Így vágnak át a szupermarketek: terjed a burkolt áremelés az élelmiszereknél

Agrárszektor.hu2023. október 19. 21:30

A megnövekedett inflációs környezetben egyre több élelmiszerszolgáltató folyamodik egy régi, jól bevélt módszerhez: kismértékben csökkentik a termékek mennyiségét, illetve méretét, amely változatlan ár mellett burkolt áremelésként értékelhető. Ez, az úgynevezett „shrinkflation” jelenség pedig még egy nagy kereskedelmi láncot is látványosan felbosszantott. Öröm az ürömben viszont, hogy Magyarországon olyan mértékű volt az élelmiszerdrágulás az elmúlt időszakban, hogy az ilyen trükkök már nem működnek.

A francia Carrefour szupermarket egy figyelemfelhívó lépéssel rukkolt elő a közelmúltban: matricákat helyezett ki a polcaira, melyek a csökkenő csomagolásméretű áruk okozta inflációra hívják fel a vásárlók figyelmét. A csomagolások tartalma Franciaországban is egyre kisebb, ugyanakkor az árak nem csökkennek – számolt be az Agrárszektor.

Ezt a címkét pedig számos termék megkapta a jégkrémektől kezdve egészen az üdítökön át az édességekig. Ezzel pedig a cég nemcsak a vásárlók figyelmét akarják felhívni a termékcsomagok méretének csökkenésére, hanem azt is el szeretné érni, hogy a termékgyártók alacsonyan tartsák az áraikat.

Nyilvánvaló, hogy ezen termékek címkézésével azt kívánjuk elérni, hogy a gyártók újragondolják árképzési stratégiájukat

- mondta Stefen Bompais, a Carrefour ügyfélkommunikációs igazgatója.

A magyarul „zsugorodási infláció”, azaz „shrinkflation” néven ismert jelenség régóta elterjedt az élelmiszeriparban. Az áruk általános árszínvonalának emelkedését jelenti, amelyet a termék súlyának vagy méretének csökkentése okoz. Ilyenkor a csomagolt termék egy darabjának ára gyakran változatlan marad.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

A jelenség sajátossága, hogy nem mindig tükröződik hagyományos inflációs mutatókban, például a fogyasztói árindexben vagy a kiskereskedelmi árindexben. Ez azt jelenti, hogy a kiskereskedelmi árukat és szolgáltatásokat tartalmazó kosár ára nem feltétlenül emelkedik, viszont az árszínvonal, és így az infláció számos mutatója szorosan összefügg a termékek térfogatával vagy súlyával. Ennek eredményeként a zsugorodási infláció hatással van a statisztikai inflációs adatokra is.

Ez minden esetben a gyártó, tehát az élelmiszeripar döntése, nem a kiskereskedő változtat kiszerelést, még ha rendeléskor ezt figyelembe is veszik

– hangsúlyozta Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára, aki mindnekit emlékeztetett, hogy Magyarországon a fogyasztói ár feltüntetésének van egy nagyon fontos szabálya, ez pedig az, hogy nem csak a termék árát kell feltüntetni, hanem jelezni kell ezt egy kilogrammra vagy literre vetítve.

Címkék:
vásárlás, élelmiszer, infláció, élelmiszerlánc, termék, vásárlók, termékek, carrefour,