Lemaradt a Burger King - Már nagy a baj?

Pénzcentrum2010. február 7. 07:02

Gyengén muzsikál az értékesítés tekintetében a világ második legnagyobb hamburgerlánca, a Burger King. Legfőbb riválisához, a McDonald's-hoz képest eltérő stratégiával dolgozó gyorsétteremláncnál még csak most kezdődtek meg a változtatások.

Bár az előző negyedévhez képest 13%-kal - 50 millió dollár fölé - nőtt a Burger King profitja 2009 utolsó negyedévében, az étterem részvényeseinek aggasztó tény lehet, hogy a világon összesen 12 078 étteremmel rendelkező lánc eladási adatai már három egymást követő negyedévben rendre csökkentek. A zsugorodás mértéke világviszonylatban összesen 2%-os, míg Észak-Amerikában ez az érték 3,3% - írja a Guardian.

Eközben az ősi rivális McDonald's jelentősen profitált a válságból, ugyanis nagymértékben emelkedtek az eladási mutatói az alacsonyabb jövedelmű fogyasztói csoportoknál. A két étteremlánc közti eredményesség különbség a részvények árfolyamaiban is meglátszik. Míg a McDonald's árfolyama 12%-ot emelkedett 2009 folyamán, addig a BK részvényei 19%-ot veszítettek az értékükből a tavalyi évben.


A szakértők szerint a két étteremlánc stratégiája közötti különbség nyilvánvaló. A McDonald's az éttermeit elkerülőket célozta meg promócióival és termékfejlesztéseivel. Tette ezt az egészségesebb termékek étlapra vételével, és a McCafé-k elterjesztésével. A Burger King ezzel szemben a már meglévő fogyasztóira koncentrált, és ezen a csoporton belül is a szuperfogyasztóit (olyan vásárlókat, akik havonta legalább tízszer látogatják az éttermeiket) vette célba. Ennek megfelelően az ortodoxnak mondható hamburger-sült krumpli vonalon maradt az étlapja, aminek köszönhetően a McDonald's mai választékához képest egysíkúbb kínálattal rendelkezik.

A gyorséttermi piacot részletesen ismerők kiemelik, hogy nem csak a saláta és sütemény kínálat területén szerzett jelentős előnyt a "Meki" a Burger Kinggel szemben, de a hamburger király a reggelire kínált ételek körében sem rendelkezik semmilyen egyedi elképzeléssel.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

A lánc a hátrányát - főként az Egyesült Államokban - agresszív árképzésével próbálja ellensúlyozni. Szemléletes példa erre, hogy az Egyesült Királyságban 1,99 fontért kínált dupla sajtburgert mindössze egyetlen amerikai dollárért árulták az USA-ban. Ennek persze a cég franchise partnerei nem feltétlenül örültek, és pert indítottak a BK ellen azzal az indokkal, hogy a lánc veszteséges értékesítésre kényszeríti őket.

A korábbi téves stratégiát felismerve némi irányváltás már látszik a Burger Kingnél. Például az elmúlt időszakban megjelent az Egyesült Államokban egy új almás édességgel és alacsony nátrium tartalmú csirkefalatkákkal is. A kérdés csupán az, hogy nem lépett-e túl későn a hamburgermamut.

Címkék: