Hiszünk benne, de költeni nem akarunk rá: felemás a magyarok zöldszemlélete

Pénzcentrum2020. december 11. 13:04

Szeretnénk védeni a környezetet, de lehetőleg ne kelljen érte sokat tenni, pláne ne járjon plusz kiadásokkal - felemás eredménnyel zárult, hogy a magyarok ökotudatosságát mérte fel egy ásványvízgyártó. Zöldbe csomagolva pedig mindent jobban el lehet adni.

"Alapvetően nyitottak vagyunk a zöld kezdeményezésekre, amennyiben ezek könnyen elérhető és lehetőleg olcsó megoldások" - fogalmazza meg ellentmondásos végkövetkeztetését a Mizse ásványvíz gyártójának felkérésére készített kutatás a magyarok ökotudatosságáról. 

E szerint bár elvben sokaknak fontos a fenntarthatóság, ez nagyon sokaknál csak addig terjed, ameddig ez nem jár plusz energia- vagy pénzbefektetéssel, rengetegen pedig kifejezetten az ár-érték arány miatt választanak egyébként zöldnek tekinthető megoldásokat. Pozitívumnak mondható ugyanakkor, hogy az ilyen lépések a felmérés szerint már beépültek a mindennapi rutinunkba.

Textilzsáktól a magyar almáig

Első helyen áll a hulladékok szelektálása, ugyanis a válaszadók saját bevallása szerint több mint kétharmaduk (77%) szétválogatva gyűjti hulladékát. Emellett, ha valami elromlik, akkor a magyarok kétharmada szívesebben gondolkodik javításban, mintsem rögtön egy új vásárlásában. Ez persze nemcsak környezet, de pénztárcabarát megoldás is egyben. 

Dobogós helyen áll még a hazai termékek előnyben részesítése is arra hivatkozva, hogy ezzel kisebb lesz a szállítás okozta környezetszennyezés mértéke (69%). Ezenkívül a lakosság nagy része (61%) igyekszik minimalizálni a műanyag zacskók használatát és inkább a többször használatos textiltáskákat választják

Költeni azért ne kelljen rá

A kutatásból kiderült, hogy minden harmadik ember (32%) előnyben részesíti a környezetre kevésbé káros "zöld" termékek vásárlását, bár nagy százalékuknál (49%) ez még mindig inkább csak alkalomadtán fordul elő. Sőt, a válaszadók 14%-a nyilatkozott úgy, hogy számukra az ár az elsődleges szempont. 

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

Kifejezetten a fenntarthatóság miatt kevesen hajlandóak használt termékeket vásárolni, legyen az bútor, ruházat vagy háztartási eszköz (21%), illetve ugyanilyen arányban érdeklődnek a csomagolásmentes boltok iránt is. Ennek ellenére bizakodásra ad okot az, hogy a magyarok majd fele (48%) az újrahasznosítható, illetve újrahasznosított anyagú csomagolásokban lévő termékeket választja szívesebben.

Jelentsen ez akármit is

A fenntarthatóság előtérbe kerülésével olyan szavak épültek be a köztudatba, illetve szinte mindennapi szóhasználatunkba, melyek pontos jelentésével nem feltétlenül vagyunk tisztában. Így például minden harmadik magyar találkozott már az ökológiai lábnyom fogalmával, mégsem ismerik pontos jelentését (37%), illetve majdnem felük (46%) van ugyanígy a karbonsemlegességgel. 

Ettől függetlenül a gyártók bátran használják az ilyen és ehhez hasonló megnevezéseket, bélyegeket termékeiken, hiszen pozitív gondolatokat csatolnak hozzájuk a vásárlók. Magyarul nem értjük, hogy melyik mit jelent, de azért zöldbe csomagolva mindent jobban el lehet adni.

Címkék:
lakásfelújítás, zöld, környezetvédelem, szennyezés, ökológiai lábnyom, textil, fenntartható, zöld energia, korszerusites, ökológia,