Az igazi sikertörténet nem szakadt meg: ki maradhat versenyben a mobilpiacon?

Pénzcentrum2011. október 25. 16:39

A sikertörténet Igazi sikersztori az Apple történetében az iPhone és úgy tűnik, hogy az okostelefonok piacán kibontakozott erős verseny közepette sem veszít vonzerejéből a készülék. A legújabb iPhone már az értékesítés első hétvégéjén az Apple legsikeresebb termékbevezetése lett, ami az értékesített készülékek darabszámát illeti. Az iPhone nagyban hozzájárult ahhoz, hogy folyamatosan rekordot döntöget az Apple nyeresége. Több nagymúltú mobilgyártó azonban nem bírta a versenyt, az iPhone megjelenését követően kezdődött el a Nokia és a Research in Motion hanyatlása is.

Már eddig is hatalmas sikert futott be az Apple okostelefonja, az iPhone, de mindenkit megdöbbentett a készülék legújabb modellje, az iPhone 4S fogadtatása. A készülékből több mint 4 millió darab kelt el csak az első hétvégén, amikor piacra került az okostelefon, ez pedig a legmerészebb elemzői várakozásokat is felülmúlta. A technológia szektor szakértői többségében 2-3 millió darabos eladást jósoltak az első hétvégére, de volt egy elemző, aki olyan optimista volt, hogy 4 millió darabos eladást jósolt. Végül ő állt a legközelebb az igazsághoz.

Az iPhone 4S nagy sikere magyarázható azzal, hogy most szokatlanul sokat, 16 hónapot kellett várni az Apple okostelefonjának legújabb modelljére, míg korábban évente, jellemzően június végén-július elején jelent meg az új iPhone. Az első iPhone-t 2007. június 29-én dobta piacra az Apple, egy évvel később az iPhone 3G-vel rukkolt elő, amit szintén egy évre rá követett az iPhone 3GS. Az iPhone 4 2010 júniusának végén vált megvásárolhatóvá, most pedig az iPhone 4S hivatott arra, hogy lefölözze az okostelefon piacot.


Hogy a 4 millió darabos értékesítést kontextusba helyezzük, egy negyedév alatt megközelítőleg 400 millió darab telefont és mintegy 100 millió okostelefont értékesítenek a világban, vagyis a 4 millió darabos értékesítéssel a mobilértékesítések 1%-át és az okostelefon-eladások 4%-át adta az iPhone csak ezen az egy hétvégén. Még megdöbbentőbb ez a statisztika, ha kiszámoljuk, hogy egy negyedévben átlagosan három napra 3,4 millió darabos okostelefon-értékesítés jut a világszinten a második negyedéves adatok alapján.

2007 harmadik negyedéve volt az első teljes negyedév, amikor az Apple értékesítette az iPhone-t, akkor három hónap leforgása alatt 1,1 millió darabot adott el a cég okostelefonjából. A legutóbbi negyedévben az értékesítés már meghaladta a 17 millió darabot és már összesen 93 millió darab talált gazdára a készülékből első megjelenése óta. Az Apple az iPhone-nal gyakorlatilag egy teljesen új kategóriát teremtett a mobilpiacon, megjelenéséhez köthető az okostelefon-piac kifejlődése, ezt követően ugyanis sorra jelentek meg a mobilgyártók saját okostelefonjaikkal.


Megérkezett az iPhone - jött a profitrobbanás

Bár még csak négy éve van a piacon az iPhone, mostanra az Apple bevételeinek közel felét teszik ki az okostelefon értékesítései. Az Apple felső kategóriás termékeiről ismert a piacon, ami pedig magasabb profitszintet eredményez. Bár termékenként nem közölt profitabilitási számokat az Apple, jól látható, hogy ahogy az iPhone egyre nagyobb részt hasított ki a bevételekből, úgy javult a profitabilitás a cégnél.


Az első iPhone megjelenése óta az Apple nettó eredménye tízszereződött, míg 2006-ban még 2,4 milliárd dolláros profitja volt a vállalatnak, addig az elmúlt 12 hónapban 23,6 milliárd dolláros nyeresége volt a cégnek.


Az iPad megjelenését követően fellángoltak olyan félelmek, miszerint romlani fog az Apple profitabilitása, mivel elemzők számításai szerint a készlék a vállalat többi termékéhez képest alacsonyabb profit marginnal értékesíthető, viszont ez végül nem következett be, mostanra a társaság bruttó fedezeti szintje 40% fölé emelkedett.


Az Apple mostanra egy közel 400 milliárd dolláros piaci kapitalizciójú cégé nőtte ki magát és folyamatosan versenyben van az Exxon Mobillal a világ legnagyobb vállalata címért. Az Apple árfolyama a negatívra forduló befektetői hangulat közepette is újabb és újabb történelmi csúcsokat döntöget.


Ki veheti fel a versenyt?


Az iPhone megjelenésével gyakorlatilag egy új termékkategória jött létre a mobilpiacon. Mostanra három nagy ökoszisztéma körvonalazódott ki: az egyik az iPhone, illetve az iOS operációs rendszer, a második a Google operációs rendszere, az Android köré csoportosul, a harmadik pedig a Nokia és a Symbian, amit hamarosan levált a Windows Phone. Az okostelefonok egyre nagyobb teret nyernek, mostanra már közel 25%-ra emelkedett súlyuk a mobilértékesítésekben világszinten, ezért minden mobilgyártónak fontos túlélése szempontjából, hogy képviseltesse magát a piacon.


Az Apple nem a legnagyobb szereplő a mobilpiacon, a teljes mobilértékesítéseket tekintve mindössze 5%-os részesedéssel rendelkezik, az okostelefon-piacon pedig 20%-os részesedést birtokol. Annak ellenére, hogy viszonylag kis részesedése van a teljes mobilpiacon, mégis prémium termékeinek köszönhetően az iparági profit közel felét a magáénak tudhatja.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

 


Az okostelefon háború nagy nyertese az Apple mellett a Samsung lett, amely Galaxy sorozatával robbant be a felső kategóriás készülékek piacára, de emellett széles termékkínálatot biztosít az alsó-és a középkategóriás okostelefonok vásárlóinak is. Ennek köszönhetően pedig mostanra a világ második legnagyobb mobilgyártójává nőtte ki magát a dél-koreai mobilgyártó. Gyakorlatilag a semmiből tört elő a HTC, amely egyre nagyobb piaci részesedésre tesz szert. A csata nagy vesztese egyelőre a Nokia és a Research in Motion, de a Motorola is lemaradt a versenyben. Az okostelefon-piacon kialakult verseny jelentette az utolsó csapást az egyébként is hanyatló Motorolának.


Végzetes lemaradásban a Nokia?

A Nokia stratégiája, miszerint a fejlődő piacokra fókuszál, azt eredményezte, hogy a világ legnagyobb mobilgyártójává nőtte ki magát, néhány évvel ezelőtt még 40%-os részesedése volt a globális mobilpiacon. Az elmúlt három évben azonban ahogy az ázsiai gyártók is megjelentek olcsó készülékeikkel a piacokon, illetve megjelentek az okostelefonok, ahol az erős versenyben lemaradt a társaság, úgy folyamatosan veszített piaci részesedéséből a cég. 2011 második negyedévére már mindössze 23%-ra esett részesedése a világ mobilértékesítéseiből, az okostelefonok piacán pedig egy év alatt 41%-ról 22%-ra hanyatlott a Symbian piaci részesedése.


A cég a Microsofttal kötött szövetségtől várja a fordulatot, a Nokia várhatóan az év vége felé jelenik meg első Windows Phone operációs rendszerrel működő telefonjával. Kérdés, hogy az erős versenyben hogy tud majd helytállni a Microsoft mobil operációs rendszerével működő készülék, illetve hogy be tudja-e majd hozni lemaradását. A Nokia túl későn lépett a mobilpiacon és a cég stratégiája miatt mostanra mobiltelefon üzletága már negyedévről negyedévre csak nehézkesen, vagy egyáltalán nem tud nyereséget termelni.


Szenved a BlackBerry gyártója

Hatalmas árfolyamesést szenvedett el idén a Nokia mellett a Research in Motion is. A BlackBerry eddig az adatátvitel szigorú titkosításával tudott kiemelkedni a versenytársai közül és így sikerült - főként a vállalati szférában - terjeszkedni, viszont mostanra már nem egy riválisa biztosít hasonló előnyöket. Ami a készülék értékesítéseit még felfelé segítheti, hogy továbbra is státuszszimbólumként tekintenek rá az üzleti körökben. Az értékesítésekre negatív hatással volt, hogy csúszott új készülékeinek megjelenése. 2011 második negyedévére 12%-ra esett a RIM piaci részesedése az okostelefonok piacán az egy évvel korábbi 19%-ról.

Eltűnhet a Motorola?

A Motorola hanyatlása már évekkel korábban megkezdődött. Sikeres telefonja, a Razr idején még közel 40%-os részesedéssel rendelkezett a mobiltelefonok piacán a Motorola, azóta azonban nem tudott igazán versenyképes készüléket piacra dobni. Még úgy sem, hogy az elsők között jelent meg a piacokon Android operációs rendszerrel felszerelt okostelefonokkal. 2010-re piaci részesedése 2,4%-ra csökkent a teljes mobilpiacon.

A cég tavaly feldarabolta magát, mobilgyártásáért a Motorola Mobility felel. Augusztusban a Google bejelentette, hogy felvásárolja a vállalatot 12 milliárd dollárért. A felvásárlás mögött mobilpiacon nemrég kibontakozott szabadalmi háború állhatott, ugyanis miközben sorra támadják az Androidot szabadalmi perekben a rivális mobilgyártók, a Google könnyen sebezhető volt, miután alig rendelkezik mobilpiaci szabadalmakkal. A Motorola felvásárlásával pedig szabadalmakhoz juthat a Google. Motorola 14 600 szabadalommal rendelkezik és 6700 szabadalmi kérelem van jelenleg elbírálás alatt. Az sem elképzelhetetlen, hogy végül a Google leállítja a veszteséget termelő mobilgyártást a Motorolánál, amit eleve csak a szabadalmai miatt vásárolt meg.

 
Nehéz bármit mondani előre egy olyan piacon, mint a mobilgyártás, hiszen az ilyen rövid termékéletciklusú iparágakban nagyon gyorsan tudnak fordulni a trendek. A Motorola és a Nokia példáján is jól látható, hogy pillanatok alatt a földön találhatja magát egy sikeres vállalat is, ha lemarad a versenyben. Egyelőre az látszik, hogy az Androidos okostelefonok változatlanul nagy népszerűségnek örvendenek, akárcsak az iPhone. Kérdés, hogy a Nokia be tud-e majd állni ebbe a sorba, de erre választ csak azután kapunk, ha leleplezi Windows Phone operációs rendszerrel működő készülékeit, amelyre a negyedik negyedévben kerülhet sor.

Ami az Apple-t illeti, az iPhone sikere töretlennek tűnik, amihez az is hozzájárul, hogy az évek alatt hűséges fogyasztói bázist épített ki a vállalat. Az Apple sikerének titka, hogy amit egy terméke a kifulladás jeleit mutatja, előáll egy olyan új, innovatív és trendi termékkel, amely évekre biztosítja a növekedést. Tarthatnak attól a befektetők, hogy Steve Jobs halála után mire lesz képes a vállalat, de tény, hogy bár kulcsszerepe volt az Apple alapítójának a cég sikereiben, nem csak neki volt köszönhető sem az iPod, sem az iPhone, sem pedig az iPad.

 

Címkék:
exxon, steve jobs, státuszszimbólum, windows 10 mobile,