6 perc volt, ami igazán nem tűnik soknak. Ugyanakkor a cikkben található szavazásra érkezett válaszokból kiderült, hogy a válaszolók 40 százalékának 30 percnél, 36 százalékának pedig 1 óránál is kellett már többet várakoznia, mielőtt végre sorra került a fiókban.

Különösen bosszantó lehet, ha egy egyszerű pénztári tranzakcióra kell sokat várnunk, hiszen sokaknak ilyenkor az az élményük, hogy még jól meg is várakoztatják őket, mielőtt pénzt adnának ki a kezükből. Ráadásul több banknál/bankfióknál is lehet tapasztalni, hogy a pénztár nyitva tartása rövidebb, mint a fióké.

Mi a megoldás?

Persze logikusnak tűnhet, hogy egyszerűen csak több pénztárat kell fenntartani a fiókokban, de az általunk megkérdezett bankok válaszaiból kiderült, hogy több pénzintézet is egészen más utat választott a probléma orvoslására.

Ezen bankok többsége készpénzbefizetésre alkalmas ATM-ekkel igyekszik tehermentesíteni a pénztárait, illetve amennyire lehetséges, teljesen meg is szüntetik a pénztárakat. Tehát a folyamat nem abba az irányba tart, hogy több pénztár lesz, hanem épp ellenkezőleg: elképzelhető, hogy idővel egyre kevesebb fiókban fogunk találkozni a hagyományos kasszákkal.

Azonban úgy tűnik, hogy ez a folyamat még a kezdeti szakaszában tart, ugyanis az egyes bankok egészen különböző mértékű utat tettek meg ebben az irányban. Például a K&H Banknak most februártól 22 olyan fiókja lesz, ahol már teljesen automatizáltan fog zajlani a készpénzforgalom.

A bankfiókok készpénzforgalmát és kihasználtságát folyamatosan vizsgáljuk, és ezen vizsgálatok eredményei alapján döntjük el, hogy tervezünk-e a jövőben további egységeket pénztármentesíteni vagy sem"

 - tudtuk meg a K&H-tól.

Ezzel jelenleg a K&H-nak van a legtöbb ilyen fiókja, legalábbis a megkérdezett pénzintézetek közül. Az UniCredit Banknak például 1 ilyen fiókja van jelenleg (bár tervezik újabbak nyitását), az OTP-nél pedig egy sem, de tervezik, hogy lesz ilyenjük.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

Befizetős ATM-ek

Természetesen nem feltétlenül szorítják ki azonnal az új ATM-ek a hagyományos pénztárakat: számos fiók van, ahol egyszerre mindkét befizetési lehetőség megvan az ügyfelek részére. A számok is egyértelműen ezt tükrözik: a 22 pénztármentes fiók mellett a K&H 452 ATM-jéből januárban 187 automata volt alkalmas készpénzbefizetésre is. Tőlük azt is megtudtuk, hogy terveik szerint március végére már mind a 206 fiókban lesz befizetésre alkalmas automata, amelyek többsége a fentieknek megfelelően párhuzamosan fog üzemelni a pénztárakkal.

Az OTP közel 2 000 darab ATM-jéből 190, az UniCredit Bank 185 automatájából 81 alkalmas befizetésre. Ugyanakkor sem a Budapest Bank, sem a Raiffeisen nem rendelkeznek ilyen automatákkal. Az OTP válaszából azonban kiderül, hogy mi lehet ezen automaták elterjedésének a korlátja: mivel ezeket az ATM-eket csak a banki ügyfelek használhatják, így egyelőre csak a bankfiókokban zajlik a bevezetésük.

Nem lenne egyszerűbb több pénztárral?

Nyilván jelentős összegeket emészt fel ezeknek az új automatáknak a bevezetése, azonban nem véletlen, hogy több bank is ebben az irányban indult el. A bankok ugyanis arra törekszenek, hogy minél jobban tehermentesíthessék a banki ügyintézőket, hogy azok az egyéb feladataikra összpontosíthassanak.

A banki bevételek legnagyobb része ugyanis a hitelek kihelyezéséből, illetve a befektetési, egyéb termékeik értékesítéséből származik. Többek között ennek is köszönhető, hogy az egyszerű, hétköznapi banki műveleteket igyekeznek kiszervezni a fiókokból. Ez persze többnyire találkozik az ügyfelek igényeivel is, akik nem szeretnek minden apróságért befáradni a fiókba.

Eltűnnek a fiókok is
A digitalizáció következtében sokszor nem csak az egyes szolgáltatások, hanem maguk a fiókok is eltűnnek. A Portfolio egy tavalyi cikke szerint 2017 januárjában 25 százalék kevesebb fiókkal és 11 százalékkal kevesebb alkalmazottak működött a 10 legnagyobb hazai bank a 2008 végi állapotokhoz képest. 2008-ban a 10 legnagyobb bankban összesen még 30 560-an dolgoztak, míg a cikk megírásakor már csak 27 946-an. Fiókból 1 530 volt még 2008-ban, bő egy éve már csak 1 152.

Ez magyarázza a készpénzforgalom minél kisebbre csökkentését is: természetesen a banknak érdeke, hogy pénz érkezzen a nála vezetett számlákra, ugyanakkor a készpénz feldolgozása, tárolása, adminisztrációja jelentős költségeket emészt fel. A bankok jellemzően nem maguk őrzik, illetve szállítják a készpénzt, hanem külsős, erre szakosodott cégeket bíznak meg ezzel, ami értelemszerűen plusz költségekkel jár a pénzintézetek számára. Hogy pontosan mennyivel azt nem tudtuk meg, az erre irányuló kérdéseinkre nem kaptunk választ.

NEKED AJÁNLJUK
PC BLOGGER & PODCASTER
Buxelliott  |  2024. május 4. 09:56
Az OTP elemzésben látható bullish kép a magyar tőzsdeindex képében is megmutatkozik, nyilvánvalóan n...
MEDIA1  |  2024. május 3. 17:26
Az EP május 3-án, a sajtószabadság világnapján hivatalosan közzétette a Daphne Caruana Galizia újság...
Bankmonitor  |  2024. május 3. 14:26
Hornung Ágnes családokért felelős államtitkár elmondása szerint a 2019-ben Babaváró hitelt igényelt...
Kiszámoló  |  2024. május 3. 14:07
Írtam nemrég a sávos adózásról. Az egyik visszatérő motívum volt a hozzászólásokban, hogy miért adóz...
Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. május 4. szombat
Mónika, Flórián
18. hét
Május 4.
A tűzoltók napja
Május 4.
Star Wars Nap
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem