Vajon mit tud egy univerzális webáruház?

Pénzcentrum2012. január 22. 20:34

A karácsonyi vásárlási szezon meglehetősen jó eredményeket hozott a Bookline-nál, a társaság pedig a jövőbeli növekedés biztosítása érdekében fontos átalakulásokat jelentett be. A társaság január 15-től új, univerzális webáruházat hoz létre Shopline néven, melynek következtében a BÉT-en forgó cég elnevezése is megváltozik (Shopline webáruház Nyrt.-re). Az említett változásokról, valamint azok jövőbeli működésre gyakorolt várható hatásáról Starcz Ákost, a részvénytársaság igazgatóságának elnökét kérdeztük.

Portfolio.hu: Mi az elsődleges célja annak, hogy a társaság egy univerzális webáruház létrehozása mellett döntött?

Starcz Ákos: Az univerzális webáruház ernyőmárkaként terül a könyves profil fölé, virtuális polcokat biztosítva majd több saját almárkának, illetve a bolt-a-boltban rendszer keretein belül számos hazai és nemzetközi márkának is. A Bookline ezentúl kizárólag a kulturális termékek áruháza lesz, míg a Shopline-on minden olyan termék megtalálható lesz, amely az internetes kereskedelemmel logisztikailag megoldható, így például technikai eszközök, bébiételek, drogériában kapható cikkek, játékok, könyv, lakberendezési cikkek, pálinkák, két héten belül pedig elindul a kisállattartókat kiszolgáló profil is. Az idei év legjelentősebb kihívása számunka az lesz, hogy a Shopline a Bookline-tól megörökölt nem-könyves termékkínálatát úgy bővítsük, hogy az minden vásárlói igényt kielégítsen, és a Shopline ez év végére valódi alternatívája legyen a városi bevásárlóközpontoknak. A Shopline létrejöttének oka az is, hogy a Bookline közössége nehezen fogadta el, hogy a "presztízsértékű kulturális termékek" között egyszer csak felbukkantak a pelenkák.

P.: Példaképnek tekinti a társaság a nemzetközi színtéren meghatározó szereplőnek számító online kereskedelmi áruházat, az Amazon.com-ot? Mennyiben inspirálta ez az átalakításokat?

S.Á.: Az Amazon esetében az alapítók kizárólag könyvkereskedelemben gondolkodtak, a Bookline-t jelenleg 95 százalákban tulajdonló Central European Media & Publishing (CEMP) azonban stratégiai befektetőnek tekinthető. Szerintem az alapítók még nem tudták, hogy pontosan milyen modellt kövessenek, de ismerték az Amazon.com modelljét. Tudták, hogy az antikváriumból kinőtt a könyvüzlet és a felhízlalt felhasználói tábornak már érdemes más termékeket is értékesíteni.

P.: Mi lesz a Bookline márka sorsa?

S.Á.: A Bookline márka nem szűnik meg, a tervek szerint a Bookline.hu kizárólag könyveknek és a könyvekhez szorosan kapcsolódó kulturális termékeknek ad majd helyet a jövőben.

P.: A Bookline mellett további saját almárkák is bevezetésre kerülnek, a Kidline, valamint a Homeline. Milyen termékeket kínálnak ezek?

S.Á.: A Kidline a gyermektermékekre specializálódik, míg a Homeline esetében az egyre bővülő lakberendezési tárgyak és dekorációk kínálata mellett a jövőben a kertészkedéshez szükséges kiegészítők, valamint az otthoni kedvencek gondozásához nélkülözhetetlen termékek is megtalálhatóak lesznek.

P.: Míg a hagyományos könyvkereskedelemmel foglalkozó áruházak csökkenő forgalomról számoltak be a karácsonyi vásárlási szezon során, addig a Bookline eladásai rekordot döntöttek? Mi lehetett ennek az oka? Hogyan értékeli a cég idei évi teljesítményét?

S.Á.: A novemberben kezdődött karácsonyi vásárlási szezont kétszámjegyű forgalom növekedéssel zárta a Bookline, ezzel ismételten sikerült túlteljesítenünk az előző év azonos időszakának eredményeit. A siker elsősorban a nyár végén elkezdett reklámkampánnyal magyarázható, amely nem az online piacra jellemző kedvezőbb árfekvésre helyezte a hangsúlyt, hanem megmutatta, mennyivel jobban és tartalmasan lehet eltölteni a karácsonyt megelőző ünnepi napokat, heteket. A Bookline jó teljesítményében mindemellett a cég széleskörű termékkínálata, a hatékony marketingstratégia és az innovatív informatikai fejlesztés is meghatározó szerepet játszik, az utóbbinak köszönhetően a felhasználók száma rekordot döntött, megközelítette a 700 000 főt.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

P.: Milyen várakozásokkal tekint a cég a jövőbe? Hogy látja a hazai könyvpiac helyzetét?

S.Á.: A bővítésre azért került éppen most sor, mert mára a magyar vásárlók is jelentős összegeket költenek el az interneten, a bizalom növekedését pedig jól jelzi, hogy már nem csak a slágerterméknek számító könyvre érdemes online áruházat alapítani. A Bookline-nak fejlődni kell, ehhez ki kell tudnunk lépni a csökkenő, stagnáló hazai könyvpiac kereteiből. Ha 2012-ben is árbevétel növekedést szeretnénk elérni, akkor újabb és újabb szegmensekre kell fókuszálnunk, mert a könyves szektorból ezt nem lehet elérni, csak úgy, ha a többi könyves szereplő forgalmát kannibalizáljuk.

A hazai könyvpiac sok jóra nem számíthat az idei évben sem, én úgy gondolom, hogy az infláción felül körülbelül 5-7 százalékos visszaesésre lehet számítani. Legalább olyan nehéz évre készülünk, mint a tavalyi, és nem látom a könyves ágazatban a kilábalás jeleit. Úgy gondolom a cég eredményességét 2012-ben is az olyan apró ötletek növelhetik, mint például a karácsonyi szezon egyik sikeres, új szolgáltatása, amelynek keretén belül megoldottuk, hogy távolról, a felhasznál a saját anonimitását megőrizve, vagy akár pont azt egy üdvözlőkártyával felfedve tudjon ajándékot küldeni a Shopline kínálatából.

P.: A Bookline mostara erős márkaimázst épített ki, nem tart attól, hogy a változtatások mindezt negatívan érintik?

S.Á.: Mivel a Bookline márka nem szűnik meg csak profilját letisztítva magába olvasztja az új Shopline márka, így bízunk abban, hogy a változások pozitív hatással járnak majd.

P.: Mekkora árbevétel-növekedést tartanak elérhetőnek az idei évben?

S.Á.: Drasztikusan csökkenő könyvpiaci és stagnáló kiskereskedelmi piaci környezetet feltételezve várakozásunk szerint 10% körüli árbevétel bővüléssel és ezt némileg meghaladó eredményjavulással zárhatjuk az idei évet.

 

Címkék: