Sajtburgerben mérve nem élnek rosszabbul a magyarok: így változtak a Meki árai 2024-re

Pénzcentrum2024. február 1. 13:02

Nagy drágulás érte el a vendéglátóhelyeket az elmúlt két év során: 2022-ben 19,8 százalékkal, 2023-ban 24,5 százalékkal drágult meg átlagosan a vendéglátás. A Pénzcentrum, ahogy az elmúlt években is, 2024-ben is megvizsgálta, hogyan változtak olyan népszerű termékek árai a legnagyobb hazai gyorsétteremhálózat kínálatában, mint a sajtburger, a hamburger, a Big Mac vagy nagy burgonya. Kiderült, hogy az utóbbi egy évben a mekis drágulás alulmaradt az általános infláción, csökkent a kiszállított és helyben fogyasztott termékek árkülönbsége és sajtburgerben mérve a magyarok átlagfizetése tartja az értékét.

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint 2023. decemberre a hamburgerek átlagára az országban egy év alatt 21 százalékkal, két év alatt pedig 76 százalékkal nőtt. Az általános hamburgerdráguláshoz képest a McDonald's lapunk által vizsgált alapburgerei (Big Mac, sajtburger és hamburger) az átlag alatti mértékben drágultak - egy év alatt 17-22, két év alatt 47-49 százalékkal. Azt fontos azonban kiemelni, hogy a KSH átlagárszámítása mindenféle helyben fogyasztott hamburgert alapul vesz, így az összehasonlításnak vannak korlátai. 

A KSH szerint 2023 decemberében 1600 forint volt átlagosan egy hamburger ára Magyarországon, eközben egy helyben fogyasztott Big Mac 1400 forint, egy sajtburger 630, egy hamburger 590 forint. A nagy burgonya 960 forint lett. 2022-ben az egyik budapesti étteremben még 940 forintért vehettünk Big Macet, 430 forintért sajtburgert, 400 forintért hamburgert, és 720 forint volt egy nagy burgonya. A 2023. februári árak viszont nagy emelkedést mutattak: ugyanabban a budapesti étteremben már 1150 forint volt egy Bic Mac, 540 forint a sajtburger, 500 forint lett egy hamburger és 870 forint egy nagy burgonya. 2024 januárjára a helyben fogyasztott Big Mac már 1400 forint, a sajtburger 630, a hamburger 590 forint.

A burgerdrágulás ez alapján 47-49 százalékos volt két év alatt, egy év alatt pedig 17-22 százalékos drágulás mutatkozott. A burgonyadrágulás 33% volt kettő és 10% egy év alatt. 

Menüben természetesen akár olcsóbbra is kijöhet 1-1 vizsgált termék, az évekre visszamenő összehasonlíthatóság érdekében azonban a különálló termékek árát vizsgáltuk. Az elemzésben a különféle kedvezményes ajánlatok árait sem tudtuk figyelembe venni, a vendégek által tapasztalható drágulás mértékét ezek azonban befolyásolhatják. A hazai McDonald’s éttermeket üzemeltető Progress Étteremhálózat Kft. ennek kapcsán azt közölte:

Az egész év során számos ajánlatunk van, amelynek köszönhetően szintén egy kedvezményesebb árponton juthatnak a vásárlók a termékekhez. Ilyen pl. a Bejövős ajánlat, egy több termékből álló menü, amely ára 2023 január óta változatlan. 

(A Portfolio nemrég megvizsgálta a Big Mac menü átlagárait, és elemzésükben arra jutottak, hogy az élelmiszerárak felrobbanását 2022 októberéig gyakorlatilag nem követte le a McDonald’s-ban a közepes Big Mac menü ára, de novembertől kezdődően szépen belehúztak az áremeléssel, és 2023 augusztusra a 2022 eleje óta megfigyelt árváltozás be is érte az általános élelmiszer-drágulás mértékét. Míg 2022-ben az élelmiszer-infláció 23,3%-os volt, addig a Big Mac menü ára csak 6,15%-kal emelkedett. 2023-ban viszont a Big Mac menü ára nőtt 20,3%-kal, az élelmiszerek átlagosan viszont már csak 2,3%-kal drágultak.)

Csökkent az árkülönbség

Megvizsgáltuk továbbá azt is, hogy kiszállítás esetén hogyan alakultak az árak. 2022-ben egy hamburger ára átlagosan 440, egy sajtburgeré 470, egy nagy sültkrumplié 790 és egy Big Mac ára 1020 forint volt. 2023-ban pedig 1340 forint volt a Big Mac, 650 a sajtburger, 600 a hamburger és a nagy sültkrumpli 1030 forint. 2024-re a Big Mac 1620 forintra, a sajtburger 750 forintra, a hamburger 700 forintra, a nagy burgonya 1130 forintra drágult. 

Loading...

A Pénzcentrum 2024-es gyűjtéséből kiderül az is, hogy továbbra is jelentős az árkülönbség az ételrendelés díjszabása és az étterembe fogyasztott ételek között a négy vizsgált terméke alapján, a differencia azonban 2023. januárhoz képest arányaiban némi csökkenést mutat. (A szállítással díjakat nem vettük figyelembe.) A nagy burgonya átlagosan 10 százalékkal, az alapburgerek 15-22 százalékkal kerülnek többe idén, mint egy éve. Két év alatt pedig a kiszállított burgerek közel 60 százalékkal drágultak, az éttermi fogyasztás esetén pedig 47-49 százalékkal kerülnek többe.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Sajtburgerben mérve tartják az értéküket a magyar fizetések

Ahogy a korábbi években, 2024-ben is elosztottuk az összegyűjtött árakat az átlagkeresetekkel. 2022-ben a teljes munkaidőben alkalmazásban állók havi bruttó átlagkeresetének január havi átlagával számoltunk, 2023-ban a februárival, és a 2024-es árakat az utolsó ismert havi átlagkeresettel osztottuk el, a 2023. novemberivel. Nemrég publikálta a KSH, hogy kimutatásaik szerint

az átlagos bruttó bér 621 150 forint volt novemberben. 

Ez jelentős emelkedés az október havi átlagkeresethez képest, mely 564 406 forint volt. A kérdés csak az, hogy a bérek átlagos növekedése tudta-e kompenzálni a Meki árszintjének növekedését. A számításaink szerint amíg sültkrumpliban, sajtburgerben mérve többet érnek a magyar fizetések, mint egy éve, addig Big Macből, vagy helyben elfogyasztott hamburgerből kevesebbre telik 2024-ben. Ez az eltérés azonban minimális, így inkább azt mondhatjuk, hogy a bérek megőrizték értéküket, ha a népszerű mekis termékekről van szó. 2022-höz képest látható csökkenés inkább - a nagy burgonyát kivéve.

Volt egyszer egy sajtburesz

A Magyarországon jelenleg is működő gyorséttermek közül elsőként a McDonald's jött be az országba - még a rendszerváltás előtt - 1988-ban. A nyitáskor még csak tizenötféle termékből lehetett választani. Az akkori legdrágább étel a 43 forintos Big Mac volt, és egy sajtburger is mindössze 26 forintba került. A hamburger, a nagy krumpli és a tejturmix is 25-25 forint volt. A legolcsóbb a kínálatban a presszókávé, a tea és a forró kakaó - ma forró csoki - volt, ezek 12 forintba kerültek. Nem szabad viszont elfelejteni, hogy akkor a havi átlagkereset is mindössze bruttó 8 968 forint volt. Vagyis ebből az összegből 208 Big Macre futotta volna, 344 sajtburgerre, és 358 hamburgerre vagy nagy sültkrumplira. (Az összehasonlíthatóság érdekében végig a bruttó keresetet vettük alapul a cikk számításaihoz.)

Az első McDonald's megnyitása után 20 évvel, vagyis 2008-ban egy Big Mac 650 forintba, a nagy sültkrumpli 430 forintba került - írta korábban az Index. A világjárvány első évében, 2020-ban, az első járványhullám lefutása és a nyári élelmiszerár emelkedés megállása után a Pénzcentrum kiszámolta, mennyivel több mekis sültkrumpli, burger jönne ki egy átlagfizetésből, mint anno. Akkor azt mutatták a számok: jobban élünk, mint 30 éve bármikor. Azóta viszont nagyot fordult a világ, még mindig kevesebb burger és burgonya jön ki egy átlagfizetésből, mint 2020-ban.

Címkék:
vásárlás, étterem, házhozszállítás, vendéglátás, ksh, drágulás, burgonya, étel, meki, hamburger, sajtburger, mcdonalds, ételkiszállítás,